Supporting Students in Becoming Adults
Abstract
The aim of this article is to highlight the need for psychoeducational initiatives that can empower students’ transition to adulthood and can help create positive climate around this kind of support. The areas that require professional counselling discussed in the article were determined through analysing the following factors: the characteristic features of the stage of early adulthood as propounded in selected conceptions of human development; typical life problems encountered by adults; aspects of the theory and practice of psychological prevention and empirical data concerning selected student competences for adult functioning.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Arnett J. J., Emerging adulthood, a theory of development from the late teens through the twenties, „American Psychologist” 2000, vol. 55, nr 5, s. 469–480.
Arnett J. J., Conceptions of the transition to adulthood: perspectives from adolescence through midlife, „Journal of Adult Development” 2001, vol. 8, nr 2, s. 133–143.
Arnett J. J., Emerging adulthood: what is it, and what is it good for?, „Journal of Society for Research in Child Development” 2007, vol. 1, nr 2, s. 68–73.
Arnett J. J., Suffering, selfish, slackers? myths and reality about emerging adults, „Journal of Youth and Adolescence” 2007, nr 36, s. 23–29.
Arnett J. J., Emerging Adulthood(s). The cultural psychology of a new life stage, [w:] Bridging cultural and developmental approaches to psychology, new syntheses in theory, research, and policy, red. L. A.
Jensen, University Press, Oxford 2011, s. 255–275.
Bańka A., Kapitał kariery – uwarunkowania, rozwój i adaptacja do zmian organizacyjnych oraz strukturalnych rynku pracy, [w:] Współczesna psychologia pracy i organizacji, red. Z. Ratajczak, A. Bańka, E. Turska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006, s. 59–117.
Bauman Z., Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
Bauman Z., Koniec orgii, „Gazeta Wyborcza”, 09.02.2009 (rozmawiał T. Kwaśniewski).
Fudała J., Pomoc psychologiczna – rodzaje i warunki pomagania, „Świat problemów” 2012, http://www.swiatproblemow.pl/2012_01_1.html [dostęp: 02.02.2016].
Gaś Z. B. Współczesne koncepcje profilaktyki uzależnień, [w:] Psychologia wychowawcza stosowana Wybrane zagadnienia, red. Z. B. Gaś, Wyd. UMCS, Lublin 1995, s. 97–113.
Gaś Z. B., Psychoprofilaktyka, Wyd. UMCS, Lublin 2000.
Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, Zapobieganie uzależnieniom uczniów, CMPPP, Warszawa 1997.
Jahoda M., Current concepts of positive mental health, „Joint commission on mental health and illness monograph series” 1958, vol 1, Basic Books, New York.
Jessor R., Jessor S., Problem Behavior and Psychosocial Development, Academic Press, New York 1977.
Kazdin A., Zdrowie psychiczne młodzieży w okresie dorastania. Programy profilaktyczne i lecznicze, „Nowiny Psychologiczne” 1996, nr 2.
Klimkowska K., Orientacja na sukces zawodowy studentów kończących studia translatorskie, Wyd. UMCS, Lublin 2013.
Klimkowska K., Student jako człowiek dorosły, [w:] Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych, red. T. Aleksander, D. Barwińska, ITE, Kraków–Radom 2007, s. 459–463.
Klimkowska K., Student pedagogiki specjalnej jako osoba dorosła, [w:] Kompetencje pedagoga specjalnego, red. Z. Palak, A. Bujnowska, Wyd. UMCS, Lublin 2008, s. 27–31.
Klimkowska K., Students attitudes towards being professionally counseled, „Procedia – Social and Behavioral Sciences” 2013, vol. 84, s. 1275–1280.
Klimkowska K., Students’ Opinions on Their Competences for Reaching Life Success, „Pro-cedia – Social and Behavioral Sciences” 2012, vol. 55, nr 5, s. 32–38.
Klimkowska K., Ustawiczna autoedukacja jako korelat jakości życia w percepcji dorosłych, [w:] W poszukiwaniu jakości życia, Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. Jasiński, NWSP, Białystok 2013, s. 41–65.
Klimkowska K., Cognitive Proactivity of Translators-to-be, „Language and Literary Studies of Warsaw” 2014, vol. 4, s. 223–237.
Kulczycki M., Rozważania wokół zagadnień psychologicznego poradnictwa życiowego, „Prace Psychologiczne XLIX, Acta Universitatis Wratislaviensis” 1998, nr 2044, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Neckar-Ilnicka T., Absolwent szkoły wyższej – humanista (?) na rynku pracy [w:] Kompetencje absolwentów szkół wyższych na miarę czasów. Wybrane ujęcia, red. A. Szerląg, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2009.
Oleś P. K., Psychologia człowieka dorosłego, PWN, Warszawa 2011.
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.
Przetacznik-Gierowska M., Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka, [w:] M. Przetacznik–Gierowska, M. Tyszkowa, Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia wstępne, t. 1, PWN, Warszawa 2000.
Suchańska A., Przejawy i uwarunkowania psychologiczne pośredniej autodestrukcyjności, UAM, Poznań 1998.
Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, ORE, Warszawa 2015.
Tanner J. L., Arnett J. J., Leis J. A., Emerging adulthood: Learning and developing during the first stage of adulthood, [w:] Handbook of research on adult development and learning, red. M. C. Smith, N. DeFrates-Densch, Routledge, New York/London 2008, s. 34–67.
Turner J. S., Helms D. B., Rozwój człowieka, tłum. S. Lis [i in.], WSiP, Warszawa 1999.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2016.18.69
Date of publication: 2016-10-10 01:42:27
Date of submission: 2016-03-14 21:25:10
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Katarzyna Klimkowska
License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl