Znaczenie klimatu szkolnego dla rozwoju uczniów oraz analiza jego determinantów w systemie edukacji nieskoncentrowanym na umiejętnościach

Norbert Laurisz, Katarzyna Sanak-Kosmowska

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Artykuł analizuje różnice między klimatem rozwojowym i zorientowanym na karierę uczniów w różnych typach szkół. Analiza teoretyczna integruje teorie psychologiczne, socjologiczne, neuronaukowe i edukacyjne, aby wykazać, że klimat szkoły jest ważnym czynnikiem wpływającym na przyszły sukces zawodowy uczniów.
Cel badań: Głównym celem artykułu jest przedstawienie klimatu szkolnego jako kluczowego czynnika wpływającego na wszechstronny rozwój uczniów oraz podkreślenie roli klimatu w kontekście ich przyszłego funkcjonowania zawodowego.
Metoda badań: Badanie przeprowadzono wśród uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej w trzech różnych typach szkół. Do analizy wykorzystano analizę ilościową (ANOVA i korelacja Spearmana).
Wyniki: Badanie pokazuje, że klimat szkoły jest czynnikiem, który najbardziej różnicuje szkoły prywatne i publiczne. Badanie pokazuje również kluczową rolę nauczycieli i klimatu szkoły w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów oraz we wzmacnianiu aspiracji uczniów dotyczących ich przyszłej kariery. Wyniki badania podkreślają możliwość tworzenia różnych bodźców rozwojowych w ramach tego samego systemu edukacji, pokazując, że efektywność systemu można zwiększyć poprzez stopniowe zmiany, a nie tylko poprzez zmiany systemowe.
Wnioski: W artykule zaproponowano wdrożenie polityki edukacyjnej, która przyjmuje holistyczne podejście do edukacji, dostosowując strategie pedagogiczne do celu, jakim jest zwiększenie gotowości i aspiracji zawodowych uczniów.

Słowa kluczowe


polityka edukacyjna, rozwój uczniów, system edukacji nie skoncentrowany na umiejętnościach, klimat szkoły

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Acemoglu, D., Restrepo, P. (2022). Tasks, automation, and the rise in U.S. wage inequality. Econometrica, 90, 1973–2016.

https://doi.org/10.3982/ECTA19815

Afzal, D., Rafiq, S., Kanwal, A. (2023). The Influence of teacher-student relationships on students’ academic achievement at university level. Gomal University Journal of Research, 39(1), 55–68.

https://doi.org/10.51380 gujr-39-01-06

Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117–148.

https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3

Blalock, H.M. (1979). Social Statistics (II). McGraw-Hill.

Cohen, J., McCabe, Michelli, N., Pickeral, N.M. (2009). School climate: Research, policy, teacher education and practice. Teachers College Record, 111, 180–213. https://doi.org/10.1177/016146810911100108

Creswell, J.W., Plano Clark, V.L. (2017). Designing and Conducting Mixed Methods Research. SAGE Publications. Retrieved 1, October, 2024 from: https://us.sagepub.com/en-us/nam/designing-and-conducting-mixed-methods-research/book241842

Darling, N. (2007). Ecological systems theory: The Person in the center of

the circles. Research in Human Development, 4, 203–217.

https://doi.org/10.1080/15427600701663023

DiBenedetto, C.A. (2019). Twenty-first century skills. In S. McGrath, M. Mulder, J. Papier, R. Suart (Eds.), Handbook of Vocational Education and Training: Developments in the Changing World of Work (pp. 1267–1281). Springer International Publishing.

https://doi.org/10.1007/978-3-319-94532-3_72

Dweck, C.S. (2007). Mindset: The New Psychology of Success. Ballantine Books.

Ettekal, A., Mahoney, J. (2017). Ecological systems theory. In K. Peppler (Ed.), The SAGE Encyclopedia of Out-of-School Learning (pp. 239–241). SAGE. https://doi.org/10.4135/9781483385198.n94

Eysenck, M.W., Groome, D. (2015). Cognitive Psychology: Revisiting the Classic Studies. SAGE.

Frey, C.B., Osborne, M.A. (2017). The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change, 114, 254–280. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.08.019

Goleman, D. (2006). Social Intelligence: The New Science of Human Relationships. Bantam Books.

Goleman, D., Boyatzis, R., McKee, A. (2002). Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence. Harvard Business School Press.

Hanushek, E.A., Woessmann, L. (2007). The role of education quality for economic growth. World Bank Policy Research Working Paper, 4122.

Higgins, S., Hall, E., Wall, K., Woolner, P., McCaughey, C. (2005). The Impact of School Environments: A Literature Review. The Centre for Learning and Teaching-School Education, Communication and Language Science. University of Newcastle.

Koehorst, M.M., van Deursen, A.J.A.M., van Dijk, J.A.G.M., de Haan, J. (2021). A systematic literature review of organizational factors influencing 21st-century skills. SAGE Open, 11(4), 21582440211067251.

https://doi.org/10.1177/21582440211067251

Leonard, J. (2011). Using Bronfenbrenner’s ecological theory to understand community partnerships: A historical case study of one urban high school. Urban Education, 46(5), 987–1010.

https://doi.org/10.1177/0042085911400337

Lupien, S.J., McEwen, B.S., Gunnar, M.R., Heim, C. (2009). Effects of stress throughout the lifespan on the brain, behaviour and cognition. Nature Reviews. Neuroscience, 10(6), 434–445. https://doi.org/10.1038/nrn2639

Martinsone, B., Di Sano, S., D’Elia, P., Salle-Finley, T. (2023). A conceptual framework for sustainable promotion of a positive school climate: Context, challenges, and solutions. Journal of Teacher Education for Sustainability, 25, 64–85. https://doi.org/10.2478/jtes-2023-0005

Robinson, P. (2017). Perspectives on the Sociology of Education: An Introduction. Routledge.

Syahril, S., Hadiyanto, H. (2018). Improving school climate for better quality educational management. Journal of Educational and Learning Studies, 1. https://doi.org/10.32698/0182

Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., Higgins-D’Alessandro, A. (2013). A Review of School Climate Research. Review of Educational Research, 83(3), 357–385. https://doi.org/10.3102/0034654313483907

Tong, P., An, I.S. (2024). Review of studies applying Bronfenbrenner’s bioecological theory in international and intercultural education research. Frontiers in Psychology, 14, 1233925.

https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1233925

Wang, M.-T., Degol, J.L. (2016). School climate: A review of the construct, measurement, and impact on student outcomes. Educational Psychology Review, 28(2), 315–352. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9319-1

Weinstein, C.S. (1979). The physical environment of the school: A review of the research. Review of Educational Research, 49(4), 577–610.

https://doi.org/10.2307/1169986

Wulan, R., Sanjaya, W. (2022). Developing positive school climate for inclusive education. Journal of Education for Sustainability and Diversity, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.57142/jesd.v1i1.6

Zynuddin, S.N., Kenayathulla, H.B., Sumintono, B. (2023). The relationship betweenschool climate and students’ non-cognitive skills: A systematic literature review. Heliyon, 9(4), e14773.

https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e14773




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.4.39-57
Data publikacji: 2025-01-22 11:01:03
Data złożenia artykułu: 2024-10-13 22:52:55


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Norbert Laurisz, Katarzyna Sanak-Kosmowska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.