Pycha i pogarda - cnoty świata konsumpcji

Joanna Maria Mysona Byrska

Streszczenie w języku polskim


Pycha i pogarda od wieków zaliczane były od wad, papież Grzegorz VI uznał pychę za pierwszy grzech główny w moralności chrześcijańskiej. Warto na to zwrócić uwagę, ponieważ kolejne grzechy główne są według Grzegorza VI pochodnymi pychy. Gdyby nie pycha człowiek nie borykałby się z tyloma pokusami. Metaforycznie rzecz ujmując, pycha „otwiera” człowieka na inne grzechy, czyni go bezbronnym wobec różnych pokus. W świecie konsumpcji wartości i cnoty ulegają daleko idącym zmianom ze względu na specyfikę tego świata i podporządkowanie wszystkiego zasadom wzrostu i zysku. Liczy się przede wszystkim pieniądz. Świat konsumpcji pychę i pogardę czyni cnotami, ponieważ człowiek pyszny i pogardzający innymi świetnie odnajduje się w świecie, w którym wynoszenie się ponad innych poprzez ostentacyjne konsumowanie uznawane jest za coś dobrego i świadczy o osiągniętym sukcesie. Pycha i pogarda, wsparte butą i narcystycznym stosunkiem do siebie samego czynią z człowieka idealnego konsumenta – podatnego na wpływy, nieodpornego na reklamy, goniącego z kolejnymi „must have” sezonu, bez których konsument nie jest wystarczająco wysoko w hierarchii społecznej. W artykule pokazuję, odwołując się do wybranych stanowisk z historii filozofii, jak klasyczne wady moralne: pycha i pogarda stają się obecnie cnotami świata konsumpcji i jakie są ich skutki, gdy już stają się uznanymi cnotami konsumpcjonizmu.


Słowa kluczowe


pycha; pogarda; konsumpcjonizm; cnoty

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Arystoteles, Etyka nikomachejska. Tłum. Danuta. Gromska. Warszawa: PWN, 1982.

Barber, Benjamin. Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Tłum. Hanna Jankowska. Warszawa: Muza SA, 2008.

Baudrillard, Jean. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Tłum. Sławomir Królak. Warszawa: Sic!, 2006.

Bauman, Zygmunt. Życie na przemiał. Kraków: Literackie, 2004.

Blackburn, Lustereczko powiedz przecie… Tłum. Tomasz Sieczkowski. Łódź: Uniwersytet Łódzki, 2018.

Morus, Tomasz. Utopia. Tłum. Kazimierz Abgarowicz. Warszawa: Pax, 1954.

Mysona Byrska, Joanna. „Chciwość w świecie konsumpcji: wada czy zaleta?” In Siedem grzechów głównych. Eseje z filozofii kultury, edited by Magdalena Żardecka-Nowak, Witold Nowak, 83 – 93. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski, 2014.

Mysona Byrska, Joanna. „Konsument w przestrzeni świata konsumpcji.” In 40 lat filozofii w uczelni papieskiej w Krakowie edited by Jarosław Jagiełło, 240 – 252. Kraków: UPJPII, 2018.

Niemczyk, Piotr. Pogarda. Dlaczego rośnie liczba przestępstw z nienawiści w Polsce. Kraków: Znak, 2019.

Ritzer, Georg. Magiczny świat konsumpcji. Tłum. Ludwig Stawowy. Warszawa: Muza SA, 2009.

Sandel, Michael. Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku. Tłum. Anna Chromik, Tomasz Sikora. Warszawa: Kurhaus, 2012.

Sandel, Michael. Tyrania merytokracji. Co się stało z dobrem wspólnym. Tłum. Bartosz Sałbut. Warszawa: PWN, 2020.

Zwoliński, Andrzej. Pycha. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, 2007.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2021.32.53-67
Data publikacji: 2022-03-30 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2021-06-29 17:58:09


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1252
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Joanna Maria Mysona Byrska

##submission.licenseURL##: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl