Wybrane aspekty prawne ochrony niezakłóconej konkurencji w gospodarce cyfrowej

Rastislav Funta, Peter Plavčan

Streszczenie w języku polskim


Artykuł ma charakter naukowo-badawczy, a jego głównym celem jest spojrzenie na wybrane aspekty prawne ochrony niezakłóconej konkurencji w gospodarce cyfrowej. Głównym pytaniem badawczym jest to, czy zasady prawne dotyczące nadużycia dominującej pozycji rynkowej w gospodarce cyfrowej powinny być dalej jednostkowo rozwijane w drodze orzecznictwa właściwych organów ochrony konkurencji i sądów. Celem prawa ochrony konkurencji jest ograniczenie zakłóceń rynku. W ten sposób należy chronić gospodarkę cyfrową. W przeciwnym razie istnieje możliwość nadużycia w zakresie wykorzystania ze względu na ograniczenia wielkości przestrzeni reklamowej lub po prostu posiadanie zbyt dużej ilości danych. Duży wpływ na zakres potencjału nadużycia prawa na rynkach platform ma dynamika rozwoju rynku i cechy platformy (zakres dostępu do danych, rodzaj efektów sieciowych). Dlatego rozważania rozpoczęto od zbadania, czy dotychczasowe środki kontroli łączenia przedsiębiorstw na rynkach internetowych są dostatecznie skuteczne. Następnie omówiono zagrożenia związane z nadużyciem pozycji rynkowej wynikające z braku egzekucji prawa. Artykuł zakończony jest podsumowaniem zawierającym opinie autorów sformułowane w oparciu o przedstawione uzasadnienia prawne i ekonomiczne. Omówiona problematyka nie była dotychczas kompleksowo analizowana w literaturze przedmiotu, co daje okazję do wskazania zalecanych kierunków dalszych badań.


Słowa kluczowe


nadużycie pozycji rynkowej; konkurencja; gospodarka cyfrowa; rozwój rynku

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Brestovanska P., Mucha B., Strazovska L., Legal regulation of drug advertising and its restrictions in the conditions of the Slovak Republic, “European Pharmaceutical Journal” 2019, vol. 66(1), DOI: https://doi.org/10.2478/afpuc-2019-0001.

Crémer J., Montjoye Y.-A. de, Schweitzer H., Competition Policy for the Digital Era, Brussels 2019.

Dan H., Cultural influences on competitiveness in the European Union. An exploration of causality, Paper presented at Transylvanian International Conference in Public Administration, Cluj–Napoca 2017.

Daňko M., Žárská P., Data protection vs. intellectual property, [in:] Počítačové právo, UI, ochrana údajov a najväčšie technologické trendy, Brno 2019.

Erdösová A., Právny zrod Charty základných práv EÚ – pred a po, “Bulletin slovenskej advokácie” 2010, vol. 9–10.

Fedushko S., Mastykash O., Syerov Y., Peráček T., Model of user data analysis complex for the management of diverse web projects during crises, “Applied Sciences” 2020, vol. 10(24), DOI: https://doi.org/10.3390/app10249122.

Funta R., Economic and Legal Features of Digital Markets, “Danube” 2019, vol. 10(2), DOI: https://doi.org/10.2478/danb-2019-0009.

Funta R., Social Networks and Potential Competition Issues, “Krytyka Prawa. Niezależne Studia nad Prawem” 2020, vol. 12(1), DOI: https://doi.org/10.7206/kp.2080-1084.369.

Furman J., Unlocking Digital Competition: Report of the Digital Competition Expert Panel, London 2019.

Gellhorn E., Kovacic W., Calkins S., Antitrust Law and Economics in a Nutshell, St. Paul 2004.

Gregušová D., Dulak A., Chlipala M., Susko, B., Právo informačných a komunikačných technológií, Bratislava 2005.

Horvat M., Magurová H., Srebalová M., Protection of consumers’ rights in railway in the Slovak Republic, “Yearbook of Antitrust and Regulatory Studies” 2017, vol. 10(16), DOI: https://doi.org/10.7172/1689-9024.YARS.2017.10.16.9.

Jakab A., Könczöl M., Menyhárd A., Sulyok G., Internet Jurisprudence: Encyclopedia, Budapest 2021.

Jančíková E., Pásztorová J., Promoting EU values in international agreements, “Juridical Tribune” 2021, vol. 11(2), DOI: https://doi.org/10.24818/TBJ/2021/11/2.04.

Kalesná K., Hruškovič I., Ďuriš M., Európske právo, Bratislava 2012.

Karácsony G., Managing personal data in a digital environment – did GDPR’s concept of informed consent really give us control?, [in:] Počítačové právo, UI, ochrana údajov a najväčšie technologické trendy, Brno 2019.

Krausová A., Abuse of market power in ICT sector, “The Lawyer Quarterly” 2018, no. 1.

Králik J., Králiková K., Východiská ekonomickej gramotnosti I, Sládkovičovo 2020.

Králik J., Králiková K., Kozák P., Právna ochrana osobných údajov de lege lata, [in:] Sociální média v oblasti řízení lidských zdrojů IV. Akademie krizového řízení a management, Uherské Hradiště 2021.

Mesarčík M., Ochrana osobných údajov, Bratislava 2020.

