Aggressive behaviour by students towards religious education teachers

Magdalena Barabas

Abstract


Schools today are being faced with numerous disciplinary challenges. Aggressive behaviour has become more common in the school environment, and it continues to escalate in terms of the target and manner in which it is expressed, which is why this problem cannot be ignored. Teachers, including religious education teachers, have become more commonly the target of aggression.  It is difficult to estimate the level of student aggression towards teachers, as the latter often choose not to report abusive behaviour by students.  The aim of the article is to raise the awareness of the position of religious education teachers in terms of aggressive behaviour by students.  The article includes the author’s own research, which illustrates the school reality in the context of aggressive behaviour by students towards religious education teachers.


Keywords


aggression, teacher, religious education teacher

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baczko-Dombi A., Giza-Poleszczuk A., Komendant Brodowska A., 2011, Przemoc w szkole. Raport z badań 2006 i 2011. Warszawa, https://panoptykon.org/sites/default/files/sbp2_szkoly_ost_wersjapdf.pdf [dostęp: 17.09.2018].

Bandura A., 2007, Teoria społecznego uczenia się. Warszawa, PWN.

Baron R.A., Richardson D.R., 1994, Human aggression. New York, Plenum Press.

Buss A.H., 1961, The psychology of aggression. New York Wiley.

CBOS , 2006, Przemoc w Szkole – raport z badań, Badanie zrealizowane na zlecenie dzienników regionalnych grup wydawniczych Orkla Press Polska oraz Polskapresse. Warszawa.

Dollard J., Doob L.W., Miller N.E., MOwrer O.H., Sears R.R., 1939, Frustration and Aggression. New Haven, Yale University Press.

Gruszkowska M., 2004, Społeczne i psychologiczne uwarunkowania agresywności młodzieży w okresie adolescencji. W: A. Rajzner, Agresja w szkole-spojrzenie wieloaspektowe. Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Grzegorzewska I., 2015, Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Ujęcie klinicznorozwojowe. „Polskie Forum Psychologiczne”, t. 20, nr 4, 484–498. DOI: 10.14656/PFP20150403.

Jagieła J., 2018, Transakcyjne modele przemocy szkolnej. „Studia Paedagogica Ignatiana” 21(1), 41–61. DOI: 10.12775/Spi.2018.1.002.

Kendall P.C., 2004, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk, GWP.

Kołodziejczyk J., 2004, Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole. Kraków, NODN „SOP HIA ”.

Krahe B., 2005, Agresja. Gdańsk, GWP.

Kulesza M., 2007, Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych. „Seminare”, 24, 261–277.

Leymann H., 1996, The content and development of mobbing at work. „European Journal of Work and Organizational Psychology”, 5(2). DOI: 10.1080/13594329608414853.

Miłkowska G., 2003, Agresja. Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. I.

Mościcka A., Drabek M., 2010, Mobbing w środowisku pracy nauczyciela. W: J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 75–98.

Ostrowska K., 2007, Rozmiary, nasilenie i rodzaje zachowań agresywnych w szkole w latach 1997, 2003, 2007. Raport z badań. Warszawa, Ośrodek Rozwoju

Edukacji.

Ostrowska K., 2008, Agresywne zachowania uczniów w świetle badań porównawczych z 1997 i 2003 roku. W: M. Libiszowska-Żółtkowska, K. Ostrowska (red.), Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka. Warszawa, Wydawnictwo Diffin.

Ostrowska K., Surzykiewicz J., 2005, Zachowania agresywne w szkole. Badania porównawcze 1997 i 2003. Warszawa, CMPPP – Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Poraj G., 2004, Doświadczanie agresji i przemocy w szkole. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica”, 8, 19–31. DOI: 11089/1635.

Poraj G., 2009, Od pasji do frustracji: modele psychologicznego funkcjonowania nauczycieli. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 20).

Pyżalski J., 2012, Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Pyżalski J., 2015, Przemoc rówieśnicza w szkole – badania retrospektywne studentów pedagogiki. „Studia Edukacyjne”, 34, 177–196. DOI: 10.14746/se.2015.34.1.

Schaffer H.R., 2006, Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Strutyńska E., 2014, Mobbing wśród nauczycieli. Zakres i uwarunkowania. Radom, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji.

Surzykiewicz J., 2000, Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 2004, Psychologia dziecka. Warszawa, WSiP.

Wojcieszke B., 2003, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zimbardo P., Ruch P., 1994, Psychologia i życie. Warszawa, PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.2.103-112
Date of publication: 2020-06-03 13:24:45
Date of submission: 2019-03-11 09:18:29


Statistics


Total abstract view - 1867
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 801

Indicators





Copyright (c) 2020 Magdalena Barabas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.