Reconstruction of the family house's memory and sources of interest in over-personal tasks
Abstract
In the article I used fragments of my research studies, prepared on the basis of narrative interviews. I formulated the main research problem in the form of a question: What is the significance of the family in shaping prosocial attitudes among those who perform over-personal tasks? I am also looking for answers to the following questions: Can you find sources of interest in social issues within your and your family biography? Thanks to the use of narrative interviews, I was able to read and understand elements of the subjects reality. I was able to look into the sources and experiences related to the over-personal tasks of the examined persons. Their subjective interpretations of their behaviors, experiences related to different situations, people and events gave a clear picture about the importance of the family in forming a prosocial profile.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Czerniawska O., 2000, Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź, Wydawnictwo WSHE.
Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., 2018, Procesy poznawcze. W: J.J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, t.1. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 339–509.
Izdebska J., 2016, Rodzina. W: K. Chałas, A. Maja (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom, Wydawnictwo Polwen.
Kawula S., Janke S., 2014, Polimorficzność i komplementarność badań nad współczesną rodziną. W: S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kułaczkowski J., 2010, Pedagogika rodziny. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. 4. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 175−198.
Łobocki M., 2010, Teoria wychowania w zarysie. Kraków, Wydawnictwo Impuls.
Łukaszewski W., 1984, Szanse rozwoju osobowości. Warszawa, Wydawnictwo Książka i Wiedza.
Maruszewski T., 2000, Pamięć autobiograficzna jako podstawa tworzenia doświadczenia indywidualnego. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki: Psychologia ogólna, t. 2. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 165–182.
Maruszewski T., 2017, Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Modrak M., 2016, Pamięć ulepszana. Kraków, Wydawnictwo Impuls.
Plopa M., 2015, Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków, Wydawnictwo Impuls.
Świetochowski W., 2017, Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. Warszawa, Wydawnictwo PWN.
Wojciszke B., 2013, Psychologia społeczna. Warszawa, Wydawnictwo naukowe Scholar.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.3.285-296
Date of publication: 2019-12-28 00:00:00
Date of submission: 2019-03-04 19:43:38
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2020 Zofia Remiszewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.