Risk of dyslexia and strategies of coping in socially difficult situations by younger school-aged children
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Alexander-Passe N., 2006, How dyslexic teenagers cope: An investigation of self-esteem, coping and depression. „Dyslexia”, 12(4), 256–275.
Borecka-Biernat D., 2006, Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Psychospołeczne uwarunkowania. Prace Psychologiczne LVIII. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Caplan M., Bennetto L., Weissberg R.P., 1991, The role of interpersonal context in the assessment of social problem solving skills. „Journal of Applied Developmental Psychology”, 12, 103–114.
Cichecka-Jusińska I., Pławska K., 2011, Kwestionariusz „Mały Kosmita”. Narzędzie do badania Postaw Radzenia Sobie w Sytuacjach Trudnych Społecznie RSwSTS. Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas I–III. Kraków, MEN.
Compas B., Connor-Smith J., Saltzman H., Harding Thomsen A., Wadsworth M., 2001, Coping with stress during childhood and adolescence: Problems, progress, and potential in theory and research. „Psychological Bulletin”, 127 (1), 87–127.
Connor-Smith J., Compas B., Wadsworth M., Harding Thomsen A., Saltzman H., 2000, Responses to stress in adolescence: Measurement of coping and involuntary stress response. „Journal of Consulting and Clinical Psychology”, 68, 976–992.
Cywińska M., 2017, Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym. Objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Erikson E.H., 2000, Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.
Fawcett A.J., 1995, Case studies and some recent research. W: T.R. Miles, V. Varma (red.), Dyslexia and Stress. London, Wiley, 13–26.
Krasowicz-Kupis G., 2008, Psychologia dysleksji. Warszawa, PWN.
Lazarus R., Folkman S., 1984, Stress, appraisal and coping. New York, Springer Pub. Co.
Łosiak W., 1994, Dynamika emocji i radzenia sobie w stresie psychologicznym. Badania pacjentów chirurgicznych. Kraków, UJ.
Łosiak W., 2008, Psychologia stresu. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Łosiak W., 2009, Stres i emocje w naszym życiu. Seria „Plus 50”, Warszawa, WAiP.
Morgan E., Klein C., 2000, The Dyslexic Adult in a Non Dyslexic World. London, Whurr Publishers.
Pincus D.B., Friedman A.G., 2004, Improving children’s coping with everyday stress: transporting treatment interventions to the school setting. „Clinical Child and Family Psychology Review, 7(4), 223–240.
Skinder E.A., 1995, Perceived control motivation, and coping. Thousand Oaks, CA: Sage.
Terelak J., 1995, Stres psychologiczny. Bydgoszcz, Oficyna Wydawnicza „Branta”.
Thomson M.E., 1990, Developmental Dyslexia. Third Edition. London-Jersey City, Whurr Publishers.
Tomaszewski T., 1982, Człowiek w sytuacji trudnej. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia. Warszawa, PWN, 17–36.
Tomaszewski T., 1984, Ślady i wzorce. Warszawa, WSiP.
Tyszkowa M., 1986, Zachowanie się dzieci w sytuacjach trudnych. Warszawa, PWN.
Tyszkowa M., 1997, Odporność psychiczna. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa, Fundacja Innowacja, 475–478.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.3.271-283
Date of publication: 2019-12-28 00:00:00
Date of submission: 2019-02-21 15:37:46
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2020 Marzena Agnieszka Kowaluk-Romanek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.