Mobile school in the process of upbringing and educating children from the risk setting
Abstract
In this article I would like to draw attention to the initiative taken by a non-profit organization in the aspect of working with a mobile school tool in relation to the process of upbringing and education of children from risk setting of social maladjustment, supporting the process of formal education. Stimulation to the creation of innovative solutions in favour of undertaking activity towards socially maladjusted persons or persons threatened by social maladjustment results from the crisis of authorities, functioning in the systems of values promoted by liquid modernity and increasing expenditure on preventive and rehabilitation activity. In the research conducted among street educators by means of a narrative interview and observations, I used a model of a constructivist methodology of well-established theory, also using Wiesław Łukaszewski’s theory of information divergence to analyse the research results. The data obtained from the research are concentrated around such categories as: the course of the process of education and upbringing, evaluation of learning progress, catalogue of needs of children from risk setting content of education, upbringing.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Babicka-Wirkus, A. (2019). Kultury oporu w szkole: działania, motywacje, przestrzeń. Warszawa: Wolters Kluwer.
Biel, K., Kusztal, J. (red.) (2011). Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe. Kraków: WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”.
Bielecka, E. (2014). Pedagogika podwórkowa, pedagogika ulicy, streetworking: analiza porównawcza. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 1, 219–232.
Borowska, T. (2003). Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. Warszawa: IBE.
Bourdieu, P., Passeron, J.C. (2011). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.
Brzezińska, A. (2009). Dzieci z układu ryzyka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.). Ukryte piękno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa (s. 11–37). Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: PWN.
Chase, S.E. (2009). Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.). Metody badań jakościowych. Tom 2 (s. 15–57). Warszawa: PWN.
Copik, I. (2013). Pedagogika miejsca – kultura lokalna a kształtowanie się tożsamości współczesnego człowieka. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, t. XXII, 179–189.
Cudak, S. (2012). Znaczenie więzi emocjonalnych w rodzinie dla prawidłowego funkcjonowania dzieci. Pedagogika Rodziny, 2/4, 7–17.
Czerwińska-Jakimiuk, E. (2011). Przestępczość młodocianych. Interpretacja zjawiska w świetle ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego.
Davis-Temple, J., Jung, S., Saineto, D.M. (2014). Teaching young children with special needs and their peers to play board games: effect of at least to most prompting procedure to increase independent performance. Behavior Analysis Practice, 7, 21–30.
Długosz, P., Niezgoda, M. (2010). Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dybowska, E. (2014). Towarzyszenie wychowawcze według pedagogiki ignacjańskiej. Teologia i Moralność, 2, 81–93.
Eisenberg, N., Haugen, R., Spinrad, T.L., Hofer, C., Chassun, L., Zhou, Q., Kupfer, A., Smith, C. L., Valiente, C., Liew, J. (2010). Relations of Temperament to Maladjustment and Ego Resiliency in At-risk Children. Social Development, 19, 577–600.
Fromberg, D.P., Bergen, D. (red.). (2015). Play from birth to twelve and beyond/Contexts, perspectives, and meanings. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Frost, J.L. (2010). A history of children’s play and play environments. New York & London: Routledge.
Garmezy, N. (1993). Children in Poverty: Resilience Despite Risk. Psychiatry, 56, 127–136.
Golinowska, S. (2010). Podatność młodzieży na ubóstwo i wykluczenie społeczne. Kultura i Społeczeństwo, 3, 31–60.
Gottfried, M., Graci, E., Hui, Yon K. (2018). Peer tutoring instructional practice and kindergartners’ achievement and socioemotional development. Educational Studies, 45, 1–20.
Gulczyńska, A. (2013). „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
Harrison, P. (2017). Becoming a peer-assisted learning (PAL) tutor. The Clinical Teacher, 15, 178–179.
Hooper, L.M., Dochler, K. (2012). Assesing family caregiving: a comparison of three retrospective parentification measures. Journal of Martial and Family Therapy, 38, 653–666.
Ilnicka, R. (2008). Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego młodzieży. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Kaźmierska, K. (1997). Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne. W: A. Czyżewski, A. Piotrowski. A. Rokuszewska-Pawełek (red.). Biografia a tożsamość narodowa (s. 45–51). Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN.
Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.
Korczyński, S. (2015). Stres w środowisku edukacyjnym młodzieży. Warszawa: Difin.
Leenstra, T., Keeler, L., Arthur-Cameselle, J., Russell, K. (2019). The peer mentor experience in a physical activity intervention for mental health. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 1, 68–87.
