Ograniczenia w zakresie korzystania z wolności i praw człowieka i obywatela ze względu na cyberbezpieczeństwo

Małgorzata Czuryk

Streszczenie w języku polskim


Ograniczenie korzystania z wolności i praw człowieka może mieć miejsce w szczególnych okolicznościach. Nie ma ono charakteru powszechnego, może być stosowane wyjątkowo dla ochrony dobra oczywiście ważniejszego. Takim dobrem, które uzasadnia wprowadzenie stosownych ograniczeń, może też być cyberbezpieczeństwo. Ustrojodawca nie określa wprost cyberbezpieczeństwa jako przesłanki ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela, lecz dopuszcza takie ograniczenie ze względu na bezpieczeństwo państwa, którego elementem składowym jest też cyberbezpieczeństwo, mające zwłaszcza dzisiaj, w dobie Internetu, szczególne znaczenie. Zagrożenia w cyberprzestrzeni mogą skutkować wprowadzeniem stanu nadzwyczajnego (stanu wojennego, wyjątkowego czy też klęski żywiołowej), w ramach którego dopuszcza się ograniczenie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw. W tym przypadku ustawodawca wprost stanowi, że działania w cyberprzestrzeni zagrażające określonym dobrom prawnie chronionym mogą skutkować wprowadzeniem ograniczeń wolności i praw jednostki, a celem będzie przywrócenie cyberbezpieczeństwa.


Słowa kluczowe


cyberbezpieczeństwo; cyberprzestrzeń; wolności i prawa człowieka

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Bożek M., Karpiuk M., Kostrubiec J., Walczuk K., Zasady ustroju politycznego państwa, Poznań 2012.

Chałubińska-Jentkiewicz K., Karpiuk M., Kostrubiec J., The Legal Status of Public Entities in the Field of Cybersecurity in Poland, Maribor 2021, DOI: https://doi.org/10.4335/2021.5.

Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Ochrona danych osobowych w cyberprzestrzeni, Warszawa 2021.

Czuryk M., Activities of the Local Government During a State of Natural Disaster, “Studia Iuridica Lublinensia” 2021, vol. 30(4), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2021.30.4.111-124.

Czuryk M., Informacja w administracji publicznej. Zarys problematyki, Warszawa 2015.

Czuryk M., Supporting the Development of Telecommunications Services and Networks through Local and Regional Government Bodies, and Cybersecurity, “Cybersecurity and Law” 2019, vol. 2(2), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/133839.

Evsyukova O., Political Digitalisation for Ukrainian Society – Challenges for Cyber Security, “Cybersecurity and Law” 2021, vol. 5(1), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/142199.

Garlicki L., Komentarz do art. 30, [in:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, eds. L. Garlicki, M. Zubik, vol. 3, Warszawa 2016.

Hoffman I., Cybersecurity and Public Administration in the Time of Corona(virus) – in the Light of the Recent Hungarian Challenges, “Cybersecurity and Law” 2021, vol. 5(1), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/142201.

Hoffman I., Cseh K., E-administration, Cybersecurity and Municipalities – the Challenges of Cybersecurity Issues for the Municipalities in Hungary, “Cybersecurity and Law” 2020, vol. 4(2), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/142201.

Hoffman I., Karpiuk M., E-administration in Polish and Hungarian Municipalities – a Comparative Analysis of the Regulatory Issues, “Lex localis – Journal of Local Self-Government” 2022, vol. 20(3), DOI: https://doi.org/10.4335/20.3.617-640(2022).

Hoffman I., Kostrubiec J., Political Freedoms and Rights in Relation to the COVID-19 Pandemic in Poland and Hungary in a Comparative Legal Perspective, “Bialystok Legal Studies” 2022, vol. 27(2), DOI: https://doi.org/10.15290/bsp.2022.27.02.02.

Karpiuk M., Organisation of the National System of Cybersecurity: Selected Issues, “Studia Iuridica Lublinensia” 2021, vol. 30(2), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2021.30.2.233-244.

Karpiuk M., The Local Government’s Position in the Polish Cybersecurity System, “Lex localis – Journal of Local Self-Government” 2021, vol. 19(3), DOI: https://doi.org/10.4335/19.3.609-620(2021).

Karpiuk M., The Provision of Safety in Water Areas: Legal Issues, “Studia Iuridica Lublinensia” 2022, vol. 31(1), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2022.31.1.79-92.

Karpiuk M., Kostrubiec J. (eds.), The Public Dimension of Cybersecurity, Maribor 2022, DOI: https://doi.org/10.4335/2022.1.

