Impact of Corporate Social Responsibility on Business Law Firms

Piotr Nastaj

Abstract


This article presents the issue of corporate social responsibility (CSR – Corporate Social Responsibility) on the basis of select of law firms. Corporate social responsibility of such companies are founded on the principle that during the process of developing a business strategy they voluntarily take into account the interests of society and the environment, but also complex relationships with various stakeholders. The article is underpinned by the idea that being responsible means not only conforming to all the formal and legal obligations on the part of law firms but also sustaining increased investment in human resources, in environmental protection, and in relationships with stakeholders, all of which can have a palpable impact on the efficiency of economic ventures and businesses as well as on their inventiveness. The paper also emphasises the need to consider the concept of corporate social responsibility at the very initial stage of shaping any law firm’s strategy and its ensuing impact on future undertakings.

Keywords


law firm; corporate social responsibility; environment; environmental protection; human resources

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Batenkas I., Corporate Social Responsibility in international law, „Boston University International Law Review” 2004, t. 22, nr 309.

Beck-Krala E., Partycypacja pracowników w zarządzaniu firmą. Nowy sposób wynagradzania i motywowania, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o, Warszawa 2008.

Filek J., O wolności i odpowiedzialności podmiotu gospodarczego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002.

Filek J., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa 2006.

Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2001.

Filipowicz G., Wpływ zarządzania kompetencjami na rozwój organizacji w kontekście zarządzania talentami, [w:] Rozwój zasobów ludzkich. Teoria i praktyka, red. A. Różański, P. K. Kuchinke, E. Bojar (red.), Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin 2008.

Gresera J., Społeczna odpowiedzialność biznesu w polityce gospodarczej Unii Europejskiej, „Gazeta IT” 2005, nr 9 (39).

Grzegorzewska-Ramocka E., Rozwój koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, „Gospodarka Narodowa” 2004, nr 10.

Green Paper, Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, COM (2001) 366, Brussels 2001.

Gut J., Haman W., Psychologia Szefa, Helion Wydawnictwo, Gliwice 2009.

Hałupiec D., Zarządzanie kancelarią prawną, Wolters Kluwer, Warszawa 2010.

Jaspers K., Wolność i komunikacja, [w:] Filozofia egzystencjalna, wyb. L. Kołakowski, K. Pomian, tłum. L. Kołakowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.

Kolarska-Bobińska L., Świadomość ekonomiczna społeczeństwa i wizerunek biznesu, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2004.

Kostera M., Zarządzanie personelem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.

Lewicka-Strzałecka A., Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2006.

Lewicka-Strzałecka A., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, [w:] Etyczny wymiar przekształceń gospodarczych w Polsce, red. Węgrzecki, Oficyna Cracovia, Kraków 1996.

Minus P., Etyka w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Pannet A., Zarządzanie firmą prawniczą, ABC Dom Wydawniczy, Warszawa 1996.

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Zarys problematyki i metod; Oficyna wydawnicza ANTYKWA S.C., Kraków–Kluczbork 1998.

Pocztowski A., Praca i Zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków 2005.

Polańska A., Zasady podziału dochodów z pracy w świetle etyki i ekonomii, [w:] Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.

Rybak M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, [w:] Etyka w biznesie, red. M. Borkowska, J. W. Gałkowski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2002.

Rybak M., Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Stefanicki R., Złe zachowanie kosztuje, „Gazeta Wyborcza” z 3–4 stycznia 2009.

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.).

Witek-Crabb A., Społeczna odpowiedzialność biznesu jako źródło przewagi konkurencyjnej, [w:] Zarządzanie strategiczne w badaniach teoretycznych i w praktyce, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, Wrocław 2006.

www.globalcompact.org.pl; www.gazeta-it.pl; www.gazetaprawna.pl.

Wykład autorski: Prof. dr hab. E. Bojar – studia podyplomowe MBA Politechnika Lubelska/University of Illinois.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2013.6.47
Date of publication: 2015-07-07 01:14:29
Date of submission: 2015-07-05 16:32:26


Statistics


Total abstract view - 912
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Piotr Nastaj

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl