Styl chinoiserie na przykładzie osiemnastowiecznych jedwabnych tkanin odzieżowych manufaktur europejskich
Streszczenie w języku polskim
W artykule zaprezentowano i krótko omówiono temat jedwabnych tkanin odzieżowych od początku XVIII w. do lat sześćdziesiątych XVIII w. w stylu chinoiserie, który wykształcił się w europejskim rzemiośle artystycznym w wyniku importu towarów ze Wschodniej Azji przez europejskie kompanie handlowe w XVII i XVIII w. W artykule pokazano i opisano od strony artystyczno-technicznej pięć tkanin jedwabnych, z kolekcji autora, będących przykładami różnych etapów ewolucji europejskiego wzornictwa w stylu chinoiserie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Batowski Z., Jean Pillement na dworze Stanisława Augusta, Warszawa 1936.
Browne C., Silk designs of the eighteenth century from the Victoria and Albert Museum, London 1996.
Chambers W., Desings of Chinese buildings, furniture, dresses, machines and utensils, London, 1757, https://www.bl.uk/collection-items/designs-of-chinese-buildings-and-furniture [dostęp: 10 VI 2021].
Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.
Drążkowska A., Odzież grobowa w Rzeczypospolitej w XVII i XVIII wieku, Toruń, 2008.
Farrell W, Silk and globalisation in eighteenth-century London: commodities, people and connections c.1720–1800, PhD thesis, Birkbeck, University of London, London 2014.
Faryś P.K., Jedwabne tkaniny odzieżowe 1700–1800. Produkcja–wzornictwo–handel, Poznań 2021.
Guzowska A., Laka orientalna i europejska, Muzeum Pałac w Wilanowie, https://www.wilanow-palac.pl/laka_orientalna_i_europejska.html [dostęp: 10 VI 2021].
Haye A., The Rose in Fashion: Ravishing, Yale 2020.
Héré E., Recueil des plans, élévations et coupes tant géométrales qu'en perspective, des châteaux, jardins et dépendances, que le Roi de Pologne occupe en Lorraine, Paris 1750–1753, https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k91059474/f25.item [dostęp: 10 VI 2021].
Jolly A., A Taste for the Exotic. Foreign Influences on Early Eighteenth-Century Silk Designs, Abegg-Stiftung 2007.
Kopania I., Rzeczy – Ogrody – Wyobrażenia. Chiny w kulturze Rzeczypospolitej czasów Stanisława Augusta, Warszawa 2012.
Michałowska M., Leksykon włókiennictwa, Warszawa 2006.
Orlińska-Mianowska E., Modny świat XVIII wieku, katalog wystawy, Warszawa 2003.
Perez L., Inventing in a World of Guilds: Silk Fabrics in Eighteenth-century Lyon, Cambridge 2008.
Rothstein N., The Victoria and Albert Museum´s textile collection. Woven Textile design in Britain from 1750 to 1850, London 1994.
Sung Hee K., A Study on Bizarre Silk Design, „Journal of Fashion Bussines” 2018, 22, 1.
Szosland J., Podstawy budowy i technologii tkanin, Warszawa 1979.
Taszycka M., Pochodzenie tkanin typu bizarre w świetle analizy niektórych motywów dekoracyjnych, w: Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie, t. 9, red. A. Bochnak, Z. Żygulski, Kraków 1967.
Turnau I., Moda i technika włókiennicza w Europie od XVI do XVIII wieku, Wrocław 1984.
Zasławska D.N., Chinoiserie w Wilanowie: studium z dziejów nowożytnej recepcji mody chińskiej w Polsce, Warszawa 2008.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/rh.2022.54.197-218
Data publikacji: 2022-12-14 08:36:40
Data złożenia artykułu: 2021-06-22 09:44:03
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Przemysław Faryś
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.