Mediatization of the parliamentary election campaign. The case of national democracy in 1922

Ewa Maj

Abstract


National Democracy actively participated in the mediatization of the electoral campaign in 1922. The effects of the media mediation process in learning about the world, influencing the world view of individuals and social groups, and creating an image of social reality were measurable because they brought political success in the form of obtaining parliamentary and senatorial seats in the parliament of the first term. To characterise the components of the mediatization of political activities, a case study article was proposed, considering knowledge about National Democracy, its members participating in the process of disseminating knowledge about politics through the media, and about the techniques used to influence recipients. Attention was paid to the variety of directions of propaganda work, to the involvement of brochure and periodical publishers, to the variety of election forms that were intended to promote the national political program, and, above all, to the ways of obtaining votes from the electorate from particular social groups limited by age, gender or profession. The conclusions include the use of communication competences of National Democracy leaders and members. The leadership of the national formation used three types of narrative: factual, sensational, and humorous, stimulating the effect. 

 

Mediatyzacja parlamentarnej kampanii wyborczej. Przypadek narodowej demokracji w 1922 roku

Narodowa Demokracja czynnie uczestniczyła w mediatyzacji kampanii wyborczej w 1922 roku. Efekty procesu pośredniczenia mediów w poznawaniu świata, wpływaniu na światopogląd jednostek ludzkich i grup społecznych, kreowaniu obrazu rzeczywistości społecznej były wymierne, ponieważ przyniosły sukces polityczny w postaci uzyskania mandatów poselskich i senatorskich do parlamentu I kadencji. Dla scharakteryzowania składników mediatyzacji działań politycznych został przygotowany artykuł o cechach studium przypadku z uwzględnieniem wiedzy o Narodowej Demokracji, jej członkach, uczestniczących w procesie upowszechniania wiedzy o polityce za pośrednictwem mediów oraz o wykorzystanych technikach oddziaływania na odbiorców. Zwrócono uwagę na różnorodność kierunków pracy propagandowej, na zaangażowanie wydawnictw broszurowych i periodycznych, na rozmaitość druków wyborczych, które miały promować narodowy program polityczny, a przede wszystkim na sposoby pozyskiwania głosów elektoratu z poszczególnych grup społecznych limitowanych przez wiek, płeć czy wykonywany zawód. Wnioski obejmują kwestię wykorzystania kompetencji komunikacyjnych przywódców i członków Narodowej Demokracji. Kierownictwo formacji narodowej spożytkowało trzy rodzaje narracji: rzeczową, sensacyjną, humorystyczną, stymulując efekt jaskrawości komunikacyjnej.

Słowa kluczowe: mediatyzacja; Narodowa Demokracja; podmioty mediatyzacji; techniki komunikacyjne


Keywords


mediatization; National Democracy; entities of mediatization; communication techniques

Full Text:

PDF (Polish)

References


Afisz (1922). Lublin: wydawca nieznany.

Apel do kobiet! Kobiety do urny wyborczej! (1922). Poznań: wydawca nieznany.

Błękitnemu Jenerałowi (1922). Szopka, 4, 20.

Coś winien dobrej sprawie? (1922). Kurier Poznański, 243, 3.

Dawidowicz A., Maj E., Szwed-Walczak A. (2022). Prasa Narodowej Demokracji 1893–1939. Tytuły prasowe, wydawcy i dziennikarze, motywy publicystyczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Do kobiet! (1922). Warszawa: Narodowa Organizacja Kobiet.

Do nauczycielstwa polskiego (1922). Warszawa: wydawca nieznany.

Dugan K.B. (2008). Just Like You: The Dimensions of Identity Presentations in an Antigay Contested Context. W: J. Reger, D.J. Myers, R.L. Einwohner (Eds.). Identity Work in Social Movements (s. 21–46). Minneapolis: University of Minnesota Press.

Dziadek z Postękalic (1922). Dziadek śpiwa. Względem plakatów wyborczych. Szopka, 5, 4.

Grabski S. (1922). Wszyscy Polacy głosują na: No 8. Czego Polsce potrzeba? Warszawa: Wydawnictwo „Zorzy”.

H.N. (1922). Magnetyczna ósemka. Szopka, 5, 4.

Kajta J. (2020). Młodzi radykalni? O tożsamości polskiego ruchu nacjonalistycznego i jego uczestników. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Kamińska-Szmaj I. (1994). Judzi, zohydza, ze czci odziera. Język propagandy politycznej w prasie 1919–1923. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.

Karwat M., Ziółkowski J. (2013) (Red.). Leksykon pojęć politycznych. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Kasińska-Metryka A., Wiszniowski R. (2014) (Red.). Leksykon marketingu politycznego. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Katechizm socjalisty (1922). Goniec Kaliski, 51, 2.

