Innovative Potential of Social Sciences on the Example of the “Academy of Innovation Leaders” Project

Beata Przyborowska, Iwona Murawska

Abstract


Introduction: In the text, we take up the issue of the innovative potential of social sciences, seemingly underestimated in the society. We analyse the possibilities of implementing projects in the field of social sciences into the non-academic world, including the commercial one. Throughout the text, we refer to the role of innovation in the society, the specificity of social innovations along with the presentation of their original scheme, as well as barriers to innovation in social sciences.

Purpose of the research: The aim of the undertaken analyses is to show the innovative potential of social sciences on the example of the “Academy of Innovation Leaders” project, with particular emphasis put on pedagogical sciences. We look for answers to the questions on the essence of social innovation, as well as what the innovative potential of social sciences is. How can this potential be strengthened and realised?

Evidence-based Facts: The text is based mainly on the analysis of the literature on the subject of social innovation, partly on issues related to the evaluation of scientific disciplines, as well as on our own experience related to research as part of the “Academy of Innovation Leaders” project, implemented at Nicolaus Copernicus University in Toruń, in the years 2022–2024. The scientific team was supposed to evaluate the project and develop a model of implementation in both social sciences and humanities.

Summary: The innovative potential of social sciences is large and untapped in the social practice. In the light of the literature on the subject and own research, the problem is the lack of awareness of its existence and readiness to use it in the social practice. The blame for this state of affairs is located both on the side of science and external entities (from the so-called “socio-economic environment”). The basic barrier to the involvement of social sciences in the socio-economic development is the belief in the superiority of basic research over the applied, or the advantage of theory over empirical research. The interrelationships between these spheres are not noticed.


Keywords


innovation, social sciences, social innovation, universities, society

Full Text:

PDF

References


Akademia Liderów Innowacji. https://cpatt.umk.pl/akademia-liderow-innowacji/

Baran, M., Cichocka E., & Maranowski P. (2016). Rola innowacji społecznych w polskich uczelniach. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 444, 13–20. http://doi.org/10.15611/pn.2016.444.01

Biała Księga Innowacji. www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2016_09/9eea4ea7c3ea829ba5b606df4381e321.pdf

Bukowski, A., & Rudnicki, S. (2014). Innowacje i komercjalizacja wiedzy w naukach społecznych. In A. Zaorska, M. Molęda-Zdziech, & B. Jung (Eds.), Kreatywność i innowacyjność w sferze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2 (pp. 77–99). SGH.

Bukowski, A., Rudnicki, S., & Strycharz, J. (2012). Społeczny wymiar innowacji. Zarządzanie Publiczne, 2(20), 13–23.

Czerwińska-Lubszczyk, A. (2023). Innowacje społeczne – przyczynek do dalszych badań. Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji, 12(1), 23–35.

Evers, A., & Fraisse, L. (2015). Entretien avec Adalbert Evers, par Laurent Fraisse, « Analyser en contexte la dimension normative de l’innovation sociale ». Sociologies Pratiques, 31, 15–18.

Gaździcka, K. (2019). Identyfikacja efektów wprowadzenia innowacji społecznych oraz ich rola w rozwiązywaniu problemów stojących przed społeczeństwem. In N. Laurisz, A. Stronczek (Eds.), Ekonomia Społeczna. Innowacje społeczne (pp. 22–31). UEK.

Glossary of the Future Industry Platform. Retrieved 15, October, 2024 from: https://elearning.przemyslprzyszlosci.gov.pl/slownik-pojec/dyfuzja-innowacji-model-rogersa/

Howaldt, J., & Schwarz, M. (2010). Social Innovation: Concepts, Research Fields and International Trends. IMA/ZLW.

Inglis, M., Foster, C., Lortie-Forgues H., & Stokoe, E. (2024). British education research and its quality. An analysis of research – excellence framework submission. British Educational Research Journal, 50(5), 2495–2518. http://doi.org/10.10002/berj.4040

Jacko, J.F. (2018). Innowacje a pseudo-innowacje: niektóre normatywne założenia dystynkcji, Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, 4(44), 427–440. http://doi.org/10.13140/RG.2.2.13150.08008

Jędrzejczak, G., & Sterniczuk, H. (2020). Innowacyjność – polski problem rozwojowy. Doganianie zachodu w warunkach nieciągłości. Wyd. Nauk. Wydziału Zarządzania UWa.

Kaczmarek, P., & Tomkiewicz, E. (2013). Innowacje społeczne oczami uczestników grupy roboczej w projekcie Wizja 2050. broszura_wizja_2050_pl_innowacje_spoleczne_podsumowanie.pdf

Kowalczyk, S., & Sobiecki, R. (2018). Innowacje społeczne i polityczne – identyfikacja problemów. In J.W. Pietrewicz & R. Sobiecki (Eds.), Innowacyjna fala w społeczeństwie i gospodarce (pp. 31–47). SGH.

Kwaśnicki, W. (2013). Social Innovation – a new paradigm or the next stage of the development of human creativity? https://mpra.ub.uni-muenchen.de/62419/1/MPRA_paper_62419.pdf

Kwiatkowski, S. (1990). Społeczeństwo innowacyjne. PWN.

Mumford, M. (2002). Social innovation: Ten cases from Benjamin Franklin. Creativity Research Journal, 14(2), 3–56. http:/doi.org/10.1207/S15326934CRJ1402_11

Nicholls, A. (2013). The social entrepreneurship – social policy nexus in developing countries. In D. Walker & R. Surrender (Eds.), Social Policy in a Developing World: A Comparative Analysis (pp. 183–216). Oxford University Press.

Olejniczuk-Merta, A. (2020). Innowacje społeczne jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego. In A. Olejniczuk-Merta & M. Miller (Eds.), Innowacje społeczne. Od aktywizacji społeczeństwa do ekosystemu innowacji (pp. 18–43). Key Text.

Palka, S. (2006). Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna. GWP.

Rogers, E.M. (2024). Diffusion of Innovation. NCK.

Rudnicki, S. (2011). Nowe perspektywy. Nauki społeczne dla gospodarki. Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.

Rudnicki, S. (2013). Nauki społeczne a komercjalizacja wiedzy. Jak humaniści tworzą innowacje dla gospodarki i społeczeństwa. Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.

Schulz, R. (1980). Procesy zmian i odnowy w oświacie. PWN.

Sztompka, P. (2020). Słownik socjologiczny. 1000 pojęć. Znak.

Wronka-Pośpiech, M. (2015). Innowacje społeczne – pojęcie i znaczenie. Studia Ekonomiczne, 212, 124–136.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.2.7-24
Date of publication: 2025-06-26 23:46:39
Date of submission: 2024-12-22 16:26:08


Statistics


Total abstract view - 4
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 0

Indicators





Copyright (c) 2025 Beata Przyborowska, Iwona Murawska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.