Dzieci osób pozbawionych wolności w szkole – potrzeby, zagrożenia i możliwości wsparcia

Sonia Dzierzyńska-Breś

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Rodzicielskie uwięzienie wywiera negatywny wpływ na dzieci. Pomimo tego instytucje m.in. szkoły, które powinny udzielić tej grupie wsparcia i pomocy nie podejmują takich działań, czyniąc tę grupę "niewidzialną".

Cel badań: Celem artykułu jest przedstawienie szkolnych doświadczeń dzieci osób pozbawionych wolności w kontekście potrzeb i zagrożeń oraz zaprezentowanie tych szkolnych oddziaływań, które mogą stać się kluczowe dla kształtowania odporności psychicznej u tej grupy uczniów.

Stan wiedzy: Nadal zbyt mało wiadomo na temat szkolnych doświadczeń dzieci osób pozbawionych wolności. Taka wiedza pomogłaby budować programy wsparcia dla tej grupy dzieci adekwatne do ich potrzeb.

Podsumowanie:  Szkoła jest tym miejscem gdzie poprzez edukację i wychowanie można tworzyć relacje, wzmacniać uczniów i odkrywać ich zasoby. Dla niektórych dzieci osób pozbawionych wolności szkoła może oznaczać miejsce gdzie mają stabilną sytuację, gdzie znajdują się osoby którym można zaufać i w którym czują się akceptowane. Jednak warunkiem by tak mogło się stać jest wyposażenie nauczycieli w umiejętność budowania relacji z uczniem i kreowania oddziaływań sprzyjających jego rozwojowi nawet w szczególnie trudnych okolicznościach, jakie niewątpliwie stwarza pozbawienie wolności rodzica


Słowa kluczowe


szkoła; dzieci osób pozbawionych wolności; dobre praktyki;

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Barczykowska, A., Dzierzyńska- Breś, S. (2012). Zastosowanie mentoringu w działaniach profilaktycznych i resocjalizacyjnych (na przykładzie Stanów Zjednoczonych), Resocjalizacja Polska, 3, 236-279.

Bayer, A., Grossman, J.B., DuBois, D.L. (2013). School-based mentoring programs:

Using volunteers to improve the academic outcomes of underserved students. New York, NY:

MDRC.

Bouregba, A. (2017). Helping children draw benefit from their life experience, whatever the circumstances, European Journal of Parental Imprisonment, 6, 7-8.

COPE [Children of Prisoners Europe] (2017) Facts and figures. Pobrane 10, Lipca, 2021 z: https://childrenofprisoners.eu/

Chojecka, J. (2013). "Uwięzione dzieciństwo" - bariery procesu socjalizacji, Studia Edukacyjne, 29, 191-211.

Dallaire, D. H., Zeman, J.L., T. (2015). Children’s experiences of maternal incarceration-specific risks: Predictions to psychological maladaptation, Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 44, 109–122.

https://doi.org /10.1080/15374416.2014.913248

Dzierzyńska- Breś, S. (2020). Dzieci osób pozbawionych wolności. Teorie i (a) dobre praktyki. W: H. Karaszewska (red.). Człowiek w pułapce problemów. Psychospołeczne problemy jednostki oraz instytucjonalne i pozainstytucjonalne sposoby ich rozwiązania.(s. 123-136). Poznań; Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dzierzyńska -Breś, S. (2016). Sytuacja społeczna rodzin osób pozbawionych wolności, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Eddy, J.M., Reid, J.B. (2002). The antisocial behaviour of the adolescent children of incarcerated parents: a developmental discipline, Oregon: U.S. Department of Health and Human Service.

Gordon, L. (2009). Invisible Children: A Study of the Children of Prisoners, Christchurch; PILLARS.

Jamrozowicz, B. (2020). Społeczny i instytucjonalny wymiar socjalizacji. W: B. Bieszczad, A. Łopatkiewicz (red.). Wymiary socjalizacji. Perspektywa pedagogiczna. (s. 85-138) Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kacprzak, A. (2012). Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki. W: W. Warzywoda- Kruszyńska (red.). Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne. (s. 89-106). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kjellstand, J.M.,Yu G.,Eddy M., Martinez, C.R. (2018). Children of incarcerated parents; Developmental trajectories of externalizing behaviour across adolescence, Criminal Justice and Behaviour, 45(11), 1742-1761. https://doi.org/10.1177/0093854818785400.

