Media education teacher

Ewa Julia Nowicka

Abstract


Introduction. The content of the article currently involves crucial issues, which are the role and the meaning of a media education teacher. A teacher of early school education or any other subject, which shapes the appropriate attitude of children and youth towards information and communication technology in their work. Purpose and state of knowledge. The goal of these theoretical considerations is to draw attention to the necessity of teaching media education in schools, to describe the importance of media education teacher and their competences, which form the foundation in preparing younger generations to live in a world of media. Summary and Conclusions. In ambient reality, it is capable in media teacher that will be the best person to develop their students' media preparation.


Keywords


media education, media competences, teacher

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Aufenanger, S. (1999). Medienpadagogische Projekte – Zielstellungen und Aufgaben. W: D. Baacke, S. Kornblum, J. Lauffer, L. Mikos, G. Thiele (red.). Handbuch Median; Medienkompetenz. Modelle und Projekte (s. 94-97). Bonn: Bundeszentrale fur politische Bildung.

Bałażak, M. (2009). Zadania nauczycieli wobec edukacji medialnej w szkole, Trendy ve vzdělávání. Technika, materiály, technologie a didaktika, 21

https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2009/01/04.pdf, dostęp: 8.06.2020.

Blomeke, S. (2000). Medienpadagogische Kompetenz. Theoretische und empirische Fundierung eines zentralen Elements der Lehrerausbildung. Munschen: KoPad-Verl.

Dusza, B. (2012). Edukacja medialna – zaniedbany obszar w domu i szkole. W: T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.). Nowe media w edukacji (s. 184). Toruń: Adam Marszałek.

Goban-Klas, T. (2004). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Godzic, W. (2005). Rozdroża edukacji medialnej. W: M. Tanaś (red). Pedagogika @ środki informatyczne (s. 18). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Górecka-O’Connor, D., Komorowski, T., Korzeniowska, E., Krywoszejew, B., Pacewicz, A., Ptaszek, G. (2019). Model edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej. Kraków-Warszawa, Wyd: UAM.

Holtkamp, J. (2010). Co ogłupia nasze dzieci? Nowe media jako wyzwanie dla rodziców. Kraków: Salwator.

Juszczyk, S. (2007). Kompetencje współczesnego nauczyciela w zakresie stosowania w edukacji technologii informacyjno-komunikacyjnych. Warszawa-Radom-Siedlce.

Kaczmarek, A. (2013). Edukacja medialna wobec zagrożeń cyberprzemocy i cyfrowego wykluczenia. Kultura – Media – Teologia, 13, 71.

Lepa, A. (2002). Media a postawy. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.

Łuc, I. (2018). Edukacja medialna w szkole podstawowej pomiędzy teorią a koniecznością edukacyjną. Studia z teorii wychowania, tom IX, 3(24), 188-189.

Mrozowski, M. (2001). Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Oficyna. Warszawa: Wydawnicza Aspra JR F.H.U.

Muszyński, H. (2001/2012). Nauczyciel w świecie medialnym, Neodidagmata, 33/34, 42, 39-47.

Nowicka, E. (2018). Dlaczego potrzebujemy dzisiaj edukacji medialnej?, Refleksje, 4, 47-51.

Ogonowska, A., Ptaszek, G. (2016). (Re)edukacja medialna. Nowe spojrzenie na edukację medialną. W: A. Ogonowska, G. Ptaszek, (red.). Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych (s.13). Kraków: Impuls, Kraków.

Osmańska-Furmanek, W., Furmanek, M. (2006). Pedagogika mediów. W: B. Śliwerski (red.). Pedagogika, tom 3, Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej (s. 299). Gdańsk: GWP.

Przyborowska, B. (2003). Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria. Praktyka. Rozwój. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej,. (Dz. U. 2017r., poz. 356).

www.podstawaprogramowa.pl (dostęp: 7.08.2020r.)

Siemienicki, B. (2003). Edukacja medialna u progu XXI wieku. W: J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta (red.). Edukacja medialna (s. 139). Toruń: Adam Marszalek.

Siemienicki, B. (2008). Media w świecie postmodernistycznym a edukacja. W: T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.). Media w edukacji – szanse i zagrożenia (s.17). Toruń: Adam Marszalek.

Siemieniecki, B. (2007). Pedagogika medialna. Warszawa: PWN.

Strykowski, W. (2007). Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia. W: W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.). Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy (s. 214-216). Poznań: Wydawnictwo empi2.

Strykowski, W. (2005). Pedagogika medialna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4 (s. 57). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Strykowski, W., Kąkolewicz, M., Ubermanowicz, S. (2007). Kompetencje nauczyciela edukacji medialnej. Neodidagmata, 7, 61.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.181-192
Date of publication: 2021-07-08 10:34:28
Date of submission: 2020-12-06 23:13:51


Statistics


Total abstract view - 1484
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1054

Indicators





Copyright (c) 2021 Ewa Julia Nowicka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.