Kobiety a wynik wyborów (1922). Głos Lubelski, 302.

Kochani bracia włościanie! (1922). Żywiec: wydawca nieznany.

Kolczyński M. (2008). Strategie komunikowania politycznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kozicki S. (1912). Polityka polska w Dumie. Warszawa: Zakłady Drukarskie F. Wyszyński i S-ka.

Kto za ósemką? (1922). Głos Lubelski, 304, 3.

Lindekilde L. (2014). Discourse and Frame Analysis. In-depth Analysis of Qualitative Data in Social Movement Research. W: D. della Porta (Eds.). Methodological Practices in Social Movement Research (s. 195–227). London: Oxford University Press Scholarship Online.

List otwarty do gen. Dowbór-Muśnickiego (1922). Głos Lubelski, 302, 6.

Lutosławski K. (1922). Ordynacja wyborcza do Sejmu i Senatu z 28 lipca 1922 roku. Warszawa: Wydawnictwo Perzyński, Niklewicz.

Maj E. (2010). Komunikowanie polityczne Narodowej Demokracji. Lublin: Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej.

Maj E. (2019a). Humor polityczny w prasie Narodowej Demokracji: przypadek satyrycznego tygodnika „Szopka” 1922–1925. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 4, 91–107.

Maj E. (2019b). Wzorzec parlamentarzystki w prasie dla kobiet w Polsce międzywojennej. Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 1, 73–104.

Maj E. (2020). Dziennikarki prasy dla kobiet w Polsce 1918–1939. Portret zbiorowy na podstawie publicystycznego samoopisu. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Maj E. (2021). Obraz społecznych ruchów kobiet na łamach prasy dla katoliczek w Polsce międzywojennej. Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2, 37-72.

Mazzoleni G., Schulz W. (1999). Mediatization of Politics: a Challenge for Democracy? Political Communication, 3, 247–261.

Mysiakowska-Muszyńska J. (2015). „W imię Boga i Ojczyzny!”. Działalność społeczno-polityczna Narodowej Organizacji Kobiet 1919–1939 – wybrane zagadnienia. Dzieje Najnowsze, 3, 25–48.

Mysiakowska-Muszyńska J. (2017). Kobiety niepokorne, czyli o liderkach Narodowej Organizacji Kobiet. Szkic do portretu zbiorowego działaczek Narodowej Demokracji (1919–1929). Polish Biographical Studies, 5, 7–32.

Napad na „Głos Lubelski”. Bojówka demoluje doszczętnie drukarnię (1922). Głos Lubelski, 298, 2.

Nowak-Teter E. (2018). Temporalny wymiar mediatyzacji, czyli co media robią z naszym czasem. Zeszyty Prasoznawcze, 3, 513–528.

Odezwa do polskich i chrześcijańskich wyborców (1922). Ziemia Rzeszowska i Jarosławska, 44a, 1.

Ostateczny triumf 8-mki w Lublinie (1922). Głos Lubelski, 301, 3.

Ostrzeżenie (1922). Warszawa: wydawca nieznany.

Ósemka I (1922). Kurier Poznański, 252, 1–2.

Ósemka II (1922). Głos Lubelski, 304, 5.

Paczkowski A. (1978). Prasa a kultura polityczna w Drugiej Rzeczypospolitej. Kampania wyborcza 1922 r. Kwartalnik Historii Prasy Polskiej, 4, 101–114

Pisarek W. (2006) (Red). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.

Polki! Bądźcie mądre! (1922). Warszawa: Wydawnictwo i Drukarnia Literacka.

Prawica (1922). Szopka, 9, 2.

Przed wyborami (1922). Gazeta Warszawska, 299, 8.

Rybarski R. (1922). O pogłębienie polskiej myśli politycznej. Przegląd Wszechpolski, 3, 169–173.

Sasińska-Klas T. (2014). Mediatyzacja a medializacja sfery publicznej. Zeszyty Prasoznawcze, 2, 162–175.

Socjaliści – wrogowie religii (1922). Grudziądz: Zakłady Drukarskie F. Wyszyński i S-ka.

Uwaga (1922). Głos Lubelski, 301, 1.

Wiece dzisiejsze (1922). Gazeta Warszawska, 301, 3.

Wieniec melodii przedwyborczych (1922). Szopka, 5, 2.

Zamorski J. (1922). O naprawę reformy rolnej. Grudziądz: Drukarnia Pomorska Towarzystwa Akcyjnego.

Z poczuciem siły i dumy (1922). Gazeta Warszawska, 302, 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ms.2023.7.59-73
Date of publication: 2024-05-21 12:29:01
Date of submission: 2023-10-16 22:14:51


Statistics


Total abstract view - 407
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Polish) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Ewa Maj

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.