Prawo administracyjne w czasach stale zmieniającego się środowiska regulacyjnego

István Hoffman, István Balázs

Streszczenie w języku polskim


Węgierskie prawo administracyjne uległo istotnemu wpływowi pandemii COVID-19. Do węgierskiego systemu prawnego wprowadzono szereg przepisów uchwalonych w stanie zagrożenia związanym z sytuacją pandemiczną. Efektem epidemii były zmiany w prawie postępowania administracyjnego. O ile przepisy dotyczące e-administracji nie zostały zmienione w sposób istotny (ze względu na niedawne reformy w kierunku cyfryzacji), o tyle przepisy dotyczące licencji i pozwoleń administracyjnych poddano nowelizacji. Osłabiono prymat Kodeksu postępowania administracyjnego zawierającego przepisy ogólne oraz wprowadzono nową uproszczoną procedurę i tryb. Skutki tych reform ujawniły się w 2021 r. spadkiem liczby spraw administracyjnych. Procesy decyzyjne w organach rządowych częściowo uległy przekształceniu i można tam zaobserwować tendencję do „militaryzacji”. Reformom podlegał także samorząd terytorialny. Transformacja objęła dwa przeciwstawne trendy. Z jednej strony węgierski ustrój administracyjny uległ większej centralizacji – dochody i realizacja zadań gmin zostały częściowo scentralizowane. Koncentracji uległ również węgierski system samorządu gminnego. Z drugiej strony gminy można określić mianem „śmietnika” administracji publicznej na Węgrzech – otrzymały nowe, przeważnie niepopularne kompetencje w zakresie ograniczeń pandemicznych. W ostatnich miesiącach takie podejście zmieniono i nawet kilka typów niepopularnych decyzji wróciło na poziom centralny. Choć zmiany te związane są z bieżącą sytuacją epidemiczną, wydaje się, że pandemiczne „tło legislacyjne” stało się dla rządu okazją do przeprowadzenia istotnych reform.


Słowa kluczowe


prawo administracyjne; samorząd; licencje i pozwolenia administracyjne; pandemia COVID-19; epidemia; stan zagrożenia; Węgry

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Alaimo V., P. Fajnzylber P., Guasch J.L., López J.H., Oviedo A.M., Behind the Investment Climate: Back to Basics – Determinants of Corruption, [in:] Does the Investment Climate Matter? Microeconomic Foundations of Growth in Latin America, eds. J.L. Fajnzylber, J.H. López, Washington–Basingstoke–New York 2009.

Amberg J.H., Skórzewska-Amberg M., Pandemia COVID-19 – szwedzkie uregulowania prawne, “Krytyka Prawa” 2021, vol. 13(3), DOI: https://doi.rog/10.7206/kp.2080-1084.477.

Asbóth M.D., Fazekas M., Koncz J., Egészségügyi igazgatás és jog, Budapest 2020.

Barnett H., Constitutional and Administrative Law, London–Sydney 2002.

Bordás P., Egyenlők és egyenlőbbek: A helyi iparűzési adóból származó bevételek települési szintű eloszlásának dilemmái különösen a COVID-19 járvány idején, “Comitatus: Önkormányzati szemle” 2021, vol. 31(238).

Czeglédi M., Gondolatok a vezetés-irányítás jelenéről, jövőjéről, “Honvédségi Szemle” 2018, vol. 146(3).

Czuryk M., Activities of the Local Government During a State of Natural Disaster, “Studia Iuridica Lublinensia” 2021, vol. 30(4), DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2021.30.4.111-124.

Drinóczi T., Bień-Kacała A., COVID-19 in Hungary and Poland: extraordinary situation and illiberal constitutionalism, “The Theory and Practice of Legislation” 2020, vol. 8(1–2).

Fazekas J., Central administration, [in:] Hungarian Public Administration and Administrative Law, eds. A. Patyi, Á. Rixer, Passau 2014.

Gárdos-Orosz F., COVID-19 and the Responsiveness of the Hungarian Constitutional System, [in:] COVID-19 and Constitutional Law, ed. J.M. Serna de la Garza, Ciudad de México 2020.

Hoffman I., Balázs I., Administrative Law in the Time of Corona(virus): Resiliency of the Hungarian Administrative Law?, “Studia Iuridica Lublinensia” 2021, vol. 30(1), DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2021.30.1.103-119.

