Współczujący stan umysłu. W jaki sposób prawnicy zajmujący się sprawami związanymi ze szkodą na osobie w stanie Michigan ewaluują cele niepieniężne klientów?

Maria Cudowska

Streszczenie w języku polskim


Artykuł jest wynikiem jakościowego badania empirycznego mającego na celu analizę, czy prawnicy zajmujący się sporami związanymi ze szkodą na osobie w stanie Michigan wdrażają praktyki poradnictwa prawnego opartego na współczuciu. Opracowanie stanowi wkład w dobrze ugruntowane badania dotyczące rozwoju umiejętności miękkich w praktyce prawniczej, a jednocześnie jest próbą rozpowszechnienia i podkreślenia korzyści płynących z pozasądowych metod rozwiązywania sporów. Celem było zbadanie charakteru tzw. współczujących praktyk i ich wpływu na ugody zawierane w drodze mediacji. W związku z tym przeanalizowano, w jaki sposób prawnicy oceniają niematerialne i niepieniężne interesy klientów oraz czy odgrywają one rolę na kontinuum rozwiązywania sporów. Ponadto omówiono zalety i wady praktyki prawniczej związanej z oceną niematerialnych interesów klientów. W badaniu założono, że prawnicy zwracający uwagę na niematerialne interesy klientów stosują formę współczującej praktyki. Dlatego opracowanie zawiera zarówno teoretyczne, jak i praktyczne implikacje dla prawników i mediatorów. Wreszcie wyniki badania sugerują, że alternatywne mechanizmy rozwiązywania sporów, takie jak mediacja, przyczyniają się do szybszego rozwiązywania sporów dotyczących szkód na osobie.


Słowa kluczowe


współczucie; prawnicy; alternatywne metody rozwiązywania sporów; szkoda na osobie; mediacja

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Afrassiab Z., Why Mediation & Sorry Make Sense: Apology Statutes as Catalyst for Change in Medical Malpractice, “Journal of Dispute Resolution” 2019, no. 2.

Bloom P., Against Empathy: The Case for Rational Compassion, London 2016.

Cho J., Gifford K., The Anxious Lawyer: An 8-week Guide to a Joyful and Satisfying Law Practice through Mindfulness and Meditation, New York 2016.

Colby T.B., In Defense of Judicial Empathy, “Minnesota Law Review” 2012, vol. 96.

Delgado R., Stefancic J., Do Judges Cry? An Essay on Empathy and Fellow-Feeling, “Case Western Reserve Law Review” 2019, vol. 70(1).

Ebner N., The Human Touch in ODR: Trust, Empathy and Social Intuition in Online Negotiation and Mediation, [in:] Online Dispute Resolution: Theory and Practice, eds. D. Rainey, E. Katsh, M. Abdel Wahab, New York 2021.

Ellmann S., Lawyers and Clients, “UCLA Law Review” 1987, vol. 34.

Engel D.M., The Oven Bird’s Song: Insiders, Outsiders, and Personal Injuries in an American Community, “Law & Society Review” 1984, vol. 18(4), DOI: https://doi.org/10.2307/3053447.

Feigenson R., Sympathy and Legal Judgment: A Psychological Analysis, “Tennessee Law Review” 1997, vol. 65(1).

Fissell B., Modern Critiques of Judicial Empathy: A Revised Intellectual History, “Michigan State Law Review” 2016, no. 3.

Gould E.J., The Empathy Debate: The Role of Empathy in Law, Mediation, and the New Professionalism, “Vermont Bar Journal” 2010, vol. 36(3).

Henderson L.N., Legality and Empathy, “Michigan Law Review” 1987, vol. 85(7), DOI: https://doi.org/10.2307/1288933.

Herman G., How to Value Case for Negotiation and Settlement, “Montana Lawyer” 2005, vol. 31(3).

