The Self-assessment of Profesional Knowledge of Dyslexia and Ability to Work with Children at Risk of Dyslexia among Elementary School Teachers
Abstract
Research Aim: This study analyzes professional knowledge and skills self-assessment concerning dyslexia among elementary school teachers. The research sample was composed of 239 teachers who work in Lodz, Poland.
Method: A simple random sampling method and questionnaire survey were used in this study. The calculation of statistical tests was used: Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U, Spearman rank correlation coefficient (rs). As the level of significance, there was p ≤ 0,01; 0,05.
Results: The research results show a very high and high self-assessment of teachers in terms of knowledge about dyslexia and the ability to work with a dyslexic child. The primary source of acquiring knowledge and skills is non-formal and informal education. The factors differentiating the respondents’ self-assessment of dyslexia are the form of education, the number of training, and the current number of students with dyslexia.
Conclusions: There is a need to emphasize the content related to the preparation for work with children at risk of dyslexia in the program of academic teacher education. It is also essential to plan the professional development of all teachers, regardless of their length of service, including further education on dyslexia. Such education should take place systematically. It is also essential to set up a support and advisory team where teachers can practice the acquired knowledge and skills.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bogdanowicz, M. (2006). Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. W: G. Krasowicz-Kupis (red.). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz, M. (2007). Świadomość dysleksji w Polsce – badania porównawcze. W: M. Kostka-Szymańska, G. Krasowicz-Kupis (red.). Dysleksja. Problem znany czy nieznany? (s. 13–35). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Bogdanowicz, M. (2009). Fakty, mity i kontrowersje wobec diagnozy. W: G. Krasowicz-Kupis (red.). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy (s. 16–25). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz, M., Adryjanek, A. (2005). Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia: Operon.
Dąbrowska, M. (2001). O dysleksji. Seminare. Poszukiwania naukowe, nr 17, 340–344.
Domagała, A., Mirecka, U., Muzyka-Furtak, E. (2016). Dysleksja rozwojowa-wiedza i doświadczenie własne przyszłych logopedów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, nr 1, 182–192.
Filas, R. (1993). Droga do zawodu a skutki selekcji. O problemie selekcji negatywnej do zawodu nauczyciela raz jeszcze. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie. Prace Socjologiczne, (1), 71–86.
Firkowska-Mankiewicz, A. (2001). Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły (Edukacja N). Warszawa: Forum Inicjatyw Oświatowych.
Gurycka, A. (1979). Poczucie bezpieczeństwa jako podstawowa determinanta aktywności społecznej uczniów. W: I. Obuchowska, O. Owczynnikowa, J. Reykowski (red.). Badania nad osobowością dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kaja, B. (Red.). (2003). Diagnoza dysleksji. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Kazimierowicz, M. (2008). Czy awans oznacza zmianę? Nowa Szkoła, nr 9, 34–38.
Kirenko, J., Zubrzycka-Maciąg, T. (2011). Współczesny nauczyciel. Studium wypalenia zawodowego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Korabiowska-Nowacka, K. (1974). Procedura badań przydatności do pracy absolwentów szkół zawodowych. Warszawa: Ossolineum.
Kościelak, R. (1987). Poczucie umiejscowienia kontroli i samoocena młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim. Uniwersytet Gdański.
Kot, S. M., Jakubowski, J., Sokołowski, A. (2007). Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Kowaluk-Romanek, M. (2017). Dysleksja. Czy taki diabeł straszny, jak go malują? Lubelski Rocznik Pedagogiczny, nr 35 (3), 308–313.
Kowaluk-Romanek, M. (2019). Ryzyko dysleksji a strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych społecznie przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, nr 38 (3), 271–283.
Kowaluk, M. (2003). Stan wiedzy nauczycieli na temat osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (red.). Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych (s. 379–387). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kowaluk, M. (2012). O krok od bezradności, czyli nauczyciel wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Kirenko, T. Zubrzycka-Maciąg, D. Wosik-Kawala (red.). Wychowawcza rola szkoły (s. 249–269). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kulas, H. (1986). Samoocena młodzieży. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kwiatkowski, S. T. (2018). Stopień awansu zawodowego nauczycieli szkół podstawowych a poziom ich inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych. Studia z Teorii Wychowania, nr 9 3(24), 105–154.
Lisowska, E. (2017). Zawodowe uwarunkowania zadowolenia z pracy wśród nauczycieli. Forum Pedagogiczne, nr 7 (1), 227–244.
Michalak, J. (2007). Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Niebrzydowski, L. (1974). Zależność planów i dążeń życiowych uczniów klas V–VIII od posiadanej samooceny. Psychologia Wychowawcza, nr 3, 359–366.
Niebrzydowski, L. (1976). O poznaniu i ocenie samego siebie na przykładzie młodzieży dorastającej. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Nowacki, T. (2004). ,. W: Leksykon pedagogiki pracy (s. 2005). Instytut Technologii Eksploatacji.
Oszwa, U., Kasperek, K. (2017). Wiedza nauczycieli przedszkoli na temat zaburzeń rozwojowych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, nr 12 (1 (43)), 79–98.
Ożga, B. (2019). Stan wiedzy nauczycieli polonistów na temat problemów językowych związanych z dysleksją u uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej. Głos- Język- Komunikacja, nr 6, s. 225–244.
Pawluk-Skrzypek, A. Jurewicz, M. (2019). Przygotowanie nauczycieli wczesnej edukacji do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej–uczelniana fikcja czy realne możliwości? Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, (1), 59–69.
Pyżalski, J. (2010). Skutki oddziaływania warunków pracy na polskich nauczycieli. W: J. Pyżalski, D. Merecz (red.). Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowy a zaangażowaniem (s. 31–46). Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Selikowitz, M. (1999). Dysleksja i inne trudności w uczeniu się. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Sztabiński, P., Sawiński, Z., Sztabiński, F. (2005). Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Tomaszewska, A. (2001). Prawo do nauki dziecka z dysleksją rozwojową w świadomości nauczycieli. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Tyszkowa, M. (1972). Problemy psychicznej odporności dzieci i młodzieży. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Wiłkomirska, A. (2005). Ocena kształcenia nauczycieli w Polsce. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Wiłkomirska, A. (2011). Awans zawodowy nauczycieli – „brzydkie kaczątko” reformy edukacji. Studia Pedagogiczne, nr LXIV, 159–171.
Wosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.129-152
Date of publication: 2021-12-31 11:12:58
Date of submission: 2021-07-20 15:48:50
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021 Marcin Muszyński, Aleksandra Piotrowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.