O polityce tworzenia prawa, swobodzie decyzyjnej i wadze standardów praworządności

Tadeusz Biernat

Streszczenie w języku polskim


W artykule dokonano charakterystyki dyskrecjonalnej władzy ustawodawczej. Autor zanalizował problem w ujęciu tradycyjnym (proces legislacyjny sprowadza się do decyzji organów ustawodawczych, a zakres ich dyskrecjonalnej władzy wyznaczają normy konstytucyjne i regulacje prawne przyjęte w ramach organizacji procesu tworzenia prawa) oraz w oparciu o propozycję szerszego ujęcia procesu tworzenia prawa. W tym ostatnim ujęciu proces tworzenia prawa obejmuje wiele etapów (również przedlegislacyjnych), w konsekwencji analiza władzy dyskrecjonalnej powinna dotyczyć różnych podmiotów podejmujących decyzje. Z punktu widzenia przedstawionej charakterystyki zakresu władzy dyskrecjonalnej istotne są nie tylko wyznaczające jej granice przepisy prawa, lecz także standardy demokratycznego państwa prawa. Stopień (nie)respektowania standardów stwarza sytuację ewidentnie różniącą się od naruszenia reguł prawnych, ale mającą istotny wpływ na tworzone prawo i funkcjonowanie całego systemu prawnego. Ponadto stanowi on również wyzwanie dla sądów i wpływa na korzystanie z dyskrecjonalnej władzy przez sędziów.


Słowa kluczowe


dyskrecjonalna władza ustawodawcza; polityka stanowienia prawa; normy praworządności

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Andreescu M., The Limits of State Power in a Democratic Society, “Journal of Civil & Legal Sciences” 2016, Vol. 5(6), DOI: http://dx.doi.org/10.4172/2169-0170.1000213.

Better Regulation in Europe: An OECD Assessment of Regulatory Capacity in the 15 Original Member States of the EU, www.oecd.org/gov/regulatory-policy/44952994.pdf [access: 10.01.2020].

Biernat T., Law making policy, [in:] Politics of law and legal policy. Between modern and post-modern jurisprudence, eds. T. Biernat, M. Zirk-Sadowski, Warszawa 2008.

Biernat T., The Complexity of Contemporary Legal Systems – Dilemmas and Paradoxes of Law’s Legitimacy, [in:] Towards Recognition of Minority Groups. Legal and Communication Strategies, eds. M. Zirk-Sadowski, B. Wojciechowski, K.M. Cern, Abingdon 2014.

Biernat T., Zirk-Sadowski M., Politics of law and legal policy. Introduction, [in:] Politics of law and legal policy. Between modern and post-modern jurisprudence, eds. T. Biernat, M. Zirk-Sadowski, Warszawa 2008.

Christie G.C., An Essay on Discretion, “Duke Law Journal” 1986, No. 5, DOI: https://doi.org/10.2307/1372667.

Gribnau J.L.M., Legitimacy of the Judiciary, “Electronic Journal of Comparative Law” 2002, Vol. 6(4), www.ejcl.org/64/art64-3.html [access: 10.01.2020].

Leszczyński L., Zagadnienia teorii stosowania prawa. Doktryna i tezy orzecznictwa, Kraków 2001.

Priel D., The Place of Legitimacy in Legal Theory, “McGill Law Journal” 2011, Vol. 57(1), https://digitalcommons.osgoode.yorku.ca/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=2127&context=scholarly_works [access: 10.01.2020].

Schlag P.J., Standards, “UCLA Law Review” 1985, Vol. 33(379).

Suchman M.C., Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches, “The Academy of Management Review” 1995, Vol. 20(3), DOI: https://doi.org/10.2307/258788.

Szot A., Swoboda decyzji w stosowaniu prawa przez administrację publiczną, Lublin 2016.

Waldron J., Representative lawmaking, “Boston University Law Review” 2009, Vol. 89(335).

Wintgens L.J., Legisprudence. Practical Reason in Legislation, Farnham 2012.

Wronkowska S., What Does a Good Legislation Consist In?, “Legislative Review” 2002, No. 1.

Zamboni M., The Policy of Law. A legal Theoretical Framework, Oxford 2007.

LEGAL ACTS

Council of Europe Resolution 1594 (2007) – The principle of the Rule of Law Text adopted by the Standing Committee, acting on behalf of the Assembly: November 23, 2007.

European Commission for Democracy through Law (Venice Commission), Rule of Law Checklist Adopted by the Venice Commission at its 106th Plenary Session (Venice, March 11–12, 2016), CDL-AD(2016)007.

Notification of the Prime Minister of 29 February 2016 on the announcement on the uniform text of the Regulation of the Prime Minister on the “Principles of legislative technique” (Journal of Laws 2016, item 283).

Opinion No. 833/2015 CDL-AD(2016)001-e. Opinion on amendments to the Act of 25 June 2015 on the Constitutional Tribunal of Poland, adopted by the Venice Commission at its 106th Plenary Session (Venice, 11–12 March 2016).

Opinion No. 892/2017 CDL-AD(2017)028. Or. Engl. European Commission for Democracy Through Law (Venice Commission) Poland opinion on the Act on the Public Prosecutor’s Office as amended.

Opinion No. 977/2019 CDL-PI(2020)002. Or. Engl. European Commission for Democracy Through Law (Venice Commission) Poland joint urgent opinion of the Venice Commission and the Directorate General of Human Rights and Rule of Law (DGI) of the Council of Europe.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2020.29.3.67-85
Data publikacji: 2020-06-30 09:44:34
Data złożenia artykułu: 2020-04-29 11:02:26


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1627
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Tadeusz Biernat

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.