Hickling E.J., Blanchard E.B., Hickling M.T., The Psychological Impact of Litigation: Compensation Neurosis, Malingering, PTSD, Secondary Traumatization, and Other Lessons from MVAS, “DePaul Law Review” 2005, vol. 55(2).

Hoffmann P.T., Valuation of Cases for Settlement: Theory and Practice, “Journal of Dispute Resolution” 1999, no. 1.

Ingber S., Rethinking Intangible Injuries: A Focus on Remedy, “California Law Review” 1985, vol. 73(3), DOI: https://doi.org/10.2307/3480343.

Kaheman D., Sibony O., Sunstein C.R., Noise: A Flaw in Human Judgement, New York 2021.

Lande J., How Advocates Can Manage Cases Better, and Get Good Results, with Planned Early Negotiation, “Alternatives to the High Cost of Litigation” 2011, vol. 29.

Linden A., American Tort Law: Shining Beacon?, “Pepperdine Law Review” 2011, vol. 38(2).

Margulies P., Re-Framing Empathy in Clinical Legal Education, “Clinical Law Review” 1999, vol. 5(2).

Mason J., How Might the Adversarial Imperative Be Effectively Tempered in Mediation, “Legal Ethics” 2012, vol. 15(1), DOI: https://doi.org/10.5235/146072812801292755.

Nolan-Haley J.M., Lawyers, Clients, and Mediation, “Notre Dame Law Review” 1998, vol. 73.

O’Connell J., Born P., The Cost and Other Advantages of an Early Offers Reform for Personal Injury Claims against Business, Including for Product Liability, “Columbia Business Law Review” 2008, no. 2.

Robbennolt J.K., The Power of an Appropriate Apology, “Dispute Resolution Magazine” 2021, vol. 27(3).

Weston M.A., Checks on Participant Conduct in Compulsory ADR: Reconciling the Tension in the Need for Good-Faith Participation, Autonomy, and Confidentiality, “Indiana Law Journal” 2001, vol. 76(3).

Whyte D., Consolations: The Solace, Nourishment and Underlying Meaning of Everyday Words, Edinburgh 2019.

William Gibson K., Keeping Personal Injury Clients Happy, “Law Practice Management” 1998, vol. 24.

ONLINE SOURCES

Lerner H., Brown B., I’m Sorry: How To Apologize & Why It Matters, 6.3.2020, https://brenebrown.com/podcast/harriet-lerner-and-brene-im-sorry-how-to-apologize-why-it-matters (access: 5.3.2023).

Palazzolo J., We Won’t See You in Court: The Era of Tort Lawsuits Is Waning, 24.7.2017, https://www.wsj.com/articles/we-wont-see-you-in-court-the-era-of-tort-lawsuits-is-waning-1500930572 (access: 5.3.2023).

Stark S., Making the Most of Mediation: 10 Tips for Maximizing Results in the Process, https://www.starkmediator.com/wp-content/uploads/sites/4/2013/10/2013_Article_Making_the_Most_of_Mediation.pdf (access: 5.3.2023).

The Michigan Department of Insurance and Financial Services (DIFS) Fraud Investigation Unit, 2021 Annual Report, https://www.michigan.gov/documents/difs/FIU_Annual_Report_2021_730217_7.pdf (access: 5.3.2023).

Weigel D., Tierney L., The Six Political States of Michigan, 9.8.2020, https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/politics/michigan-political-geography (access: 5.3.2023).

LEGAL ACTS

A Mich. Civ. Jur. Automobiles and Motor Vehicles § 439.

Mich. Comp. Laws Ann. §§ 500.3101(1), 500.3135(1), 500.3135(5).

Michigan Rule of Professional Conduct.

CASE LAW

Lopez-Garcia v. United States, 207 F. Supp. 3d 753 (E.D. Mich. 2016).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2023.32.1.131-158
Data publikacji: 2023-03-28 11:24:03
Data złożenia artykułu: 2021-11-11 09:38:24


Statystyki


Widoczność abstraktów - 784
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Maria Cudowska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.