Karpiuk M., Włodek T., Wygaśnięcie mandatu wójta na skutek skazania na karę grzywny za niedopełnienie obowiązków z zakresu zarządzania kryzysowego. Glosa do wyroku Sądu Rejonowego w P. z dnia 18 kwietnia 2019 r. (II K 1164/14), “Studia Iuridica Lublinensia” 2020, vol. 29(1), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2020.29.1.273-290.

Kelemen M., Polishchuk V., Kelemen Ma., Polishchuk A., Reflection on the Act on Cybersecurity in Aviation Education, “Cybersecurity and Law” 2021, vol. 5(1), DOI: https://doi.org/10.35467/cal/142198.

Kostrubiec J., Sztuczna inteligencja a prawa i wolności człowieka, Warszawa 2021.

Kostrubiec R., Ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanów nadzwyczajnych w polskim porządku konstytucyjnym, [in:] Bezpieczeństwo narodowe Rzeczypospolitej Polskiej. Wybrane zagadnienia prawne, eds. M. Karpiuk, K. Orzeszyna, Warszawa 2014.

Lyubchik O., Korniienko P., Dzeiko Z., Zahrebelna N., Zavhorodnii V., On the Definition, Content, and Essence of the Term “Human Rights”, “Krytyka Prawa. Niezależne Studia nad Prawem” 2022, vol. 14(1), DOI: https://doi.org/10.7206/kp.2080-1084.514.

Michalska M., Zasada proporcjonalności w orzecznictwie TK i ETPC – analiza prawno-porównawcza, “Krytyka Prawa. Niezależne Studia nad Prawem” 2022, vol. 14(2), DOI: https://doi.org/10.7206/kp.2080-1084.524.

Ponta A., Legal Instability in Cyberspace and OSCE’s Mitigation Role, “Juridical Tribune” 2021, vol. 11(3), DOI: https://doi.org/10.24818/TBJ/2021/11/3.01.

Szpor G., Komentarz do art. 3, [in:] Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Komentarz, eds. K. Czaplicki, A. Gruszczyńska, G. Szpor, Warszawa 2019.

LEGAL ACTS

Act of 6 July 2001 on the processing of criminal information (consolidated text, Journal of Laws 2019, item 2126, as amended).

Act of 18 April 2002 on the state of national disaster (consolidated text, Journal of Laws 2017, item 1897).

Act of 21 June 2002 on the state of emergency (consolidated text, Journal of Laws 2017, item 1928).

Act of 29 August 2002 on martial law, and on the powers of the Commander-in-Chief of the Armed Forces and the rules for his or her subordination to the constitutional authorities of the Republic of Poland (consolidated text, Journal of Laws 2017, item 1932).

Act of 5 August 2010 on the protection of classified information (consolidated text, Journal of Laws 2019, item 742, as amended).

Act of 5 July 2018 on national cybersecurity system (consolidated text, Journal of Laws 2020, item 1369, as amended).

Act of 14 December 2018 on the protection of personal data processed in connection with preventing and combatting crime (Journal of Laws 2019, item 125, as amended).

Appendix to the Resolution no. 196 of the Council of Ministers of 28 December 2020 on establishing the Policy for the Development of Artificial Intelligence in Poland from 2020 (Official Gazette of the Republic of Poland 2021, item 23).

Constitution of the Republic of Poland of 2 April 1997 (Journal of Laws 1997, no. 78, item 483, as amended).

Directive (EU) 2016/1148 of the European Parliament and of the Council of 6 July 2016 concerning measures for a high common level of security of network and information systems across the Union (OJ L 194/1, 19.7.2016).

European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, drawn up in Rome on 4 November 1950, amended by Protocols Nos. 3, 5, and 8, and supplemented by Protocol No. 2 (Journal of Laws 1993, no. 61, item 284, as amended).

Regulation of the European Parliament and of the Council (EU) 2016/679 of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation) (OJ L 119/1, 4.5.2016).

CASE LAW

Judgment of the Constitutional Tribunal of 19 May 1998, U 5/97, OTK 1998, no. 4, item 46.

Judgment of the Constitutional Tribunal of 9 June 1998, K 28/97, OTK 1998, no. 4, item 50.

Judgment of the Constitutional Tribunal of 20 February 2008, K 30/07, OTK-A 2008, no. 1, item 6.

Judgment of the Supreme Administrative Court of 3 September 2019, II FSK 3474/17, LEX no. 2751941.

Judgment of the Supreme Court of 25 November 2020, I NSNc 57/20, LEX no. 3093105.

Judgment of the Supreme Court of 30 June 2021, I NSNc 191/21, LEX no. 3192196.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2022.31.3.31-43
Data publikacji: 2022-09-28 19:31:12
Data złożenia artykułu: 2021-12-07 21:21:25


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1254
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Małgorzata Czuryk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.