The Secular State and the Church: Remarks on the Monograph “Systemy relacji między Kościołem katolickim i Francją. Studium historyczno-prawne” [“Relation Systems between the Catholic Church and France. A Historical and Legal Study”] by Urszula Wasilewicz, Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2017, pp. 263
Abstract
The reason for writing the text was many controversial statements of the author of the book. The article evaluates the structure, sources, and factual contents of the monograph by Urszula Wasilewicz. The author notes important shortcomings of the work and takes issue with several claims made in the book. Author used the method of analysis and synthesis and the method of individual cases. In this way unfounded some of Urszula Wasilewicz’s statements were shown.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Kryzheuski H., Podstawowe cechy mentalności narodowej, wpływające na sferę religijno-moralną współczesnej Rosji, „Studia Teologiczne Białystok – Drohiczyn – Łomża” 2010, 28.
Łakomy H., Państwo a Kościół we Francji. Historia i współczesność, Kraków 1999.
Milewska M., Ocet i łzy. Terror Wielkiej Rewolucji Francuskiej jako doświadczenia traumatyczne, Gdańsk 2001.
Nowak J.R., Kościół a Rewolucja Francuska, Szczecinek 1999.
Orzeszyna K., Świeckość szkoły a nauczanie religii we Francji, „Roczniki Nauk Prawnych” 2004, 14, 4.
Wasilewicz U., Organizacja funkcjonowania Kościoła we francuskim porządku prawnym, „Kościół i Prawo” 2013, 2.
Wielomski A., Kościół w cieniu gilotyny. Katolicyzm francuski wobec Rewolucji (1789–1815), Warszawa 2009.
Wójtowicz-Wcisło M., Dwie władze. Studium z dziejów relacji państwo–Kościół w Meksyku, Kraków 2016.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/rh.2018.46.433-442
Date of publication: 2019-04-25 10:00:49
Date of submission: 2018-10-29 05:47:52
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Przemysław Sołga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.