Religious Modernism and Neomodernism in Russia

Halina Rarot

Abstract


Religious modernism in Russia is an intellectual movement at the turn of the 19th and 20th centuries. Its essential idea was to strive for Russia’s revival based on reformed Orthodoxy, adequate to the origin of the capitalist social-economic system in Russia, or achieve a new Christian civilization with a respective vision of economic conditions. Religious Neomodernism, in contrast, is an intellectual movement at the turn of the 20th and 21st centuries, quite popular in contemporary Russia, but not identified with the return of Orthodoxy to public life or with another of its reformed versions. However, it refers to some of the ideas of Orthodox modernism.


Keywords


religious Modernism, Modernism orthodox, religious Neomodernism, Orthodox Church in the late nineteenth and early twentieth centuries, modern Orthodox to Modernism and Neomodernism

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bierdiajew M., Ekzistiencjalnaja dialektika bożestwiennogo i czełowieczeskogo, [w:] M. Bierdiajew, О naznaczenii czełowieka, Respublika, Moskwa 1993.

Bierdiajew M., Suściestwujet li w prawosławii swoboda mysli i sowiesti?, „Put’” 1939, nr 59, s. 46–54.

Bierdiajew M., Ortodoksija i czełowiecznost’ (Prot .Gieorgij Fłorowskij, Puti russkogo bogosłowija), „Put’” 1927, nr 53, przedruk [w:] M. Bierdiajew, Sobranije soczynienij, t. III: Tipy religioznoj myśli w Rossii, YMCA-Press, Paris 1989, s. 714.

Bierdiajew M., O „dwoch tajnach” Mierieżkowskogo, „Birżewyje Wiedomosti” 1915, 17 sient, nr 15094 (Klepinina, nr 209), przedruk [w:] M. Bierdiajew, Mutnyje liki, Kanon, Moskwa 2004, s. 187–195.

Gonczarowa Władimirowa S., Obraz człowieka w religioznom nieomodiernizmie, autoreferat dysertacji kandydata nauk filozoficznych, Мoskwa 2011, s. 15; http://www.dissercat.com/content/obraz-cheloveka-v-religioznom-neomodernizme, [dostęp: 20.02.2011].

Gonczarowa Władimirowa S, Socjalno-politiczeskije wzgliady religioznogo nieomodiernizma w sowriemiennoj Rossii, [w:] Obrazowanije – ekonomika - prawo: procesy transformacyi i kritierii efekiwnosti, Wydawnictwo MIEMP, Moskwa 2011, s. 26–29.

Fłorowskij G., Puti russkogo bogosłowija, YMCA-Press, Paris 1988.

Karelin R., Christianstwo i modiernizm, Moskowskoje Podworje Swiato-Troickoj Siergijewoj Ławry, Moskwa 1999.

Karelin R., O sowriemiennom neognostycyzmie, http://karelin-r.ru/new-strs/28/1.html [dostęp: 20.01.2011].

Karelin R., O łożnych wzgliadach na tainstwo Jewcharystii, „Błagodatnyj ogoń. Prawosławnyj żurnał”, 2003, nr 11, http://www.blago-gon.ru/articles/225 [dostęp: 20.01.2011].

Karelin R., О dogmaticzeskich zabłużdieniach priepodawatiela MDA Osipowa A. I., http://karelin-r.ru/books/info/10 [dostęp: 20.02.2011].

Kołakowski L., Uwaga o modernizmie, „Znak” 2002, nr 7, s. 13–18.

Komarow J. S., Koncepcya „Wsiejedinstwa” obszczestwa i licznosti w fiłosofii W. Sołowjewa, [w:] J. S. Komarow, Obszczestwo i licznost’ w prawosławnoj fiłosofii, Izdatielstwo Kazanskogo Uniwiersiteita, Kazań 1991, s. 95–135.

Kracik J., Antymodernistyczna kampania, „Znak” 2002, nr 7, s. 30–44, http://www.znak.com.pl/znak/kracik566.html [dostęp: 20.01.2011].

Krasilnikowa M. J., Naumow J.W., Religioznyj modernizm sieriebriannogo wieka, „Modern Research of Social Problems” 2013, nr 10(30), s. 1–18.

Kurajew A., Iskuszenije modiernizmom, „Błagodatnyj ogoń. Prawosławnyj żurnał” 1998, nr 1, http://www.blagogon.ru/articles/225 [dostęp: 20.01.2011].

Kuwakin W.A., Religioznaja fiłosofija w Rossii. Naczało XX wieka, Wyd. Mysl, Moskwa 1980.

Kyrleżew A.I., Modiernizm religioznyj, [w:] Nowaja Fiłosofskaja Encykłopedija Instituta Fiłosofii Rosyjskoj Akademii Nauk; Moskwa 2001, http://iph.ras.ru/elib/1938.html [dostęp: 20.01.2011].

Marcin R. B., The Etiology of Modernism, //www.catholic-culture.org/culture/library/view [dostęp: 10.03.2011].

Nowikow M.P., Tupiki prawosławnego modiernizma. Kriticzeskij analiz bogosłowija XX wieka, Politizdat, Moskwa 1979.

Portal uniwiersalnogo uczenija, http://www.mysterium.ru/index.shtm [dostęp: 20.02.2011].

Rarot H., Od nihilizmu do chrześcijaństwa. Historia i współczesność idei filozoficzno-religijnego przezwyciężania nihilizmu, Wyd. UMCS, Lublin 2011.

Rarot H., Problem rosyjskiej filozofii religijnej, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 2011, nr 1(77), s. 109–126.

Sołowjew W., O upadkie sriedniewiekogo mirosoziercanija, http://dugward.ru/library/solovyev_vl/_Ob_upadke. html [dostęp: 12.03.2011].

Wiersziłło R., Puti russkogo bogosłowija,[w:] Antymodiernizm.ru. Prawo-sławnaja misjonierskaja encykłopiedija, http://antimodern.word-press.com [dostęp 15.01.2011].

Wiersziłło W., Antimodiernizm, [w:] Antymodiernizm.ru. Prawosławnaja misjonierskaja encykłopiedija, http://antimodern.wordpress.com [dostęp 15.01.2011].

Wiersziłło W., Modiernizm, [w:] Antymodiernizm.ru. Prawosławnaja misjonierskaja encykłopiedija, http://antimodern.wordpress.com [dostęp: 15.01.2011].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2015.14.145
Date of publication: 2015-10-02 13:13:41
Date of submission: 2015-10-02 13:07:30


Statistics


Total abstract view - 1142
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Halina Rarot

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl