Kościół a problemy małżeństw niesakramentalnych

Ewa Miszczak

Streszczenie w języku polskim


Dane statystyczne wskazują, iż z roku na rok w Polsce, kraju tradycyjnie chrześcijańskim, wzrasta liczba rozwodów. Nikogo nie dziwi już fakt rozwodu jako tolerowanej i powszechnej formy zakończenia niesatysfakcjonującego związku małżeńskiego. Śledząc dynamikę rozwodów, należy uzmysłowić sobie, iż każdego roku przybywa średnio 90.000–100.000 osób rozwiedzionych, z których duża część wchodzi w kolejne związki małżeńskie lub kohabitacyjne, nieakceptowane przez Kościół. Zatem z każdym kolejnym rokiem zwiększa się liczba członków Kościoła, którzy z racji swej sytuacji cywilnej nie mogą uczestniczyć w pełni życia religijnego i zwiększają szeregi zbiorowości „związków niesakramentalnych”. Skala rozwodów stała się już na tyle duża, iż budzi niepokój duchowieństwa i wymaga podjęcia konkretnych działań w celu znalezienia miejsca dla rozwodników we wspólnocie wierzących, aby powstrzymać ich odejście od wiary i Kościoła. Niniejszy artykuł ma na celu prezentację aktualnego stanowiska Kościoła katolickiego wobec katolików połączonych w małżeństwo jedynie kontraktem cywilnym. Przedstawione jest w nim podłoże doktrynalne tego zagadnienia, wypływające z Pisma Świętego i Magisterium, ustalenia zawarte w dokumentach Kościoła, przykłady rozwiązań instytucjonalnych tego problemu (duszpasterstwa związków niesakramentalnych), stanowiące formę pomocy osobom niepogodzonym ze swoją pozycją i odsuniętych od pełni życia religijnego. Wzrost ilościowy takich duszpasterstw wskazuje na istnienia zapotrzebowania społecznego oraz na zmianę stanowiska Kościoła wobec związków cywilnych. Być może w przyszłości ta zmiana nastawienia wobec „jawnych grzeszników” obejmie także inne społeczności, dziś odsunięte od Kościoła. Dla socjologów jest to bardzo interesujące zjawisko obserwowane in statu nascendi.

Słowa kluczowe


Kościół katolicki; małżeństwa niesakramentalne; duszpasterstwa związków niesakramentalnych

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Ewangelia wg Św. Marka. (1983). W: Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. Poznań-Warszawa: Wydawnictwo Pallotinum.

Jan Paweł II. (2001). Familiaris consortio. Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym. Poznań: Oficyna Współczesna.

Jan Paweł II. (1994). List do Rodzin Gratissimam sane Ojca Świętego Jana Pawła II. Pobrane z: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/gratissimam.html#

Katechizm Kościoła Katolickiego. (1994). Poznań: Wydawnictwo Pallotinum.

Kodeks Prawa Kanonicznego. (1983). Pobrane z: http://www.trybunal.mkw.pl/KodeksPrawaKanonicznego.pdf

Konstytucja duszpasterska o Kościele „Gaudium et spes. (2005). Poznań: Wydawnictwo Pallotinum.

Kowalczyk, D. (2015). Niewidzialna łaska, widzialny znak sakramentalny w kontekście dyskusji o możliwości dopuszczenia do Komunii świętej osób rozwiedzionych żyjących w związkach niesakramentalnych. Komunia duchowa. Pobrane z: http://www.niesakramentalni.pl/uploads/Media/2015_Kowalczyk.pdf/

Miziołek, W. (1993). Duszpasterstwo małżeństw niesakramentalnych. W: M. Paciuszkiewicz, M. Topczewska-Metelska, W. Wasilewski (red.), Tęsknota i głód. O ludziach żyjących w związkach niesakramentalnych (s. 138-155). Warszawa: Oficyna Przeglądu Powszechnego.

Mrozińska, M. (1993). Kościół z nich nie zrezygnował. W: M. Paciuszkiewicz, M. Topczewska-Metelska, W. Wasilewski (red.), Tęsknota i głód. O ludziach żyjących w związkach niesakramentalnych (s. 174-180). Warszawa: Oficyna Przeglądu Powszechnego.

Niesakramentalni.pl. (2015, 27 maj). Niesakramentalni - Duszpasterstwo Małżeństw Niesakramentalnych. Pobrane z: http://www.niesakramentalni.pl

Nowak, W. SJ, (2015, 22 maj). Ewangelia, rozwody, związki niesakramentalne (I). Pobrane z: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TM/zwiazki_niesakramentalne.html#

Paciuszkiewicz, M. (1993). Zamiast wstępu: Duszpasterstwo związków niesakramentalnych. W: M. Paciuszkiewicz, M. Topczewska-Metelska, W. Wasilewski (red.), Tęsknota i głód (s. 5-10 ). Warszawa: Oficyna Przeglądu Powszechnego.

Paciuszkiewicz, M. (1999). Drogi powrotu. O ludziach żyjących w związkach niesakramentalnych, w separacji i rozwiedzionych samotnych. Ząbki: Wydawnictwo Apostolicum.

Pałyga, J. (1993). Rozmowy z księdzem Bozowskim. W: M. Paciuszkiewicz, M. Topczewska-Metelska, W. Wasilewski (red.), Tęsknota i głód. O ludziach żyjących w związkach niesakramentalnych (s. 181-186). Warszawa: Oficyna Przeglądu Powszechnego.

Pałyga, J. (1999). Oni też chcą być wierni. Ząbki: Wydawnictwo Apostolicum.

Rocznik Demograficzny. (2008). GUS Warszawa, PDF, Tab. 1 (51) Małżeństwa zawarte i rozwiązane (s. 207).

Rocznik Demograficzny. (2014). GUS Warszawa, PDF, Tab. II B, Ruch naturalny i migracje ludności, s. 40, Tab. 14 (73) Nowożeńcy w 2013 r. według wieku, poprzedniego stanu cywilnego oraz roku rozwiązania poprzedniego małżeństwa (s. 256).

Salij, J. (1993). Kościół a małżeństwa osób rozwiedzionych. W: M. Paciuszkiewicz, M. Topczewska-Metelska, W. Wasilewski (red.), Tęsknota i głód. O ludziach żyjących w związkach niesakramentalnych (s. 127-137). Warszawa: Oficyna Przeglądu Powszechnego.

Sztychmiler, R. (1997). Istotne obowiązki małżeńskie. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.

Świerczek, A. (2013). Wolne związki w świetle nauczania Kościoła o małżeństwie. Refleksja teologiczno-moralna. Kraków: Wydawnictwo Św. Stanisława BM.



Data publikacji: 2020-11-19 19:32:28
Data złożenia artykułu: 2020-11-19 18:45:45


Statystyki


Widoczność abstraktów - 704
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 566

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Ewa Miszczak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.