Digital World of Children and Youth

Aleksander Piecuch

Abstract


The article discusses the issue of the use of modern technologies by children and youth. The age at which children begin their active participation in the virtual space has already fallen to seven years. The amount of time children and young people spend on online activity is also gradually increasing. The type of activity to which the virtual space is used by young people, and the question of whether these trends can, or perhaps should be used in school education, is an interesting aspect.


Keywords


smartphone, digital media, social media, blue whale, education, individual development

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Andrzejewska A., 2009, Świat wirtualny kreatorem rzeczywistości dziecka. W: J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberświat – możliwości i zagrożenia. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Andrzejewska A., Bednarek J., 2016, Społeczno-informacyjne uwarunkowania aktywności młodzieży w cyberprzestrzeni. W: M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu. Warszawa, NASK.

Antoń-Jucha A., 2017, Wstawała w nocy, oglądała brutalne filmy i cięła się. Przez grę „Niebieski wieloryb”, opublikowano: http://www.dziennikwschodni.pl/krasnik/wstawala-w-nocy-ogladala-brutalne-filmy-i-ciela-sie-przez-gre-niebieski-wieloryb,n,1000196321.html [data publikacji/dostępu: 21.03.2017].

Dzieci i młodzież w internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów, 2015. Warszawa, CBOS.

Gogołek W., 2013, Wpływ e-podręczników na rozwój psychosomatyczny uczniów. Warszawa, ORE.

Gogołek W., 2015, (Nie)bezpieczny wymiar IT w edukacji. W: W. Czerski, R. Wawer (red), Nowoczesne media w przestrzeniach edukacyjnych. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Golka M., 2008, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne. Warszawa, PWN.

Kamieniecki W., Bochenek M., Tanaś M., Wrońska A., Lange R., Fila M., Loba B., Konopczyński F., 2017, Raport z badania. Nastolatki 3.0. Warszawa, NASK.

Kołodziejczyk W., Polak M., 2011, Jak będzie się zmieniać edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia. Warszawa, Instytut Obywatelski.

Magazyn Ekspresu Reporterów, emisja z dnia 3.10.2017.

Małagocka K., Nowowiejski M., 2017, 80 proc. dzieci w wieku 7–8 lat ma własny smartfon. Korzystają z niego średnio 2,5 godziny dziennie, opublikowano: https://biznes.newseria.pl/news/80-proc-dzieci-w-wieku,p1003907867 [dostęp: 5.12.2017].

Morbitzer J., 2014, Sposoby uczenia się osób urodzonych po 1990 r. Ekspertyza dotycząca zmian w sposobie uczenia się osób urodzonych po 1990 r. (pokolenie C, pokolenie homo mediens), z uwzględnieniem rekomendacji dotyczących dostosowania metod i treści nauczania, w szczególności e-podręczników, do potrzeb i sposobu uczenia się współczesnych uczniów oraz wyzwań wynikających z rozwoju technologii informacyjnych. Warszawa, ORE.

Niebieski wieloryb. Nastolatek w szpitalu, opublikowano: http://www.rp.pl/Spoleczenstwo/170329798-Niebieski-wieloryb-Nastolatek-w-szpitalu.html#ap-1 [data dostępu: 21.03.2017].

Piecuch A., 2014, Uczeń w cyfrowej szkole. „Nowe Horyzonty Edukacji”, nr 1(8), 20–25.

Piecuch A., 2015, Kształcenie informatyczne w szkole średniej – 30 lat później. „Dydaktyka Informatyki”, nr 10, 63–72.

Piecuch A., Sałata E., Depešová J., 2017, Dydaktyka cyfrowa – w szkole zrównoważonego rozwoju. „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 4.

ps, 2017, Całkowity zakaz smartfonów w szkołach. Dzieci nie spędzają już razem czasu, opublikowano: http://tvn24bis.pl/ze-swiata,75/francja-wprowadzi-zakaz-uzywania-telefonow-komorkowych-w-szkolach,798560.html [dostęp: 14.12.2017].

Sartori G., 2007, Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Warszawa, Wydawnictwo UW.

Spitzer M., 2016, Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie. Słupsk, Dobra Literatura.

Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2012–2016, 2016. Warszawa, GUS.

Tanaś M., 2016, Diagnoza funkcjonowania nastolatków w sieci – aspekty społeczne, edukacyjne i etyczne. W: M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu. Warszawa, NASK.

Tanaś M., 2016, Primum non nocere a internetowa przestrzeń wolności i aktywności nastolatków. W: M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu. Warszawa, NASK.

Wegner D.M., Ward A.F., 2014, Jak Google zmienia nasz mózg. „Świat Nauki”, nr 1 (269).

Wrońska A., Lange R., 2016, Nastolatek jako użytkownik Internetu – społeczny wzorzec konsumpcji. W: M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu. Warszawa, NASK.

Zając A., 2013, Stan i znaczenie kapitału ludzkiego oraz społecznego w cywilizacji wiedzy. Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Zdalne wyłączanie telefonów uczniom? Takie rzeczy tylko w Korei, opublikowano: http://pej.cz/Zdalne-wylaczanie-telefonow-uczniom-Takie-rzeczy-tylko-w-Korei-a8404 [dostęp: 14.12.2017].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.4.75
Date of publication: 2018-08-20 07:35:20
Date of submission: 2018-08-17 14:37:42


Statistics


Total abstract view - 1916
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 849

Indicators





Copyright (c) 2018 Aleksander Piecuch

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.