Horváth A., A 2020-as Covid-veszélyhelyzet alkotmányjogi szemmel, [in:] A különleges jogrend és nemzeti szabályozási modelljei, eds. Z. Nagy, A. Horváth, Budapest 2021.

Karpiuk M., The Local Government’s Position in the Polish Cybersecurity System, “Lex localis – Journal of Local Self-Government” 2021, vol. 19(3), DOI: https://doi.org/10.4335/19.3.609-620(2021).

Kádár P., Hoffman I., A különleges jogrend és a válságkezelés közigazgatási jogi kihívásai: a „kvázi különleges jogrendek” helye és szerepe a magyar közigazgatásban, “Közjogi Szemle” 2021, vol. 14(3).

Kostrubiec J., The Role of Public Order Regulations as Acts of Local Law in the Performance of Tasks in the Field of Public Security by Local Self-government in Poland, “Lex localis – Journal of Local Self-Government” 2021, vol. 19(1), DOI: https://doi.org/10.4335/19.1.111-129(2021).

Nagy M., Interdiszciplináris mozaikok a közigazgatási jogi felelösség dogmatikájához, Budapest 2010.

Potěšil L., Rozsnyai K., Olszanowski J., Horvat M., Simplification of Administrative Procedure on the Example of the Czech Republic, Poland, Slovakia, and Hungary (V4 Countries), “Administrative Sciences” 2021, vol. 11(1), DOI: https://doi.org/10.3390/admsci11010009.

Rozsnyai K.F., The Procedural Autonomy of Hungarian Administrative Justice as a Precondition of Effective Judicial Protection, “Studia Iuridica Lublinensia” 2021, vol. 30(4), DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2021.30.4.491-503.

Rozsnyai K.F., Hoffman I., New Hungarian Institutions against Administrative Silence: Friends or Foes of the Parties, “Studia Iuridica Lublinensia” 2020, vol. 29(1), DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2020.29.1.109-127.

Rozsnyai K.F., Hoffman I., Bencsik A., Általános eljárási szabályok: üres kagylóhéjak?, “Jogtudományi Közlöny” 2021, vol. 76(7–8).

Siket J., Centralization and Reduced Financial Resources: A Worrying Picture for Hungarian Municipalities, “Central European Public Administration Review” 2021, vol. 19(1), DOI: https://doi.org/10.17573/cepar.2021.1.12.

Szente Z., A 2020. március 11-én kihirdetett veszélyhelyzet alkotmányossági problémái, “Állam- és Jogtudomány” 2020, vol. 61(3).

Vörös I., A felhatalmazási törvénytől az egészségügyi válsághelyzetig és tovább, [in:] Jogi diagnózisok. A COVID-19-világjárvány hatásai a jogrendszerre, eds. F. Gárdos-Orosz, V.O. Lőrincz, Budapest 2020.

LEGAL ACTS

Act CLIV of 1997 on Health Care.

Act CXXVIII of 2011 on Disaster Management.

Act CL of 2016 on the Code of General Administrative Procedure.

Act I of 2017 on the Code of Administrative Court Procedures.

Act XII of 2020.

Act LVIII of 2020 (Transitional Act).

Act CIV of 2020.

Act I of 2021 on the protection against the coronavirus pandemic.

Act CXXX of 2021.

Fundamental Law of Hungary (25 April 2011).

Government Decree No. 176/2002 (VIII. 15).

Government Decree No. 245/2010 (X. 6).

Government Decree No. 94/2018 (V. 22).

Government Decision No. 1012/2020 (I. 31).

Government Decree No. 40/2020 (III. 11).

Government Decree No. 287/2020 (VI. 17).

Government Decree No. 297/2020 (VI. 24).

Government Decree No. 484/2020 (XI. 11).

Government Decree No. 603/2020 (XII. 18).

Government Decree No. 639/2020 (XII. 22).

Government Decree No. 324/2021 (VI. 9).

Government Decree No. 15/2021 (I. 22).

Government Decree No. 27/2021 (I. 29).

Government Decree No. 44/2021 (II. 5).

Government Decree No. 60/2021 (II. 12).

Government Decree No. 307/2021 (VI. 5).

Government Decree No. 366/2021 (VI. 30).

Government Decree No. 438/2021 (VI. 21).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2022.31.1.43-62
Data publikacji: 2022-03-29 11:56:15
Data złożenia artykułu: 2022-02-02 22:50:49


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1450
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 István Hoffman, István Balázs

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.