Sądowa kontrola realizacji polityki rozwoju – dziesięć lat praktyki
Streszczenie w języku polskim
W artykule podjęto temat sądowej kontroli rozstrzygnięć z zakresu polityki rozwoju (polegających na niezakwalifikowaniu konkretnego projektu do uzyskania dofinansowania) i dokonano próby oceny funkcjonowania tej instytucji w dziesiątą rocznicę jej wprowadzenia do krajowego systemu realizacji tej polityki. Analiza aktów prawnych, doktryny i orzecznictwa z zakresu polityki rozwoju prowadzi do wniosku, że akt realizacji polityki, jakim jest wyłonienie do dofinansowania konkretnego projektu, stanowi sui generis działanie administracji niepodlegające przepisom kodeksu postępowania administracyjnego. Najistotniejszym kryterium oceny tego działania powinna być jego efektywność, rozumiana jako najwyższy stopień realizacji celu założonego w ramach polityki rozwoju. Stąd też przyjęty w Polsce model kontroli dokonywanej przez sądy administracyjne, powołane do badania legalności kontrolowanych aktów, nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Artykuł stanowi próbę oceny przyjętego modelu kontroli pod względem jej wpływu na efektywność systemu prowadzenia polityki rozwoju oraz na skuteczność udzielonej ochrony.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Brysiewicz K., Poździk R., Ocena i wybór projektów do dofinansowania z funduszy unijnych w Polsce – uwagi na tle wyroku TK z 12.12.2011 r. (P 1/11), „Europejski Przegląd Sądowy” 2012, nr 10.
Brzozowski P., Glosa do postanowienia WSA z dnia 18 października 2007 r. II SA/Ol 861/07, lEX/el. 2008.
Jaworski J., Kontrola administracji publicznej, Warszawa 2007.
Kmieciak Z., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne a prawo europejskie, Warszawa 2010.
Kulesza M., Sześciło D., Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013.
Langrod J.S., Kontrola administracji. Studja, Warszawa–Kraków 1929.
Lis D., Polityka rozwoju regionalnego w ujęciu normatywnym, „Przegląd Prawa Publicznego” 2013, nr 11.
Olejniczak K., System zarządzania polityką publiczną. Propozycja uniwersalnych ram koncepcyjnych, „Zoom Politikon” 2013, nr 4.
Poździk R., Obowiązek zwrotu pomocy z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności przez państwo członkowskie, „Europejski Przegląd Sądowy” 2012, nr 2.
Starościak J., Prawo administracyjne, Warszawa 1977.
Sylwestrzak A., Kontrola administracji publicznej w III Rzeczypospolitej Polskiej, Gdańsk 2006.
Sześciło D., Wprowadzenie, [w:] D. Sześciło (red.), A. Mednis, M. Niziołek, J. Jakubek-Lalik, Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, Warszawa 2014.
Szubiakowski M., Postępowanie w sprawie rozdziału środków w ramach polityki rozwoju oraz sądowa kontrola w tych sprawach, „Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2009, nr 4.
Szymański M., System wdrażania i kontroli projektów UE – Ustawa o realizacji polityki spójności 2014–2020 (część I), „Kontrola Państwowa” 2014, nr 5.
Zieliński A., Postępowanie przed NSA w świetle „prawa do sprawiedliwego procesu sądowego”, „Państwo i Prawo” 2009, z. 2.
Zybała A., Polityka publiczna wobec teorii i praktyki w Polsce, „Wrocławskie Studia Politologiczne” 2015, t. 18.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ppa.2019.2.41-53
Data publikacji: 2020-11-29 01:04:12
Data złożenia artykułu: 2019-09-26 10:28:04
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.