Locke, D.K. (2001). Grounded Theory in Management Research. London: Sage Puplication.
Łukaszewski, W. (1974). Osobowość: struktura i funkcje regulacyjne. Warszawa: PWN.
Macfie, J., Brumariu, L.E., Lyons-Ruth, K. (2015). Parent-child role confusion: A critical review of an emerging concept. Developmental Review, 36, 34–57.
Miąsek, U. (2010). Szkoła Mobilna jako nowatorskie narzędzie pracy z dziećmi. Pedagogika Społeczna, 2, 57–68.
Michel, M. (2016). Gry uliczne w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej. Perspektywa resocjalizacyjna. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Michel, M. (red.) (2011). Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Miller, E., Almon, J. (2009). Crisis in the Kindergarten: Why Children Need to Play in School. USA: Alliance of Childhood.
Montessori, M. (2014). Odkrycie dziecka. Łódź: Palatum.
Muchacka, B. (2014). Zabawa w rozwoju poznawczym dziecka. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1, 7–18.
Nowak, M. (2012). Czy szkoła ma przekazywać wiedzę, czy teżwychowywać? Pedagogia Christiana, 1, 105–122.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Nowicka, A. (2011). Zgoda na opór dzieci jako obszar potencjalnej zmiany w klasach początkowych. Studia Pedagogiczne, 64, 203–224.
Okoń, W. (2017). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.
Ostaszewski, K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja, 4, 22–38.
Polak, B. (2013). Podstawy teorii kształcenia. Szczecin: Wyd. Szczecińskiej Szkoły Wyższej Collegium Balticum.
Schier, K. (2014). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Scholar.
Seredyńska, A. (2013). Superwizja koleżeńska jako wsparcie pracy nauczyciela. Pedagogika Społeczna, 4, 99–112.
Seweryńska, A.M. (2004), Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej: przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne.
Sławińska, M. (2015). Tutoring rówieśniczy w edukacji, czyli jak uczniowie uczą się od siebie wzajemnie i co z tego wynika. Forum Oświatowe, 27, 41–56.
Smulczyk, M. (2016). Resilience a edukacja. Rola fenomenu skutecznej adaptacji w osiągnięciach szkolnych. Forum Oświatowe, 28, 203–222.
Stankowski, A. (1992). Przystosowanie społeczne jako warunek prawidłowego funkcjonowania w roli ucznia i wychowanka. W: H. Gąsior (red.). Nauczanie niedostosowanych społecznie (s. 20–43). Katowice: Uniwersytet Śląski.
Szczepanik, R. (2019). Legitymizowanie etykiety demoralizacji ucznia. Doświadczenie biograficzne dorosłych przestępców powrotnych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1, 65–87.
Szredzińska, R. (2017). Zdrowie dzieci i młodzieży. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16, 94–131.
Szymańska, A., Aranowska, E. (2016). Błąd w wychowaniu. W stronę weryfikacji teorii Antoniny Guryckiej. Warszawa: Liberi Libri.
Topping, K. (2011). Tutoring, czyli wzajemne wspieranie się w nauce. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Trusz, S. (2010). Efekt oczekiwań interpersonalnych w edukacji. Kraków: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Twardowski, A. (2014). Możliwości wykorzystania rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 5, 17–39.
Włoch, S. (2018). Pedagogika transgresyjna w wychowaniu przedszkolnym. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. XXXVII, 11–21.
Wołoszyn, S. (1993). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku: próba zarysowania encyklopedycznego. Warszawa: Wyd. Instytutu Badań Edukacyjnych.
Wosnitza, M., Peixoto, F., Beltman, S., Mansfield, C.F. (red.). (2018). Relisience in Education. Concepts, Context and Connections. Cham: Springer.
Zakrzewski, P.M. (2012). Stereotyp i etykietowanie jako zjawiska towarzyszące edukacji w szkole. Warszawskie Studia Pastoralne, 15, 176–196.
Zaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
ŹRÓDŁA INTERNETOWE:
https://i-biip.um.bytom.pl/add/file/1287052941.pdf [dostęp: 5.01.2020].
https://www.mobileschool.org/products/streetsmart [dostęp: 5.01.2020].
https://www.mobileschool.org/en/products/mobile-school[dostęp: 5.01.2020].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.3.41-56
Date of publication: 2020-10-13 08:35:08
Date of submission: 2020-02-28 14:06:41
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2020 KInga Konieczny-Pizoń
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.