Upamiętnianie teraźniejszości. Pandemia w zbiorach muzealnych w świetle strategii Rapid Response Collecting
Streszczenie w języku polskim
Kolekcjonowanie pamiątek dotyczących bieżących wydarzeń, w chwili kiedy się one dzieją, znane jest co najmniej od czasów tuż po atakach na World Trade Center w Nowym Jorku w 2001 r. Praktyka taka wiązana jest ze strategią Rapid Response Collecting. Wyzwaniem dla muzeów, w jaki sposób upamiętnić historię dziejącą się na naszych oczach, były czasy pandemii COVID-19. Muzea, podobnie jak inne instytucje kultury w czasach lockdownu, musiały relokować siły i przestawiać się na działalność wirtualną. W artykule analizie poddano praktyczne inicjatywy wybranych muzeów – w szczególności dwóch zagranicznych i dwóch polskich – by ukazać, w jaki sposób jednostki te zdecydowały się upamiętnić czasy pandemii, realizując w ten sposób strategię „szybkiego reagowania” i zasadę partycypacji. Pragniemy jednocześnie skłonić do refleksji nad tym, co pozostanie w naszej pamięci po tych trudnych dwóch latach; jakie artefakty, sytuacje i emocje będą kojarzyć się z „czasami zarazy”.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Agerman Ross J., Pandemic Objects: Mass Testing, 9 IX 2021, https://www.vam.ac.uk/blog/design-and-society/pandemic-objects-mass-testing [dostęp: 4 VIII 2023].
Choi B., Kim J., Changes and Challenges in Museum Management after the COVID-19 Pandemic, „Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity” 2021, 7, 2.
Cormier B., Pandemic Objects: Home-Made Signs, 4 V 2020, https://www.vam.ac.uk/blog/design-and-society/pandemic-objects-home-made-signs [dostęp: 4 VIII 2023].
Czechowski P., „Opowiedzmy razem o czasie pandemii” – nowa akcja Muzeum Krakowa, https://histmag.org/Opowiedzmy-razem-o-czasie-pandemii-nowa-akcja-Muzeum-Krakowa-20721 [dostęp: 22 VII 2023].
Debono S., Collecting Pandemic Phenomena: Reflections on Rapid Response Collecting and the Art Museum, „Collections: A Journal for Museum and Archives Professionals” 2021, 17 (2).
Frost S., Pandemic, Protests and Building Back: 20 Months at the British Museum, „Museum International” 2021, 73, 3–4.
History Responds: Collecting During the COVID-19 Pandemic, 6 IV 2020, https://www.nyhistory.org/blogs/history-responds-collecting-during-the-covid-19-pandemic?_gl=1*1lwquz1*_ga*NDgzOTI4NjM1LjE2OTA3MzI2NzI.*_ga_TQFH6B9FP9*MTY5MDczNTQyMy4xLjEuMTY5MDczNjE1Ni4wLjAuMA..&_ga=2.247429383.2054739966.1690735424-710374857.1690735423 [dostęp: 4 VIII 2023].
Hogeveen E., Pandemic Objects: Al Fresco, 4 V 2021, https://www.vam.ac.uk/blog/projects/pandemic-objects-al-fresco [dostęp: 4 VIII 2023].
Laurenson S., Robertson C., Goggins S., Collecting COVID-19 at National Museums Scotland, „Museum & Society” 2020, 18 (3).
Leigh Hester J., How Museum will eventually tell the story of COVID-19, 17 IV 2020, https://www.atlasobscura.com/articles/coronavirus-museum-collections [dostęp: 5 VIII 2023].
Maniak K., Muzealizacja protestu. Rozszczelnienie instytucji, „Elementy” 2021, 1.
Mason J., Pandemic Objects: Dogs, 18 XI 2020, https://www.vam.ac.uk/blog/projects/pandemic-objects-dogs [dostęp: 4 VIII 2023].
Mason M., The Contribution of Design Thinking to Museum Digital Transformation in Post-Pandemic Times, „Multimodal Technology and Interaction” 2022, 6 (9), 79.
Mazuś M., Muzeum teraźniejszości, 16 III 2021, „Polityka”, https://www.polityka.pl/fotoreportaze/2108813,1,muzeum-terazniejszosci.read [dostęp: 4 VIII 2023].
Paley V., Living to Tell the Tale: A Historian on the Objects Life Leaves Behind, 6 IV 2020, https://www.nyhistory.org/blogs/living-to-tell-the-tale-a-historian-on-the-objects-history-leaves-behind?_gl=1*1e2jekl*_ga*NzEwMzc0ODU3LjE2OTA3MzU0MjM.*_ga_TQFH6B9FP9*MTY5MDczNTQyMy4xLjEuMTY5MDczNjA5Ni4wLjAuMA..&_ga=2.185857385.1733359154.1690732673-483928635.1690732672 [dostęp: 4 VIII 2023].
Petelska M., Polskie muzea w czasie pandemii COVID-19: działalność online i (nie)stosowanie Rapid Response Collecting, „Studia Historica Gedanensia” 2021, 12.
Sayej N., The coronavirus museum: how historians are documenting the pandemic, https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/apr/22/coronavirus-museum-historians-document-pandemic-new-york-historical-society [dostęp: 5 VIII 2023].
Simone N., The Participatory Museum, https://participatorymuseum.org/ [dostęp: 4 VIII 2023].
Volsing K., Pandemic Objects: Rainbows, 2 XII 2020, https://www.vam.ac.uk/blog/projects/pandemic-objects-rainbows [dostęp: 4 VIII 2023].
Zdeb M., Muzeum teraźniejszości? Jak w muzeum opowiedzieć o tu i teraz – projekt Współistnienie i refleksje po jego zakończeniu, „KRZYSZTOFORY. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa” 2022, 40.
https://www.911memorial.org/visit/museum/collection [dostęp: 4 VIII 2023].
https://collections.vam.ac.uk/item/O1705223/fingertip-pulse-oximeter-pulse-oximeter-acurio/ [dostęp: 4 VIII 2023].
https://etnomuzeum.eu/kolekcjawkwarantannie/kolekcja/liscik [dostęp: 4 VIII 2023].
https://etnomuzeum.eu/kolekcjawkwarantannie/o-kolekcji [dostęp: 22 VII 2023].
https://labirynt.com/2020/12/15/nigdy-nie-bedziesz-szla-sama/ [dostęp: 4 VIII 2023].
https://www.icp.org/exhibitions/icpconcerned-global-images-for-global-crisis [dostęp: 22 VII 2023].
https://www.museumoflondon.org.uk/collections/about-our-collections/enhancing-our-collections/collecting-covid/why-are-we-collectingcovid [dostęp: 22 VII 2023].
https://www.nhb.gov.sg/nationalmuseum/our-exhibitions/exhibition-list/picturing-the-pandemic [dostęp: 22 VII 2023].
https://www.nyhistory.org/exhibitions/objects-tell-stories [dostęp: 4 VIII 2023].
https://www.nyhistory.org/history-responds [dostęp: 4 VIII 2023].
https://www.si.edu/newsdesk/releases/smithsonian-continues-collecting-artifacts-jan-6-capitol-attack [dostęp: 4 VIII 2023].
https://www.vam.ac.uk/blog/pandemic-objects [dostęp: 4 VIII 2023].
https://www.vam.ac.uk/dundee/articles/designing-now-accepting-contactless [dostęp: 4 VIII 2023].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/rh.2023.56.1101-1118
Data publikacji: 2023-12-21 13:05:10
Data złożenia artykułu: 2023-08-21 12:31:55
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Ewa Głażewska, Małgorzata Karwatowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.