Educational Support Perceived by Pupils with Learning Difficulties with a Lower Sense of Competencies

Marzena Agnieszka Kowaluk-Romanek

Abstract


Introduction: The problem of specific learning difficulties experienced by humans has an impact on their psyche, behaviour, relations with the environment.

Research Aim: This article presents own studies concerning the sense of competencies in pupils with specific learning difficulties and the educational support perceived by them. The studies were conducted among pupils from grades 5 to 8 of elementary schools in the lubelskie province.

Method: The diagnostic poll method was used in the studies.

Results: A measurement of personal competencies shows that pupils with specific learning difficulties have a lower sense of own efficacy than their peers without that disorder. They are characterized by less strength of getting involved in activities and lower level of perseverance in achieving success. The respondents have a definitely lower general sense of non-institutional support as well as support from peers and teachers.

Conclusion: Poorer beliefs of pupils with specific learning difficulties in the success of their own efforts and ability to cope with difficult situations correspond to their negative perception of support of the process of learning and teaching by parents, teachers and classmates. Less persistence in pursuing goals is accompanied by more negative perception of support from parents.


Keywords


specyficzne trudności w uczeniu się, poczucie kompetencji, poczucie własnej skuteczności, wsparcie edukacyjne, wsparcie procesu uczenia się i nauczania przez rodziców, nauczycieli oraz rówieśników

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Badania świadomości problemu dysleksji w Polsce przeprowadzone w ramach międzynarodowego Projektu EMBED Dysleksja – Dobre Praktyki (Embedding Dyslexia – Responsive Practice in Lifelong Learning) (2013). Pobrane 27, Czerwca, 2019 z: http://www.embeddyslexia.eu; http://pldocs.org/docs/index-180418.html

Bujnowska, A., Gindrich, P. (2003). Sieć i natężenie społecznego wsparcia młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Auxilium Sociale. Wsparcie Społeczne, 1, 30–40.

Domagała-Zyśk, E. (2004). Postrzegane wsparcie społeczne ze strony osób znaczących a wyniki w nauce młodzieży gimnazjalnej. W G. Kwaśniewska, A. Wojnarska (Red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych (s. 21–32). Wyd. UMCS.

Elliott, S.N., Malecki, C.K., Demaray, M.K. (2001). New directions in social skills assessment and intervention for elementary and middle school students. Exceptionality, 9(1–2), 19–32. http://dx.doi.org/10.1207/S15327035EX091&2_3

Gindrich, P. (2011). Psychospołeczne korelaty wyuczonej bezradności młodzieży gimnazjalnej z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami towarzyszącymi. Wyd. UMCS.

Gindrich, P. (2014). Kwestionariusz Wsparcia Edukacyjnego (KWE) – struktura i cechy psychometryczne narzędzia. Przegląd Pedagogiczny, 1, 153–168.

Gresham, F.M., Sugai, G., Horner, R.H. (2001). Interpreting outcomes of social skills training for students with high-incidence disabilities. Exceptional Children, 67(3), 331–344.

Juczyński, Z. (2000). Poczucie własnej skuteczności – teoria i pomiar. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 4, 11–23.

Keith, T.Z., Keith, P.B., Quirk, K.J., Sperduto, J., Santillo, S., Killings, S. (1998). Longitudinal effects of parent involvement on high school grades: Similarities and differences across gender and ethnic groups. Journal of School Psychology, 36(3), 335–363.

Kowaluk, M. (2003). Stan wiedzy nauczycieli na temat osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (Red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych (s. 379–387). Wyd. UMCS.

Kowaluk, M. (2012). O krok od bezradności, czyli nauczyciel wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W J. Kirenko, T. Zubrzycka-Maciąg, D. Wosik-Kawala (Red.), Wychowawcza rola szkoły (s. 249–269). Wyd. UMCS.

Kuhne, M., Wiener, J. (2000). Stability of social status of children with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 23, 64–75. http://dx.doi.org/10.2307/1511100

Lackaye, T.D., Margalit, M. (2006). Comparisons of achievement, effort, and self-perceptions among students with learning disabilities and their peers from different achievement groups. Journal of Learning Disabilities, 39(5), 432–446. http://dx.doi.org/10.1177/00222194060390050501

Le Mare, M., Ronde, M. de La (2000). Links among social status, service delivery mode, and service delivery preference in LD, low-achieving, and normally achieving elementary-aged children. Learning Disability Quarterly, 23, 52–62. https://doi.org/10.2307/1511099

Pajares, F. (1996). Self-Efficacy Beliefs in Academic Settings. Review of Educational Research, 66(4), 543–578. http://dx.doi.org/10.2307/1170653

Scarborough, H.S. (1990). Very Early Language Deficits in Dyslexic Children. Child Development, 61(6), 1728–1743. http://dx.doi.org/10.2307/1130834

Schwarzer, R. (1997). Poczucie własnej skuteczności w podejmowaniu i kontynuacji zachowań zdrowotnych. Dotychczasowe podejścia teoretyczne i nowy model. W I. Heszen-Niejodek, H. Sęk (Red.), Psychologia zdrowia (s. 175–205). PWN.

Seifert, T.L. (2004). Understanding student motivation. Educational Research, 46(2), 137–149. https://doi.org/10.1080/0013188042000222421

Sęk, H., Cieślak, R. (2005). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W H. Sęk, R. Cieślak (Red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (s. 11–29). PWN.

Wiatrowska, A., Gindrich, P. (2003). Sieć i natężenie społecznego wsparcia młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 23, 163–170.

Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Wyd. Politechnika Radomska.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.95-107
Date of publication: 2022-04-19 10:31:40
Date of submission: 2019-10-14 07:40:19


Statistics


Total abstract view - 959
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 588

Indicators





Copyright (c) 2022 Marzena Agnieszka Kowaluk-Romanek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.