Relations Between the National and EU Model of Career Counseling
Abstract
Introduction: The obligation to provide vocational counseling in schools was introduced on September 1, 2017. In the Education Law Act, it was indicated as one of the forms of teaching and educational activity of schools. Research Aim: For the purposes of this text, selected documents, constituting the legal basis for the implementation of vocational counseling in Poland, in the education system, will be compared with the directives of the European Commission on the implementation of vocational counseling tasks in EU countries. Evidence-based Facts: The cited EC directives and guidelines are embedded in a broader context of global labor market trends and geopolitical conditions – they form a framework for the analyzes carried out, and at the same time indicate the directions of challenges for career counseling. In the face of a pandemic that has exacerbated existing social problems and created new ones, it is all the more urgent to redefine and update career counseling. Summary: The analysis showed incoherence of the content of national advisory regulations in relation to EU recommendations in the field of advisory. It revealed a lack of cooperation on transnational diagnostic activities that would create an opportunity to create a joint counseling model and to take other proactive measures in relation to the challenges of the world affected by the pandemic.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Almond, R.E.A., Grooten M., Petersen, T. (2020). Living Planet Report 2020 - Bending the curve of biodiversity loss. Switzerland: WWF. Retrieved on from: https://www.icriforum.org/wp-content/uploads/2020/09/LPR20_Full_report.pdf.
Bańka, A. (2017). Ewolucja potrzeb i kontekstów rozwoju transnarodowego poradnictwa zawodowego. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy,6, 13-43. https://doi.org/10.34862/sp.2017.1.
Bańka, A., Trzeciak, W. (2017). Rozwój myśli i profesjonalizacji poradnictwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo Stowarzyszenia Psychologia i Architektura.
Barnes, S. A., Bimrose J., Brown J., Kettunen J.A, Vuorinen. R. (2020). Lifelong guidance policy and practice in the EU: trends, challenges and opportunities. Final report. Brussels: European Commission Directorate-General for Employment Social Affairs and Inclusion Directorate E. Retrieved on from: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=8284&furtherPubs=yes
Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.
Berkhout, E., Galasso, N., Lawson, M., Andrés, P., Morales, R., Taneja, A., Vázquez Pimentel D., A. (2021). The Inequality Virus. Bringing together a world torn apart by coronavirus through a fair, just and sustainable economy. Oxford: Oxfam International. https://doi.org/10.21201/2021.6409.
Cedefop [The European Centre for Development of Vocational Training] (2020). Career guidance policy and practice in the pandemic: results of a joint international survey. Luxembourg: Publications Office of the European. Retrieved on from: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/2021-02/career_guidance_in_the_pandemic_survey_results_rev.pdf. https://doi.org/10.2801/318103.
Davies, P. (2011). Fizyka i umysł Boga. Filozoficzne Aspekty Genezy, 8, 7-21.
Domosławski, A. (2016). Wykluczeni. Warszawa: Wielka Litera.
Dyson, F. (1999). Słońce genom, Internet: narzędzia rewolucji naukowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
ELGPN [European Lifelong Guidance Policy Network] (2011). Polityka Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego: sprawozdanie z działalności na lata 2011-2012. Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego nr 49, Warszawa: MPiPS. Retrieved on from:file:///C:/Users/Marlena/AppData/Local/Temp/PL_bilingual_Progress_Report-1.pdf.
ELGPN [European Lifelong Guidance Policy Network] (2013). Rozwój polityki poradnictwa przez całe życie. Zestaw zasobów europejskich. (2013). Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego nr 56, Warszawa: MPiPS. Retrieved on from:http://www.elgpn.eu/publications/browse-by-language/polish/rozwoj-polityki-poradnictwa-przez-cale-zycie-zestaw-zasobow-europejskich/.
ESPAS [Europejski System Analiz Strategicznych i Politycznych] (2017). Światowe tendencje do 2030 r.: czy UE jest w stanie sprostać przyszłym wyzwaniom? Retrieved on from: https://espas.secure.europarl.europa.eu/orbis/sites/default/files/generated/document/en/espas-report-2015pl.pdf.
Guichard, J. (2018a). Doradztwo dotyczące zatrudnienia a poradnictwo Life Design: cele główne i szczegółowe oraz podstawy interwencji poradniczych, Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 7, 21-56. https://doi.org/10.34862/sp.2018.1.
Guichard, J. (2018b). Jakie interwencje w poradnictwie kariery i konstruowania życia mogą przyczynić się do globalnego, humanitarnego, sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju?, Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy,7, 99-127. https://doi.org/10.34862/sp.2018.3.
Kocór, M. (2015). Niedopasowanie kompetencyjne. W: J. Górniak, (red.). Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań. Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015. (s. 12-25). Warszawa-Kraków: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Pobłocki, K. (2017). Kapitalizm. Historia krótkiego trwania. Warszawa: Bęc Zmiana.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Dz. U. 2004 Nr 99 poz. 1001 (2021) (Polska). http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20040991001.
Woś, R. (2019). To kapitalizm (a nie człowiek) niszczy Ziemię. Retrieved on from: https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/to-kapitalizm-a-nie-czlowiek-niszczy-ziemie/.
Źródła internetowe
https://eures.praca.gov.pl/ [dostęp: 14.04.2021]
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.235-249
Date of publication: 2021-11-23 10:35:53
Date of submission: 2021-03-27 08:45:55
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021 Joanna Agnieszka Nawój-Połoczańska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.