Parents’ social distance towards other nationalities as determinant for intercultural dialogue

Mariusz Korczyński, Marzena Anna Okrasa

Abstract


The article is an attempt to determine the social distance towards people who are parents towards other nationalities, as a basis for dialogue between cultures. It is worth noting that the issue of social distance towards other nationalities or religions is particularly important in the era of globalization in relations between the local community and the immigrant population. Distance diagnosis was performed by analyzing ratios: country, city, neighborhood, neighbor and family, taking into account socio-demographic variables such as gender, place of residence and age. The diagnosis was complemented by an analysis of the attitude of respondents to the persons of selected 26 nationalities. Analyses show that the parents interviewed generally exhibit a positive or neutral attitude towards people of other nationalities. There were no negative attitudes. The attitude of the parents open to multiculturalism gives hope to the attitude of hospitality and tolerance towards other young people. A consensus on the multiplicity of cultures emerges. Such an agreement on tolerance, acceptance and understanding for difference does not arise automatically. Such attitudes should be taught to children from an early age.


Keywords


parents; the social distance; other nationalities; intercultural dialogue

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman Zygmunt, Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2000.

Bera Ryszard, Korczyński Mariusz, Dystans społeczny emigrantów polskich wobec „obcych” i „innych”, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2012.

Cynarski Wojciech, Proces globalizacji. Dialog kultur czy konflikt wartości?, Rzeszów: Instytut Europejskich Studiów Społecznych w Rzeszowie, 2002.

Dylematy wielokulturowości, red. Wojciech Kalaga, Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2004.

Gajlewicz-Korab Katarzyna, Obraz muzułmanów we Francji w tamtejszych tygodnikach opinii, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2011.

Jasińska-Kania Aleksandra, Stereotypowe wyobrażenia Polaków o sobie i innych narodowościach, [w:] Podstawy życia społecznego w Polsce, red. Mirosława Marody, Ewa Gucwa-Leśny, Warszawa: ISS UW, 1996.

Nikitorowicz Jerzy, Nowe wyzwania edukacji międzykulturowej w kontekście współczesnych dylematów wokół kreowania społeczeństwa wielokulturowego, [w:] Społeczeństwo wielokulturowe – nowe wyzwania i zagrożenia, red. Maja Biernacka, Kazimierz Krzysztofek, Andrzej Sadowski, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu Białostockiego, 2001.

Nikitorowicz Jerzy, Spotkanie i dialog kultur – wymiar edukacji międzykulturowej, [w:] O potrzebie dialogu kultur i ludzi, red. Tadeusz. Pilch, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2000.

Piwowarski Władysław, Słownik katolickiej nauki społecznej, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, Wydawnictwo Misjonarzy Klaretynów „PALABRA”, 1993.

Raport z wyników w województwie lubelskim. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, Lublin: Urząd Statystyczny w Lublinie, 2012.

Ratajczak Magdalena, Postrzeganie mniejszości. Wizerunek mniejszości w telewizji publicznej w Polsce, [w:] Kształtowanie wizerunku, red. Beata Ociepka, Wrocław 2005.

Szacki Jerzy, Polacy o sobie i innych narodach. Pełne sprawozdanie z badań OBOPiSP, Warszawa 1969.

Szwed Robert, Tożsamość a obcość kulturowa, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003.

Tomaszewski Tadeusz, Ślady i wzorce, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1984.

Winiarski Mikołaj, Znaczenie i wymiary dialogu międzyludzkiego, [w:] O potrzebie dialogu kultur i ludzi, red. Tadeusz Pilch, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2000.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sb.2015.9.105
Date of publication: 2016-02-26 08:00:37
Date of submission: 2015-07-07 11:34:29


Statistics


Total abstract view - 1293
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Marzena Anna Okrasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.