Miskolczi-Bodnár P., Szuchy R., Joint and Several Liability of Competition Law Infringers in the Legislation of Central and Eastern European Member States, “Yearbook of Antitrust and Regulatory Studies” 2017, vol. 10(15), DOI: https://doi.org/10.7172/1689-9024.YARS.2017.10.15.5.

Mucha B., Evaluation of the State of Implementation of the European Structural and Investment Funds: Case Study of the Slovak Republic, “Online Journal Modelling the New Europe” 2021, no. 35, DOI: https://doi.org/10.24193/OJMNE.2021.35.01.

Nováčková D., Vnuková J., Competition issues including in the international agreements of the European Union, “Juridical Tribune” 2021, vol. 11(2), DOI: https://doi.org/10.24818/TBJ/2021/11/2.06.

Nyman-Metcalf K., Dutt P.K., Chochia A., The Freedom to Conduct Business and the Right to Property: The EU Technology Transfer Block Exemption Regulation and the Relationship Between Intellectual Property and Competition Law, [in:] Protecting Human Rights in the EU, ed. T. Kerikmäe, Heidelberg 2014, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-38902-3_4.

Peráček T., E-commerce and its limits in the context of the consumer protection: The case of the Slovak Republic, “Juridical Tribune” 2022, vol. 12(1).

Plavčan P., Funta R., Regulatory Concepts for Internet Platforms, “Online Journal Modelling the New Europe” 2021, no. 35, DOI: https://doi.org/10.24193/OJMNE.2021.35.03.

Schweitzer H., Haucap J., Kerber W., Welker R., Modernizing the Law on Abuse of Market Power. Report for the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy (Germany), September 17, 2018, DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3250742.

Signoret L., Code of competitive conduct: A new way to supplement EU competition law in addressing abuses of market power by digital giants, “European Competition Journal” 2020, vol. 16(2–3), DOI: https://doi.org/10.1080/17441056.2020.1787625.

Stehlík V., Hamuľák O., Petr M., Handbook on EU Internal Market, Olomouc 2016.

Svák J., Zásady a tendencie v ochrane práva na súkromie, “Justičná revue” 2000, no. 11.

Svoboda P., Úvod do evropského práva, Praha 2019.

Škrabka J., Significant Market Power and the Sale of Agricultural and Food Products in the Agri-Food Supply Chain, “European Food and Feed Law Review” 2021, no. 16(1).

Šmejkal V., EU Control of Concentrations: Update to the Reality of Global Business?, “The Lawyer Quarterly” 2020, vol. 10(4).

Šmejkal V., How to control global mega-mergers? On premises of the discussed amendment to the EU Merger Control regulation, [in:] Právo v měnícím se světě, Plzeň 2020.

Šramel B., Horváth P., Internet as the communication medium of the 21st century: Do we need a special legal regulation of freedom of expression on the internet?, “The Lawyer Quarterly” 2021, no. 1.

Vickers J., Abuse of Market Power, “The Economic Journal” 2005, vol. 115(504), DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0297.2005.01004.x.

Wefersová J., Nováčková D., Use of Digital Technologies in Business in Slovakia, “Studies in Systems, Decision and Control “2021, vol. 376, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-76632-0_12.

Wen W., Feng Z., Threat of Platform-Owner Entry and Complementor Responses: Evidence from the Mobile App Market, Harvard Business School Working Paper 2018, no. 18.

Zingales L., Lancieri F.M., Stigler Committee on Digital Platforms. Final Report, George J. Stigler Center for the Study of the Economy and the State 2019.

LEGAL ACTS

Commission Notices on the definition of relevant market for the purposes of Community competition law (97/C 372/03) (OJ C 372, 9.12.1997, pp. 5–13).

Council Regulation (EC) No. 1/2003 of 16 December 2002 on the implementation of the rules on competition laid down in Articles 81 and 82 of the Treaty (OJ L 1, 4.1.2003, pp. 1–25).

Council Regulation (EC) No. 139/2004 of 20 January 2004 on the control of concentrations between undertakings (the EC Merger Regulation) (OJ L 24, 29.1.2004, pp. 1–22).

CASE LAW

C-6/72, Europemballage Corporation and Continental Can Company Inc. v. Commission of the European Communities, ECLI:EU:C:1973:22.

C-85/76, Hoffmann-La Roche & Co. AG v. Commission of the European Communities, ECLI:EU:C:1979:36.

C-131/12, Google Spain SL, Google Inc. v. Agencia Española de Protección de Datos (AEPD), Mario Costeja González, ECLI:EU:C:2014:317.

C-511/18, La Quadrature du Net and Others, ECLI:EU:C:2020:791.

C-520/18, Ordre des barreaux francophones et germanophone and Others, ECLI:EU:C:2020:7.

C-594/12, Digital Rights Ireland, ECLI:EU:C:2014:238.

C-623/17, Privacy International, ECLI:EU:C:2020:790.

EU Commission, M.4731 – Google/Doubleclick.

EU Commission, M.5727 – Microsoft/Yahoo!

EU Commission, M.7217 – Facebook/WhatsApp.

FTC, Facebook/Instagram, File No. 121-0121.

FTC, Google/DoubleClick, File No. 071-0170.

T-175/99, UPS Europe SA v. Commission of the European Communities, ECLI:EU:T:2002:78.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2022.31.1.25-41
Data publikacji: 2022-03-29 11:56:13
Data złożenia artykułu: 2021-12-22 16:40:26


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1729
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Rastislav Funta, Peter Plavčan

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.