Dyslexia. Is the Devil as Black as He is Painted?

Marzena Kowaluk-Romanek

Abstract


The article contains a review of research concerning the awareness of the phenomenon of dyslexia in Poland. It presents basic information about dyslexia which every teacher should have knowledge of (concept, symptoms, diagnosis, therapeutic aid system). It focuses on current problems and barriers associated with this disorder. The article also emphasises the need for positive changes in views, public opinions concerning this phenomenon and in attitudes towards dyslexia.

Keywords


concept of dyslexia, symptoms and diagnosis, therapeutic aid system, social awareness of the phenomenon of dyslexia

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


American Psychiatric Associatiation, 2013, DSM-5. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Waszyngton DC–Londyn, 66-73.

Badania świadomości problemu dysleksji w Polsce przeprowadzone w ramach międzynarodowego projektu „EMBED Dysleksja – Dobre Praktyki”(Embedding Dyslexia – Responsive Practice in Lifelong Learning, 2010 [pozyskano z: http://www.embeddyslexia.eu, dostęp: 11.11.2015].

Bogdanowicz M., 1995, Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. „Psychologia Wychowawcza”, nr 3, 216–233.

Bogdanowicz M., 1996, Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych. „Psychologia Wychowawcza”, nr 1, 13–23.

Bogdanowicz M., 2005, Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia.

Bogdanowicz M., 2007, Świadomość dysleksji w Polsce – badania porównawcze. W: M. Kostka-Szymańska, G. Krasowicz-Kupis (red.), Dysleksja problem znany czy nieznany? Lublin, Wydawnictwo UMCS, 13–36.

Bogdanowicz M., 2008, Model diagnozowania dysleksji rozwojowej. „Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji”, nr sygnalny, 7–12.

Bogdanowicz M., 2011a, Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u uczniów rozpoczynających naukę w II, III klasie. Gdynia, Wydawnictwo Operon.

Bogdanowicz M., 2011b, Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii – Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., 2005, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdańsk, Wydawnictwo Operon.

Bogdanowicz M., Czabaj, R., Bućko A., 2008a, Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksja rozwojową. Gdynia, Wydawnictwo Operon.

Bogdanowicz M., Jaworowska A., Krasowicz-Kupis G., Matczak A., Pelc-Pękala O., Pietras I., Stańczak J., Szczerbiński M., 2008b, Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych.

Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz-Radtke U., Radtke B. M., 2009, Bateria metod diagnozy przyczyn trudności szkolnych u dzieci ośmioletnich. Bateria-8. Gdańsk, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.

Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz-Radtke U., Radtke B. M., 2010, Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich. Bateria-5/6. Gdańsk, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., 2007, Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdańsk, Wydawnictwo Operon.

CKE, Sprawdzian 2015 [pozyskano z: https://www.cke.edu.pl/sprawdzian/wyniki/, dostęp: 03.11.2015].

Europejskie Towarzystwo Dysleksji (European Dyslexia Association), 2007, definicja terminu „dysleksja” [pozyskano z: http://www.dyslexia.eu.com/whatisdyslexia.htm, dostęp: 05.10.2015].

Frydrychowicz A., Koźniewska E., Matuszewski A., Zwierzyńska E., 2006, Skala Gotowości Szkolnej [pozyskano z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/172/Skala+Gotowo%C5%9Bci+Szkolnej+%28SGS%29_podr%C4%99cznik.pdf, dostęp: 09.10.2015].

Kowaluk M., 2003, Stan wiedzy nauczycieli na temat osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Lublin, Wydawnictwo UMCS, 379–387.

Kowaluk M., 2012, O krok od bezradności, czyli nauczyciel wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Kirenko, T. Zubrzycka-Maciąg, D. Wosik-Kawala (red.), Wychowawcza rola szkoły. Lublin, Wydawnictwo UMCS, 249–269.

Krasowicz-Kupis G., 2008, Psychologia dysleksji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lyon G. R., Fletcher J. M., Barnes M. C., 2003, Learning disabilities. W: E. J. Mash, R. A. Barkley (red.), Child psychopathology. Nowy Jork, Guilford Press, 520–586.

Łockiewicz M., Bogdanowicz K. M., 2013, Dysleksja u osób dorosłych. Kraków, Wydawnictwo Impuls.

Makarewicz R., 1999, Nauczyciele wobec dysleksji. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 2, 21–24.

Tomaszewska A., 2001, Prawo do nauki dziecka z dysleksją rozwojową w świadomości nauczycieli. Kraków, Wydawnictwo Impuls.

Wearmouth J., Reid G., 2008, Ocena i planowanie nauczania oraz nauki. W: J. Wearmouth, G. Reid (red.), Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk, GWP, 211–233.

Wejner T., 2008, Uczniowie z dysleksją rozwojową na sprawdzianie w roku szkolnym 2007/2008. „Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji”, nr specjalny, 29–31.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.305
Date of publication: 2017-06-07 13:31:25
Date of submission: 2016-05-17 12:47:36


Statistics


Total abstract view - 2367
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 3652

Indicators





Copyright (c) 2017 Marzena Kowaluk-Romanek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.