Kjellstrand, J.M., Eddy, M. (2011). Parental incarceration during childhood, family context, and youth problem behaviour across adolescence, Journal of Offender Rehabilitation, 50(1), 18–36. https://doi.org/10.1080/10509674.2011.536720.

Konaszewski, K., Kwadrans, Ł. (2018). Zasoby osobiste młodzieży, Kraków; Wydawnictwo Impuls.

Lynn, H. (2017). Applaying Human Rights Education principles when discussing parental imprisonment in the classroom, European Journal of Parental Imprisonment, 2, 5-7.

Matysiak- Błaszczyk, A. (2010). Sytuacja życiowa kobiet pozbawionych wolności. Kraków; Oficyna Wydawnicza Impuls.

Morgan, J., Leeson, C. (2019). School Experiences of Children of Prisoners: Strengthening Support in Schools in England and Wales. W: M. Hutton, D. Moren (red.). The Palgrave Handbook of Prison and the family. (s. 503-518), Palgrave Macmillan.

Murray, J., Farrington, D., Sekol, P., Olsen, R. F. (2009). Effects of Parental Imprisonment on Child Antisocial Behaviour and Mental Health: A Systematic Review, Campbell Systematic Reviews, 4. https://doi.org/10.4073/csr.2009.4.

Murray, J. ,Farrington, D. (2008). The effects of parental imprisonment on children. W: M. Tonry (red.). Crime and Justice, A Review of Research, (s. 133- 206) 37. Chicago; University of Chicago Press.

Muskala, M. (2016). "Odstąpienie od przestępczości" w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Poznań; Wydawnictwo Naukowe UAM.

Nesmith, A., Ruhland, E. (2008) Children of incarcerated parents: Challenges and resiliency, in their own words. Children and Youth Services Review, 30(10), 1119–1130. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2008.02.006.

ONZ [Organizacja Narodów Zjednoczonych]. (2011). Raport i Rekomendacje z Dyskusji Ogólnej w Sprawie Dzieci Osób Pozbawionych Wolności. Pobrane 10, Lipca, 2021 z: https://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/CRC/Discussions/2011/DGD2011ReportAndRecommendations.pdf.

Rajewska de Mezer, J., de Mezer,J. (2019). The role of peer mediation in conflict resolution in the school environment - educational opportunities and barriers. W: Proceedings of IAC in Vienna 2019, (s. 9-16) Wiedeń.

Sapia -Drewniak, E. (1989). Sytuacja szkolna dzieci z rodzin osób karanych pozbawieniem wolności, Przegląd Penitencjarny i Kryminologiczny, 17(57).

SW [Służba Więzienna] (2021) Dane statystyczne Głównego Zarządu Służby Więziennej. Pobrane 20, Lipca 2021 z: file:///C:/Users/ThinkPad/AppData/Local/Temp/czerwiec%202021r.pdf

Szczepanik, R., Miszewski, K. (2016). Wpływ długoterminowego uwięzienia na rodziny więźniów - stan wiedzy i zaniedbane kierunki badań. Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja, 30, 53- 95. http://dx.doi.org/10.19203/psir.2016.030.03

Trice, A. D., Brewster, J. (2004). The effects of maternal incarceration on adolescent children. Journal of Police and Criminal Psychology, 19(1), 27–35. https://doi.org/10.1007/BF02802572

Zwiebach, L., J.E, Rhodes, C.D. Rappaport, (2010). Mentoring Interventions for Children of Incarcerated parents. W: J.M. Eddy, J. Poehlman (red.). Child of Incarcerated Parents; A Handbook for Researchers and Practicioners, (s. 217-236). Washington D.C.; The Urban Institiute Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.207-224
Data publikacji: 2021-12-31 11:13:06
Data złożenia artykułu: 2021-08-12 16:22:05


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1129
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 795

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Sonia Dzierzyńska- Breś

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.