Timeless Ideas of Maria Grzegorzewska in Contemporary Special Pedagogy and Education in Poland

Malwina Maria Kocoń, Natalia Malik

Abstract


Introduction: The life and multifaceted activity of Maria Grzegorzewska (1887–1967) are a valuable historical source. However, what is most invaluable in the work of the precursor of Polish special pedagogy is the timelessness of her ideas, the echoes of which still resound today.

Research Aim: The article attempts to indicate the influence of Maria Grzegorzewska on the development of modern pedagogical science and practice.

Evidence-based Facts: Not only the scientific, organizational and educational activities of Maria Grzegorzewska, concerning surdopedagogy, oligophrenopedagogy and pedeutology, but also her views, which have a timeless character, were brought closer.

Summary: It has been shown that despite the passage of time, Maria Grzegorzewska’s pedeutological, deontological, and axiological concepts have not lost their relevance, because they are based on universal values that are the foundation of the teacher-educator’s work.

Keywords


Maria Grzegorzewska, surdopedagogika, oligofrenopedagogika, pedeutologia, metoda ośrodków pracy

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baraniewicz, D., Cierpiałowska, T. (2014). Model osobowości pedagoga specjalnego - wskazania Marii Grzegorzewskiej a perspektywa współczesnych studentek pedagogiki specjalnej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 88-99). Wyd. Naukowe UP.

Bartuś, E. (2014). Współczesny nauczyciel w świetle koncepcji Marii Grzegorzewskiej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 100-108). Wyd. Naukowe UP.

Doroszewska, J. (1989). Pedagogika Specjalna, t.1. Wyd. Ossolineum.

Dryżałowska, G. (2014). Koncepcja kształcenia nauczycieli - wychowawców szkolnictwa specjalnego. Trwałość i zmiana. Kwartalnik Pedagogiczny, 4(234), 97-106.

Dyduch, E., Strączek, B. (2014). Pedeutologiczne i deontologiczne idee Marii Grzegorzewskiej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 121-130). Wyd. Naukowe UP.

Grzegorzewska, M. (1996). Listy do młodego nauczyciela. Cykl I-III. Wyd. APS.

Grzegorzewska, M. (2002). Listy do młodego nauczyciela. Cykl I-III. Wyd. APS.

Grzegorzewska, M. (1963). Kształcenie nauczycieli - wychowawców szkolnictwa specjalnego w Polsce (na tle całokształtu Prac Instytutu Pedagogiki Specjalnej. Kwartalnik Pedagogiczny, 2 (1963), 7-15.

Grzegorzewska, M. (1989). Wybór pism. Wyd. WSPS.

Grzyb, B. (2014). W poszukiwaniu autorytetów… Maria Grzegorzewska. Kilka słów o zawodzie i osobowości nauczyciela. W E. Dyduch, A. Mikrut J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 131-139). Wyd. Naukowe UP.

Hryniewicka, A. (2014). Wkład Marii Grzegorzewskiej w rozwój pedagogiki specjalnej „O tym, na czym polega geniusz dobroci” Część I. Szkoła Specjalna 1/272, t. LXXV, 68-72.

Jackiewicz, B. (2010). Poglądy Marii Grzegorzewskiej na temat kształcenia dzieci z wadą słuchu. Szkoła Specjalna 5(256), t. LXXI, 325-333.

Kirejczyk, K. (1981). Upośledzenie umysłowe- pedagogika. Wyd. PWN.

Lipkowski, O. (1995). Znaczenie działalności Marii Grzegorzewskiej dla rozwoju pedagogiki specjalnej oraz oświaty i kultury w Polsce. W E. Żabczyńska (Red.), Maria Grzegorzewska-pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych (s. 185-191). Wyd. WSiP.

Majewicz, P. (2014). Osobowość pedagoga specjalnego jako główne źródło powodzenia w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym - współczesne implikacje koncepcji Marii Grzegorzewskiej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 140-147). Wyd. Naukowe UP.

Parys, K. (2014). Poglądy Marii Grzegorzewskiej podstawą refleksji na temat twórczości pedagogów specjalnych. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 148-161). Wyd. Naukowe UP.

Plutecka, K. (2017). Paradygmaty pedeutologiczne w świetle poglądów Marii Grzegorzewskiej. Przegląd historyczno-oświatowy, 1-2, 103-114.

Podgórska-Jachnik, D. (2013). Głusi. Emancypacje. Wyd. Naukowe WSP.

Sadowska, K. (2003). Podstawowe założenia i wartości metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym. Nauczyciel i Szkoła, 1-2/18-19, 180-196.

Sękowska, Z. (1985). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Wyd. WSPS.

Siadaczka, M. (2016). Maria Grzegorzewska (1888- 1967) – człowiek, pedagog, humanista. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 74-79.

Siedlaczek, S. (1928). Józefa Joteyko. Dział Wydawnictw Naczelnictwa Związku Harc. Polskiego- skład główny: C. Komisja Dostaw Z. H. P.

Szczupał, B. (2014). Godność osoby z niepełnosprawnością w poglądach Marii Grzegorzewskiej oraz we współczesnej pedagogice specjalnej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 162-173). Wyd. Naukowe UP.

Szczupał, B. (2016). Maria Grzegorzewska o godności człowieka - w konfrontacji ze współczesnością. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. XXXV, z. 3, 9-18.

Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 października 2021 r.

Wyczesany, J. (2014). O Marii Grzegorzewskiej - refleksje i wspomnienia. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 79-87). Wyd. Naukowe UP.

Zamkowska, A. (2014). Pomoc osobom niepełnosprawnym w ideach Marii Grzegorzewskiej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, (s. 174-185). Wyd. Naukowe UP.

Zielińska, J. (2014). Maria Grzegorzewska i jej interdyscyplinarna wizja pedagogiki specjalnej a czasy współczesne. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 193- 201). Wyd. Naukowe UP.

Żabczyńska, E. (1985). Maria Grzegorzewska. Pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych. Wyd. WSPS.

Netografia:

www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/maria-grzegorzewska-patronka-roku-2022/ dostęp 05.05.23 r.

Grzegorzewska Maria, Encyklopedia PWN: źródło wiarygodnej i rzetelnej wiedzy/ dostęp 07.05.23 r.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.89-101
Date of publication: 2023-11-30 15:08:38
Date of submission: 2023-06-07 09:27:43


Statistics


Total abstract view - 246
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 305

Indicators





Copyright (c) 2023 Malwina Maria Kocoń, Natalia Malik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.