Wychowawczy udział rodziny w kształtowaniu motywacji altruistycznej młodzieży. komunikat z badań
Dublin Core | PKP Metadata Items | Metadane dla dokumentu | |
1. | Tytuł | Tytuł dokumentu | Wychowawczy udział rodziny w kształtowaniu motywacji altruistycznej młodzieży. komunikat z badań |
2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Patrycja Leśniak-Walczuk; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych; Polska |
3. | Przedmiot | Dyscyplina(y) | |
3. | Przedmiot | Słowo(a) kluczowe | motywacje altruistyczne, altruizm, wychowanie w rodzinie, system wartości, adaptacyjna i emancypacyjna funkcja wychowania, modele rodzicielstwa |
4. | Description | Abstrakt | Wprowadzenie: Problematyka wychowawczego udziału rodziny w kształtowaniu motywacji altruistycznej posiada swój szeroki kontekst pedagogiczny. Rozprawa powstała na styku pedagogiki rodziny i teorii wychowania. Warto jednak zaznaczyć, że tematyka wychowania w rodzinie mimo bogatej tradycji pedagogicznej wymaga odwołania się do innych nauk, takich jak socjologia oraz psychologia. Przykładem mogą być takie zagadnienia, jak altruizm oraz motywacje. Cel badań: Głównym celem badań było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o związek między wychowaniem w rodzinie a rodzajem motywacji do altruizmu młodzieży licealnej. Artykuł prezentuje porównanie, pod względem wybranych czynników wychowania w rodzinie dwóch grup młodzieży o różnym typie motywacji altruistycznej (endocentrycznej i egzocentrycznej). Metoda badań: W przedstawionych badaniach empirycznych zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. W celu uzyskania szczegółowych odpowiedzi na postawione pytania badawcze zastosowano następujące narzędzia: Kwestionariusz A-N, Kwestionariusz KEEM Karyłowskiego, RVS Skala Wartości Miltona Rokeacha wersja G w adaptacji Brzozowskiego oraz ankietę własnego autorstwa. Wyniki: Analiza wyników badań własnych wskazała na związek pomiędzy wybranymi czynnikami wychowania w rodzinie a rodzajem motywacji młodzieży do altruizmu. Okazało się, że istnieją różnice istotne statystycznie w systemie wartości w zależności od endocentrycznej lub egzocentrycznej motywacji. Szczegółowe analizy wykazały istotną statystycznie współzależność pomiędzy adaptacyjną funkcją wychowania ojca a endocentryczną motywacją do altruizmu. Wnioski: Zależność pomiędzy czynnikami wychowania a kształtowaniem motywacji altruistycznej u młodzieży ma przełożenie na implikacje pedagogiczne. Otrzymane wyniki badań oraz próba ich interpretacji daje możliwość na sformułowanie wskazówek ułatwiających wychowywanie i kształtowanie motywacji altruistycznej młodzieży, skierowanych zarówno do rodziców, jak i nauczycieli. |
5. | Wydawca | Organizing agency, location | www.wydawnictwo.umcs.lublin.pl |
6. | Współpraca | Sponsor(rzy) | |
7. | Date | (YYYY-MM-DD) | 2022-12-07 |
8. | Typ | Status & genre | Recenzowany artykuł |
8. | Typ | Typ | |
9. | Format | Format pliku | |
10. | Identyfikator | Uniform Resource Identifier | https://lsmll.journals.umcs.pl/lrp/article/view/14111 |
10. | Identyfikator | Digital Object Identifier (DOI) | http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.161-178 |
11. | Źródło | Tytuł czasopisma/konferencji; vol., nr. (rok) | Lubelski Rocznik Pedagogiczny; Vol 41, No 3 (2022) |
12. | Język | Polish=PL | pl |
13. | Relacje | Supp. Files | |
14. | Coverage | Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.) | |
15. | Prawa | Prawa autorskie i zasady wykorzystania |
Prawa autorskie (c) 2022 Patrycja Anna Leśniak-Walczuk![]() Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License. |