Indeksowane metadane

Wychowawczy udział rodziny w kształtowaniu motywacji altruistycznej młodzieży. komunikat z badań


 
Dublin Core PKP Metadata Items Metadane dla dokumentu
 
1. Tytuł Tytuł dokumentu Wychowawczy udział rodziny w kształtowaniu motywacji altruistycznej młodzieży. komunikat z badań
 
2. Autor Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj Patrycja Leśniak-Walczuk; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych; Polska
 
3. Przedmiot Dyscyplina(y)
 
3. Przedmiot Słowo(a) kluczowe motywacje altruistyczne, altruizm, wychowanie w rodzinie, system wartości, adaptacyjna i emancypacyjna funkcja wychowania, modele rodzicielstwa
 
4. Description Abstrakt

Wprowadzenie: Problematyka wychowawczego udziału rodziny w kształtowaniu motywacji altruistycznej posiada swój szeroki kontekst pedagogiczny. Rozprawa powstała na styku pedagogiki rodziny i teorii wychowania. Warto jednak zaznaczyć, że tematyka wychowania w rodzinie mimo bogatej tradycji pedagogicznej wymaga odwołania się do innych nauk, takich jak socjologia oraz psychologia. Przykładem mogą być takie zagadnienia, jak altruizm oraz motywacje.

Cel badań: Głównym celem badań było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o związek między wychowaniem w rodzinie a rodzajem motywacji do altruizmu młodzieży licealnej. Artykuł prezentuje porównanie, pod względem wybranych czynników wychowania w rodzinie dwóch grup młodzieży o różnym typie motywacji altruistycznej (endocentrycznej i egzocentrycznej).

Metoda badań: W przedstawionych badaniach empirycznych zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. W celu uzyskania szczegółowych odpowiedzi na postawione pytania badawcze zastosowano następujące narzędzia: Kwestionariusz A-N, Kwestionariusz KEEM Karyłowskiego, RVS Skala Wartości Miltona Rokeacha wersja G w adaptacji Brzozowskiego oraz ankietę własnego autorstwa.

Wyniki: Analiza wyników badań własnych wskazała na związek pomiędzy wybranymi czynnikami wychowania w rodzinie a rodzajem motywacji młodzieży do altruizmu. Okazało się, że istnieją różnice istotne statystycznie w systemie wartości w zależności od endocentrycznej lub egzocentrycznej motywacji. Szczegółowe analizy wykazały istotną statystycznie współzależność pomiędzy adaptacyjną funkcją wychowania ojca a endocentryczną motywacją do altruizmu.

Wnioski: Zależność pomiędzy czynnikami wychowania a kształtowaniem motywacji altruistycznej u młodzieży ma przełożenie na implikacje pedagogiczne. Otrzymane wyniki badań oraz próba ich interpretacji daje możliwość na sformułowanie wskazówek ułatwiających wychowywanie i kształtowanie motywacji altruistycznej młodzieży, skierowanych zarówno do rodziców, jak i nauczycieli.

 
5. Wydawca Organizing agency, location www.wydawnictwo.umcs.lublin.pl
 
6. Współpraca Sponsor(rzy)
 
7. Date (YYYY-MM-DD) 2022-12-07
 
8. Typ Status & genre Recenzowany artykuł
 
8. Typ Typ
 
9. Format Format pliku PDF
 
10. Identyfikator Uniform Resource Identifier https://lsmll.journals.umcs.pl/lrp/article/view/14111
 
10. Identyfikator Digital Object Identifier (DOI) http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.161-178
 
11. Źródło Tytuł czasopisma/konferencji; vol., nr. (rok) Lubelski Rocznik Pedagogiczny; Vol 41, No 3 (2022)
 
12. Język Polish=PL pl
 
13. Relacje Supp. Files
 
14. Coverage Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.)
 
15. Prawa Prawa autorskie i zasady wykorzystania Prawa autorskie (c) 2022 Patrycja Anna Leśniak-Walczuk
Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.