Doświadczenia i oczekiwania nauczycieli związane z ich funkcjonowaniem w zawodzie
Streszczenie w języku polskim
Współczesna szkoła stawia przed nauczycielami wiele wymagań. Pojawiają się jednak rozbieżności między oczekiwaniami dydaktyków a szkolną rzeczywistością. Artykuł prezentuje wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród nauczycieli szkoły podstawowej na temat ich funkcjonowania w zawodzie. Badaniom tym poddano 68 osób, które wśród swoich doświadczeń wskazywały zarówno sukcesy zawodowe, jak i niepowodzenia. sytuację we współczesnej szkole, pisząc o trudnościach, z którymi muszą się mierzyć, oraz o marzeniach związanych z zawodem. Wyniki badań pokazują, że nauczyciele krytycznie oceniają swoją sytuację. Mają przy tym świadomość czynników wpływających na szkolną rzeczywistość. Jednocześnie podkreślają zadowolenie, jakie daje im praca z dziećmi. Z badań wynika, że istnieje potrzeba docenienia praktyki pedagogicznej przyszłych nauczycieli oraz doskonalenia kompetencji społecznych tak studentów, jak i nauczycieli już pracujących.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Gołek B., 2014, Kompetencje współczesnego nauczyciela (wybrane obszary). „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, t. LXVII.
Klus-Stańska D., 2010, Nauczycielska tożsamość zawodowa jako konstrukt negocjowany społecznie, czyli o pozorach podmiotowości nauczyciela wczesnej edukacji. W: D. Waloszek (red.),. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Kwiatkowska H., 2010, Poziomy rozumienia własnego nauczycielstwa. W: D. Waloszek (red.), .Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Michalak J. M., 2010, Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. W: Michalak J. M. (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Muszyński H., 2010, Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań i konieczności. W: D. Waloszek (red.), .Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Nowak-Łojewska A., 2011, Nowoczesne i ponowoczesne konteksty odczytywania wiedzy w szkole – zderzenie racji. W: D. Klus-Stańska., D. Bronk, A. Malenda (red.), Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.285
Data publikacji: 2017-06-07 13:31:23
Data złożenia artykułu: 2016-05-16 13:10:48
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2017 Beata Romanek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.