Wpływ unijnych regulacji liberalizacyjnych na rynek usług audiowizualnych

Péter Bordás

Streszczenie w języku polskim


W ostatnich latach rynek usług audiowizualnych ulegał istotnym zmianom w porównaniu z początkową fazą liberalizacji. Oczywiście jeśli spojrzymy na dotychczasowe etapy dotyczące regulacji usług, również i ona uległa istotnym zmianom, ale ocena skuteczności liberalizacji może być inna. Wynika to po prostu z postępu technicznego, np. z pojawienia się usług internetowych oraz z tego, że na rynek weszły nowe rodzaje usług i podmiotów, których regulacja wymaga pod wieloma względami działania Unii Europejskiej. Po pierwsze, istota tego faktu polega na tym, że aby uzyskać konwergencję w dziedzinie mediów, rozszerzono teraz zakres regulacji w porównaniu do wczesnej fazy liberalizacji. Po drugie, więksi dostawcy usług spoza Europy konkurują obecnie o europejskich konsumentów, co stanowi wyzwanie zarówno z punktu widzenia regulacji, jak i interesów Unii. Po trzecie, należy wskazać, że Brexit, który miał miejsce w pierwszej połowie 2020 r., przeformułował mapę europejskiego rynku usług audiowizualnych i doprowadził do relokacji kilku usługodawców do państw członkowskich Unii. Aby zrozumieć wyżej wskazane zjawiska, w niniejszym opracowaniu przeprowadzono analizę liberalizacji małego wycinka europejskiego rynku telekomunikacyjnego.


Słowa kluczowe


liberalizacja; usługi mediów audiowizualnych; rynek; Brexit

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Bordás P., A postai liberalizáció zsákutcája?, “Európai Jog” 2020, vol. 1.

Bordás P., Az elektronikus hírközlés hálójában. A hírközlési közszolgáltatás liberalizációja egy változó európai környezetben, “Európai Jog” 2019, vol. 2.

Lapsánszky A., A hírközlés közszolgáltatási – közigazgatási rendszerének fejlődése és szerkezeti reformja, Budapest 2009.

Pápai Z., A verseny kérdése a szélessávú ologopolpiacon, “Verseny és szabályozás” 2010, vol. 4(1).

ONLINE SOURCES

Ene L., Pay AV services in Europe: The state of play, June 2019, https://rm.coe.int/pay-av-services-in-europe/168094b6bd (access: 21.11.2021).

Grece C., Trends in the VOD market in EU28, January 2021, https://rm.coe.int/trends-in-the-vod-market-in-eu28-final-version/1680a1511a (access: 21.11.2021).

KEA European Affairs, The Economy of Culture in Europe. 2011 Study Creative UK: The Audiovisual Sector & Economic Success, http://www.keanet.eu/en/ecoculturepage.html (access: 13.7.2021).

MISCELLANEOUS

EMIS, Europe – Europe – Broadcasting & Cable TV – Market Segmentation, August 2020.

European Audiovisual Observatory, 2019.

LEGAL ACTS

Commission Directive 88/301/EEC of 16 May 1988 on competition in the markets in telecommunications terminal equipment (OJ L 131/73, 27.5.1988).

Commission Directive 90/388/EEC of 28 June 1990 on competition in the markets for telecommunications services (OJ L 192/10, 24.7.1990).

Commission Directive 2002/77/EC of 16 September 2002 on competition in the markets for electronic communications networks and services (OJ L 249/21, 17.9.2002).

Directive 2002/21/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002 on a common regulatory framework for electronic communications networks and services (OJ L 108/33, 24.4.2002).

Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007 amending Council Directive 89/552/EEC on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television broadcasting activities (OJ L 332/27, 18.12.2007).

Directive 2010/13/EU of the European Parliament and of the Council of 10 March 2010 on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the provision of audiovisual media services (Audiovisual Media Services Directive) (OJ L 95/1, 15.4.2010).

Directive (EU) 2018/1972 of the European Parliament and of the Council of 11 December 2018 establishing the European Electronic Communications Code (EECC) (OJ L 321/36, 17.12.2018).

Directive (EU) 2019/770 of the European Parliament and of the Council of 20 May 2019 on certain aspects concerning contracts for the supply of digital content and digital services (DSD) (OJ L 136/1, 22.5.2019).

Green Paper on the online distribution of audiovisual works in the European Union: opportunities and challenges for the digital single market, COM/2011/0427 final.

CASE LAW

Case T-238/18: Action brought on 12 April 2018 – Netflix International and Netflix v Commission (OJ C 231/28, 2.7.2018).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2022.31.2.71-83
Data publikacji: 2022-06-22 09:37:17
Data złożenia artykułu: 2022-02-09 13:26:15


Statystyki


Widoczność abstraktów - 994
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Péter Bordás

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.