Koordynacja działalności jednostek władzy publicznej w Portugalii

Teresa Ruel, Noémia Bessa Vilela, Natacha Jesus Silva, Zan Jan Oplotnik

Streszczenie w języku polskim


Relacje pomiędzy jednostkami politycznymi – poziomami władzy publicznej – w strukturze wielopoziomowej mogą być zorganizowane według szeregu instytucji i procesów. Stosunki między podmiotami władzy publicznej oznaczają, że różne poziomy władzy publicznej wchodzą w interakcje ze swoimi aktorami politycznymi, tzn. organami wykonawczymi, parlamentami czy partiami politycznymi. Badania w tym zakresie zwykle dotyczą ustrojów federalnych, a pomijane są systemy unitarne. Należy przy tym stwierdzić, że realizacja kompetencji na poziomach zdecentralizowanych wymaga pewnego stopnia autonomii finansowej. Bez niej trudno jest mówić o samodzielności jednostek władzy publicznej na poziomie niższym od krajowego. Portugalia jest tego przykładem. Relacja czy koordynacja jednostek władzy publicznej pomiędzy zasadniczą częścią Portugalii a rządami regionalnymi (Azory i Madera) ma jak dotąd charakter głównie nieformalny. Niniejszy artykuł ma na celu zbadanie i zrozumienie roli aktorów politycznych w ramach takiej koordynacji działań władz publicznych oraz wspieranych przez nie mechanizmów instytucjonalnych.


Słowa kluczowe


koordynacja działalności jednostek władzy publicznej; aktorzy polityczni; autonomia finansowa; Portugalia

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Agranoff R., Autonomy, Devolution and Intergovernmental Relations, “Regional and Federal Studies” 2004, vol. 14(1), DOI: https://doi.org/10.1080/1359756042000245160.

Behnke N., Mueller S., Policy Brief 1: Challenges and Opportunities of Intergovernmental Coordination, November 2021, COST Action – Intergovernmental Coordination from local to European governance (IGCOORD), November 2021.

Behnke N., Mueller S., The Purpose of Intergovernmental Councils: A Framework for Analysis and Comparison, “Regional and Federal Studies” 2017, vol. 27(5), DOI: https://doi.org/10.1080/13597566.2017.1367668.

Buchanan J.M., An Economic Theory of Clubs, “Economica” 1965, vol. 32(125).

Castro Moreira F., Governance of the Portuguese Sea – from Political Actors to Intergovernmental and Sectorial Coordination: A Legal Approach, “Studia Iuridica Lublinensia” 2023, vol. 32(3), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2023.32.3.305-324.

Colino C., Intergovernmental Relations in the Spanish Federal System: In Search of a Model, [in:] The Ways of Federalism in Western Countries and the Horizons of Territorial Autonomy in Spain, eds. A. López Basaguren, L. Escajedo, vol. 2, Berlin–Heidelberg 2013.

Dandoy R., Schakel A.H. (eds.), Regional and National Elections in Western Europe – Territoriality of the Vote in Thirteen Countries, London 2013.

Finžgar M., Oplotnik Z., Comparison of Fiscal Decentralization Systems in EU-27 According to Selected Criteria, “Lex localis – Journal of Local Self-Government” 2013, vol. 11(3), DOI: https://doi.org/10.4335/11.3.651-672(2013).

Hacek M., Financial Autonomy of the Slovenian Local Government, “Journal of Comparative Politics” 2020, vol. 13(2).

Hooghe L., Marks G., Schakel A.H., The Rise of Regional Authority: A Comparative Study of 42 Democracies, New York 2010.

Hough D., Jeffery C. (eds.), Devolution and Electoral Politics, Manchester 2006.

Keating M., The New Regionalism in Western Europe, Cheltenham 1998.

Loughlin J., Subnational Democracy in the European Union: Challenges and Opportunities, Oxford 2001.

Marks G., Hooghe L., Schakel A.H., Measuring Regional Authority, “Regional and Federal Studies” 2008, vol. 18(2–3), DOI: https://doi.org/10.1080/13597560801979464.

McEwen N., Still Better Together? Purpose and Power in Intergovernmental Councils in the UK, “Regional and Federal Studies” 2017, vol. 27(5), DOI: https://doi.org/10.1080/13597566.2017.1389724.

Musgrave R.A., The Theory of Public Finance: A Study in Public Economy, New York 1959.

Oates W.E., Fiscal Federalism, New York 1972.

OECD, Decentralisation and Regionalisation in Portugal: What Reform Scenarios?, Paris 2020, DOI: https://doi.org/10.1787/fea62108-en.

OECD, Multi-level Governance Reforms: Overview of OECD Country Experiences, Paris 2017, DOI: https://doi.org/10.1787/9789264272866-en.

OECD, OECD Territorial Reviews Portugal (Portuguese Version), Lisbon 2008, DOI: https://doi.org/10.1787/9789729352850-pt.

Patterson W.C., Mugan C.R., The Study of Intergovernmental Relations: A Review of the Field, “Journal of Politics” 1999, vol. 61(1).

Riker W., Federalism: Origin, Operation, Significance, Boston 1964.

Ruel T., As Regiões Autónomas (Açores e Madeira) nos debates parlamentares da Assembleia da Republica (1975–2015), Lisbon 2017.

Ruel T., Madeira Regional Elections 2015: A Polity Tyrannized by Majorities or the End of an Era?, “Regional and Federal Studies” 2015, vol. 25(3), DOI: https://doi.org/10.1080/13597566.2015.1053876.

Ruel T., Political Alternation in the Azores, Madeira and the Canary Islands, London 2021, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-53840-8.

Ruel T., Regional Elections in Portugal the Azores and Madeira: Persistence of non-Alternation and Absence of Non-State-Wide Parties, “Regional and Federal Studies” 2018, vol. 29(3), DOI: https://doi.org/10.1080/13597566.2018.1526786.

Swenden W., Federalism and Regionalism in Western Europe: A Comparative and Thematic Analysis, Basingstoke 2006, DOI: https://doi.org/10.1057/9780230624979.

Teles F., Local Governance and Inter-Municipal Cooperation, New York 2016, DOI: https://doi.org/10.1057/9781137445742.

Tiebout C.M., A Pure Theory of Local Expenditures, “Journal of Political Economy” 1956, vol. 64(5), DOI: https://doi.org/10.1086/257839.

Wright D.S., Understanding Intergovernmental Relations, Pacific Grove 1982.

Xhindi N., Vilela N.B., Central Public Administration Authority at the Regional Level in Albania, “Studia Iuridica Lublinensia” 2022, vol. 31(4), DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2022.31.4.59-74.

LEGAL ACTS

Law on the Ratification of the European Charter of Local Self-Government (Zakon o ratifikaciji Evropske listine lokalne samouprave, MELLS), 1996, https://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?sop=1996-02-0052 (access: 7.12.2023).

Law no. 75/2013 of 12 September – Law of Local Finances (Lei das Finanças Locais), https://dre.pt/web/guest/pesquisa/-/search/519532/details/maximized (access: 28.11.2023).

Law-Decree no. 63/2015 of 23 April – General Regime of Taxes of Local Autarchies (Regime Geral das Taxas das Autarquias Locais), https://dre.pt/web/guest/pesquisa/-/search/67735979/details/maximized (access: 28.11.2023).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2023.32.5.31-42
Data publikacji: 2023-12-31 14:29:14
Data złożenia artykułu: 2023-10-11 09:18:03


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1190
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Teresa Ruel, Noémia Bessa Vilela, Natacha Jesus Silva, Žan Jan Oplotnik

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.