The problem of self-identification of the characters in the Pavel Pryazhko’s plays
Abstract
The article analyzes the works of the modern Belarusian playwright Pavel Pryazhko (plays Life Is Good, The Locked Door, Three Days in Hell, Café’s Owner). Taking into consideration the playwright’s obvious taste for documentary data, the analysis of these works allows us to see how the existential problems of the individual in modern society are reflected in literature and theatre.
Keywords
Full Text:
PDF (Belarusian) (Język Polski)References
Apczeł, J. (2013). Processualnost’ chudożestwiennych princypow i form sowriemiennogo dokumientalnogo tieatra. Nauka. Iskusstwo. Kultura, 2, s. 174–183.
Arcimovicz, T. (2011). Białoruski teatr współczesny – walcząc o różnorodność. W: Raport o stanie kultury niezależnej INGO w Białorusi (s. 57–69). Lublin: Kultura Enter.
Chesle, W. (1994). Krizis indiwidualnoj i kollektiwnoj identicznosti. Woprosy fiłosofii, 10, s. 112–123.
Fromm, Erich. (2008). „Imiet’” ili „byt’”. Moskwa: АST.
Gonczarowa-Grabowskaja, S. (2009). Modeli gierojew w nowiejszej russkojazycznoj dramaturgii Biełarusi. W: N. Iszczuk-Fadiejewa (red.), Drama i tieatr: sbornik statej (s. 218– 228). Twier: Twierskoj gosudarstwiennyj uniwiersitiet, wyp. 7.
Gonczarowa-Grabowskaja, S. (2010). „Nowaja drama” w sowriemiennoj russkojazycznoj dramaturgii Biełarusi. W: S. Gonczarowa-Grabowskaja (red), Russkaja i bełorusskaja litieratury na rubieże XX–XXI wiekow. Sb. naucz. st. w dwuch czastiach, cz. 2 (s. 199–206). Мinsk: RIWSZ.
Idlis, J. (2012). Tri dnia w adu. Russkij rieportier. Pobrano z: http://rusrep.ru/article/2012/09/25/ ad/ (dostęp: 21.04.2016).
Lappo, I. (2013). „…i o niczym nie myśli”. Dramaturgia pustki Pawla Priażki. W: O. Główko, M. Leyko (red.). Współczesny dramat rosyjski: kontynuacje i przemiany (s. 199–210).
Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Priażko, P. (2011). Choziain kofiejni. zErne – płatforma pierfarmatyunych praktyk. Pobrano z: http://ziernie-performa.net (dostęp: 21.04.2016).
Priażko, P. (2012). Tri dnia w adu. zErne – płatforma pierfarmatyunych praktyk. Pobrano z: http://ziernie-performa.net (dostęp: 21.04.2016).
Priażko, P. (2010). Zapiertaja dwier’. Pobrano z: http://www.theatre-library.ru/authors/p/pryazhko (dostęp: 21.04.2016).
Priażko, P. (2008). Żyzn’ udałas’. Pobrano z: http://www.theatre-library.ru/authors/p/pryazhko (dostęp: 21.04.2016).
Rodionow, A. (2002). Wierbatim – riealnyj diałog na podmostkach. Otieczestwiennyje zapiski, 4–5, s. 67–81.
Rudniew, P. (2010). Pawieł Priażko. Zakrytaja dwier’. Topos. Pobrano z: http://www.topos.ru/ article/7237 (dostęp: 21.04.2016).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sb.2016.10.199
Date of publication: 2016-12-22 13:50:45
Date of submission: 2016-05-31 21:44:08
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.