Determinants of directed professional development of teachers in kindergarten conditions

Angelika Barczyk-Nessel

Abstract


The author of the article has taken up the issue of conditions for the professional development of kindergarten teachers, with particular emphasis on the role of the director in this area. The aim of the professional development controlled by the director of the kindergarten is primarily to improve the work of the teacher, and indirectly to improve the work of the kindergarten. Therefore, it is important for the Director to create appropriate conditions conducive to the achievement of these objectives. These are common goals and can only be achieved jointly. Skilful management of teacher training by the director of the educational institution is a prerequisite for modern pedagogical supervision.

Keywords


kindergarten teacher; further training; observation of activities; self-education

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Banach C., 1997, Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa, Fundacja Innowacja, 294–295.

Banach C., 2003, Nauczyciel wobec zadań reformy i własnego rozwoju zawodowego. „Nowa Szkoła”, nr 2, 4–9.

Barański C., 1997, O formach doskonalenia nauczycieli. „Nowa Szkoła”, nr 1, 29–31.

Barański C., 1997/1998, Syndrom kwalifikacji dyrektora – innowatora. „Kierowanie Szkołą”, nr 1 – wkładka, 4–6.

Braże T.G., 2001, Metodycy – nauczyciele w systemie edukacji ustawicznej. „Edukacja Dorosłych”, nr 2, 97–100.

Buczkowska-Gola M., 2002, Doskonalenie zawodowe nauczycieli. „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 3, 58–65.

Bury M., Matczak M., 2007, Rozwój zawodowy nauczyciela a rozwój szkoły i dziecka. „Przegląd Edukacyjny”, nr 4, 2–3.

Duraj-Nowakowa K., 1981, Hospitacja jako forma wdrażania studentów do zawodu nauczyciela. ,,Nauczyciel i Wychowanie”, nr 1, 103–105.

Duraj-Nowakowa K., 2002, Nauczyciel: kultura, osoba, zawód. Kielce, Dom Wydawniczy Kosiński.

Dziuk H., 1994, Proces hospitacyjny – „ściągawka” dla dyrektora. ,,Dyrektor Szkoły”, nr 10, 2–3.

Elsner D., 1997, Stwórzmy wspaniałe przedszkole: materiały samokształceniowe dla dyrektorów. Część 2. Chorzów, Mentor.

Elsner D., 2004, Doskonalenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli: tak! ale jakich? „Dyrektor Szkoły”, nr 1, 16–17.

Elsner D., 2004, Od kursów i WDN do uczącej się organizacji. „Nowa Szkoła”, nr 4, 35–37.

Elsner D., Knafel K., 2000, Jak organizować wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli? Chorzów, Mentor.

Filipowicz F., Rataj M., 1988, Vademecum młodego nauczyciela. Warszawa, WSiP.

Fronckiewicz B., Kołodziejska J., 2008, Hospitacja od A do Z: praktyczne rozwiązania. Warszawa, Fraszka Edukacyjna.

Gawlikowski E., 1971, Pedagogiczny poradnik hospitacyjny. Katowice, ZOZNP.

Gruchlik J., Łukaszewska A., 2005, ABC hospitacji: poradnik dla dyrektorów i nauczycieli. Toruń, AKER.

Jaśko M., 2003, Doskonalenie nauczycieli i oświatowej kadry kierowniczej w okresie przemian edukacyjnych. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej. T.I. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 409–428.

Kania J., 1991, O doskonaleniu samokształcenia rad pedagogicznych. Rzeszów, WOM.

Kobyliński W., 1997, Nadzór pedagogiczny. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa, Fundacja Innowacja, 403–404.

Kowolik P., Pośpiech L., 2009, Hospitacja jako podstawowa forma nadzoru pedagogicznego i kontroli w szkole wyższej. „Nauczyciel i Szkoła”, nr 1–2, 135–141.

Leśkiewicz B., 1988, Rola dyrektora przedszkola w wyzwalaniu aktywności nauczycieli. „Wychowanie w Przedszkolu” nr 4, 218–223.

Łaciak M., 1986, Dyrektor przedszkola jako najniższe ogniwo nadzoru pedagogicznego. ,,Problemy Oświaty na Wsi”, nr 2, 93–99.

Magda-Adamowicz M., 2008, Edukacja permanentna nauczycieli. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Edukacja ustawiczna. Wymiar teoretyczny i praktyczny. Warszawa – Radom, Instytut Badań Edukacyjnych, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, 93–99.

Marcinkiewicz K., 1996, Nadzór szkolny (pedagogiczny i administracyjny). ,,Dyrektor Szkoły”, nr 3, 5–7.

Miszczyk J., 2001, Organizacja nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły. „Inspiracje”, nr 3, 2.

Okoń W., 1992, Słownik pedagogiczny. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Parzęcki R., 2002, Doskonalenie, doskonałość i samodoskonalenie w życiu nauczyciela. „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 4, 32–36.

Pery A., Dobrzyńska J., 2000, Strategia kształcenia ustawicznego nauczycieli. „Dyrektor Szkoły”, nr 2, 2–7.

Pilich M., 2002, Obowiązki dyrektorów szkół a doskonalenie nauczycieli. „Gazeta Szkolna”, nr 27, 8.

Plewka C., 2009, Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.

Puchalski Z., 2004, Rozwój szkoły i rozwój zawodowy nauczycieli. „Edukacja i Dialog”, nr 2, 33–36.

Szempruch J., 2000, Aksjologia w kształceniu i działaniu nauczycieli zreformowanej szkoły. „Nowa Szkoła”, nr 4, 22–26.

Wiczkowski K., 1997, Hospitacje, czyli rzecz o zapraszaniu. Ostrołęka, Wydawnictwo Stefan Podedworny.

Wolan T., 2004, Uczenie się nauczycieli przez doświadczenie. „Nowe w Szkole”, nr 2, 19–22.

Zalewska-Bujak M., 2010, .Udział nauczycieli w przemianach edukacyjnych przełomu XX i XXI stulecia w Polsce. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.3.207-220
Date of publication: 2019-12-28 00:00:00
Date of submission: 2019-09-04 20:28:16


Statistics


Total abstract view - 1107
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 550

Indicators





Copyright (c) 2020 Angelika Barczyk-Nessel

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.