Elektroniczne usługi publiczne dla obywateli – zarys problematyki
Streszczenie w języku polskim
Wdrażanie e-usług wpisuje się w rozwój informatyzacji administracji publicznej. Elektroniczne usługi publiczne nabierają współcześnie coraz większego znaczenia. Oprócz tradycyjnego świadczenia usług administracja elektroniczna staje się jedną z kluczowych form załatwiania spraw urzędowych. Implementowany jest szereg przepisów prawnych stanowiących podstawę wdrażania e-usług oraz pozwalających na ich stosowanie. Działania w zakresie zmiany podejścia do e-usług zostały wymuszone w okresie pandemii, co pozwoliło na przyspieszenie procesu zmian i podejścia do wykonywania zadań przez administrację przy użyciu sieci Internet. Kluczową rolę w zakresie świadczenia usług elektronicznych odgrywa Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP), która udostępnia jedną z największych ilości e-usług. Celem artykułu jest zdefiniowanie e-usług oraz wykazanie podstaw prawnych ich wdrażania w Polsce. Ponadto omówiono typy e-usług, platformę ePUAP i jej funkcjonalności jako platformy, przy pomocy której możliwe jest realizowanie usług elektronicznych. W pracy wykorzystano metodę dogmatyczno-prawną.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bródka A., Praktyczne problemy doręczeń w postępowaniu administracyjnym, „Annales UMCS sectio G (Ius)” 2022, vol. 69(1), DOI: https://doi.org/10.17951/g.2022.69.1.7-22.
Chaba D., Warunki cyfryzacji samorządu terytorialnego w Polsce, „Samorząd Terytorialny” 2021, nr 5, LEX/el.
Drobiazgiewicz J., Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – założenia a rzeczywistość, „Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych” 2012, nr 24.
Fleszer D., Funkcjonowanie elektronicznej administracji na przykładzie ePUAP, „Roczniki Administracji i Prawa” 2012, nr 12.
Główny Urząd Statystyczny, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r., 24.11.2021, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2021-roku,2,11.html (dostęp: 2.01.2023).
Hasło: E-usługa, https://www.power.gov.pl/strony/slownik/#E-usuga (dostęp: 21.12.2022).
Jarosz A.J., Digitalizacja usług publicznych na przykładzie biletów komunikacji miejskiej, [w:] S. Dudzik, I. Kawka, R. Śliwa (red.), E-administracja. Skuteczna, odpowiedzialna i otwarta administracja w Unii Europejskiej, Kraków 2022.
Kardasz P., Nowe zasady dotyczące doręczania pism i wnoszenia podań w formie dokumentu elektronicznego w ogólnym postępowaniu administracyjnym (nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 5.10.2021 r.) – Część I, „Prawo i Więź” 2021, nr 4(38).
Lorenz K., Podpis zaufany w rozwoju e-administracji, „Studia Informatica Pomerania” 2017, nr 3(45).
Łukaszuk A., Problematyka kompetencji cyfrowych kadr administracji publicznej jako istotnego czynnika procesu transformacji cyfrowej jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, „Studia Prawnoustrojowe” 2022, nr 58, DOI: https://doi.org/10.31648/sp.7985.
Ministerstwo Cyfryzacji, Katalog cyfrowych usług polskiej administracji, https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/katalog-cyfrowych-uslug-polskiej-administracji (dostęp: 1.08.2022).
Ministerstwo Cyfryzacji, Rodzaje usług na ePUAP, https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/rodzaje-uslug-na-epuap (dostęp: 20.02.2023).
Monarcha-Matlak A., Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej, LEX/el.
Romaniuk P., Szanse i zagrożenia dla administracji publicznej w świadczeniu usług drogą elektroniczną, „Studia Prawnoustrojowe” 2022, nr 58, DOI: https://doi.org/10.31648/sp.8055.
Romaniuk P., Tradycje i przyszłość administracji publicznej w zakresie rozwoju e-usług, „Journal of Modern Science” 2020, vol. 1(44), DOI: https://doi.org/10.13166/jms/125598.
Sakowicz M., Electronic Promise for Local and Regional Communities, “Local Government Brief, LGI Journal” 2003 (Winter).
Skoczylas D., Znaczenie cyberbezpieczeństwa w administracji publicznej, [w:] B. Jaworska-Dębska, P. Kledzik, J. Sługocki (red.), Wzorce i zasady działania współczesnej administracji publicznej, Warszawa 2020.
Szewc T., Administracja wobec rozwoju e-usług, „Przegląd Prawa Publicznego” 2012, nr 7–8, LEX/el.
Śwital P., Standaryzacja usług w administracji elektronicznej, [w:] B. Jaworska-Dębska, P. Kledzik, J. Sługocki (red.), Wzorce i zasady działania współczesnej administracji publicznej, Warszawa 2020.
Śwital P., Wirtualny urząd – jako narzędzie zapewniające ciągłość działania administracji w dobie pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2, [w:] E. Ura (red.), Funkcjonowanie administracji publicznej w okresie pandemii COVID-19, Rzeszów 2022.
Ura E., Wstęp, [w:] E. Ura (red.), Funkcjonowanie administracji publicznej w okresie pandemii COVID-19, Rzeszów 2022.
Werenowska A., Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej jako forma kontaktu z interesariuszami, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2018, nr 527, DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2018.527.25.
What Is Plain Language?, https://www.plainlanguage.gov/about/definitions (dostęp: 20.02.2023).
Wiewórkowski W.R., Wierczyński G., Informatyka prawnicza. Technologia informacyjna dla prawników i administracji publicznej, Warszawa 2008.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ppa.2022.5.137-150
Data publikacji: 2023-10-17 14:34:32
Data złożenia artykułu: 2023-01-21 18:12:18
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.