Experiences and Expectations of Teachers in Connection with the Performance of Their Profession in

Beata Romanek

Abstract


The article presents the results of research conducted among teachers about their functioning in the profession. Modern school teacher confronts many requirements. There are discrepancies between the expectations of teachers and school reality. The study has targeted 68 primary school teachers, who pointed out both professional successes as well as failures. They assessed the situation in the contemporary school, writing about the difficulties they have to face, and the dreams associated with the profession. The results show that teachers are critical of their situation. They have the awareness of the factors affecting the school reality. At the same time, they emphasize the satisfaction they get by working with children. The conclusions that can be drawn from the study are, among others, appreciation of the importance of pedagogical practice of future teachers and the improvement of social skills of students and already working teachers.

Keywords


expectations, experience, teacher, successes and failures in the profession

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Gołek B., 2014, Kompetencje współczesnego nauczyciela (wybrane obszary). „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, t. LXVII.

Klus-Stańska D., 2010, Nauczycielska tożsamość zawodowa jako konstrukt negocjowany społecznie, czyli o pozorach podmiotowości nauczyciela wczesnej edukacji. W: D. Waloszek (red.),. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.

Kwiatkowska H., 2010, Poziomy rozumienia własnego nauczycielstwa. W: D. Waloszek (red.), .Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.

Michalak J. M., 2010, Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. W: Michalak J. M. (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź, Wydawnictwo UŁ.

Muszyński H., 2010, Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań i konieczności. W: D. Waloszek (red.), .Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.

Nowak-Łojewska A., 2011, Nowoczesne i ponowoczesne konteksty odczytywania wiedzy w szkole – zderzenie racji. W: D. Klus-Stańska., D. Bronk, A. Malenda (red.), Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.285
Date of publication: 2017-06-07 13:31:23
Date of submission: 2016-05-16 13:10:48


Statistics


Total abstract view - 1658
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 8372

Indicators





Copyright (c) 2017 Beata Romanek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.