Zarządzanie oparte na rynku. Wkład Charlesa G. Kocha w myśl organizatorską

Włodzimierz Gogłoza

Streszczenie w języku polskim


Market-based management to metoda zarządzania stworzona -przez Charlesa Kocha stanowiąca oryginalne rozwinięcie szeregu idei zaczerpniętych z austriackie] szkoły w ekonomii odniesionych do warunków pa­nujących wewnątrz przedsiębiorstw. W artykule dokonuję rekonstrukcji poglądów Kocha na zarządzanie, wskazuje na ich inspiracje myślą F.A. von Hayeka, L. von Misesa i f. Schumpetera oraz porównuje je z poglądami innych przedstawicieli myśli organizatorskiej. Artykuł składa się ze wstępu i trzech punktów. W pierwszym z nich przedstawiam w zarysie biografię intelektualną Charlesa Kocha i omawiam historię zarządzanego przez niego przedsiębiorstwa Koch Industries. W drugim punkcie przedstawiam główne zało­żenia zarządzania opartego na rynku oraz ich związek z austriacką szkołą w ekonomii. W trzecim punkcie, stanowiącym podsumowanie, poddaję krytycznej analizie poglądy Kocha wskazując na ich podobieństwa z szeregiem idei, już wcześniej zgłaszanych w myśli organizatorskiej, podkreślając jednocześnie sukces z jakim zdołał zaimplementować je on we własnej praktyce zarządzania.

Słowa kluczowe


Charles Koch; Koch Industries; zarządzanie oparte na rynku; austriacka szkoła w ekonomii; kreatywna destrukcja; teoria firmy

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


American Journal of Business. 2009. Twenty Questions for Charles Koch, „American Journal of Business", nr 24, s. 15-16.

Bloomberg. Blomberg Billionaires 6 Charles Koch, „Bloomberg", , dostęp 1 kwietnia 2014.

Camp, Jim. 2002. Start with NO... The Negotiating Tools that the Pros Don't Want You to Know, New York: Crown

Business.

Carson, Kevin. 2008. Organization Theory. A Libertarian Perspective. Charleston: BookSurge.

Cheung, Steven. 1983. The Contractual Nature of the Firm. „Journal of Law and Economics", nr 26, s. 1-21.

Cohen, Roger. 1992.GM. Cost Cutter SharpensHis Ax, „The New York Times" , dostęp 1 kwietnia 2014.

Cowen, Tyler i Jerry Eilig. 1995. Market-Based Management at Koch Industries: Discovery, Dissemination and Integration of Knowledge. „Competitive Intelligence Review" nr 6, s. 4-13.

Cowen, Tyler i David Parker. 1997. Markets in the Firm. A Market-Process Approach to Management. London: The Institute of Economic Affairs.

Deming, William. 1982. Quality, Productivity and Competitive Position. Boston: MassachusettsInstitute of Technology, Center for A dvanced Engineering Study.

Eilig, Jerry i Wayne Gable. 1995. The Rise ofMarket-Based Management. „The Freeman. Ideas on Liberty", nr 45, s. 433-439.

Eilig, Jerry. 1997. From Austrian Economics to Market-Based Management. „Journal of Private Enterprise", nr 13, s. 133-146.

Environmental Protection Agency. 2009. United States Announces Largest Settlement Under Environmental Protection Agency's Audit Policy. „EPA Newsroom", dostęp 1 kwietnia 2014

Follett, Mary, 1995. The Giving of Orders W: P. Graham (red.), Mary Parker Follett Prophet of Management. A Celebration of Writings from the 1920s. Boston: Harvard Business School, s. 121-139

Fisher, Daniel. 2006. Mr. Big, „Forbes" , dostęp 1 kwietnia 2014.

Fisher, Daniel. 2012. The World's Most Powerful People - The Koch Brothers, „Forbes" 24-12-2012, s. 2-10.

Gable, Wayne i Jerry Eilig. 1983. Introduction to Market-Based Management. Fairfax: Center for Market Processes.

Gardner, Howard. 1983. Frames of Mind: The Theory ofMultiple Intelligences. New York: Basic Books.

Gogłoza, Włodzimierz i Księski, Krzysztof. 2013. Historia myśli organizatorskiej - zarys wykładu, Warszawa: Difin.

Hauswald, Edwin. 1904. Organizacja i zarząd przedsiębiorstw. „Czasopismo Techniczne", nr 6.

Hauswald, Edwin. 1926. Przemysł. Lwów: Gubrynowicz i Syn.

Hayek, Friedrich von. 1960. The Constitution of Liberty, Chicago: University of Chicago Press.

Koch,Charles.2007.TheScienceofSuccess.HowMarket-BasedManagementBuilttheWorld'sLargestPrivate Company. Hoboken: Wiley.

Maslow, Abraham.1965. Eupsychian Management. A Journal. Homewood: Irwin and Dorsey Press.

McCraw, Thomas. 2007. Prophet of Innovation: Joseph Schumpeter and Creative Destruction. Cambridge: Harvard

University Press.

Mises, Ludwig von. 2007. Ludzkie działanie. Warszawa: Instytut Ludwiga von Misesa.

National Transportation Safety Board, 1998. Pipeline Rupture, Liquid Butane Release, and Fire Lively, Texas August 24, 1996. „NTSBNewsroom" ,dostęp 1 kwietnia 2014.

Richardson, George. 1960. Information and Investment. A Study in the Working of the Competetive Economy. Oxford: Oxford University Press.

Russell, Dean. 1960. Frederic Bastiat: Ideas and Influence. Irvington-on-Hudson:The Foundation for Economic Education.

Schulak, Eugen i Herbert Unterköfler. 2011. The Austrian School of Economics. A History of Its Ideas, Ambassadors Institutions. Auburn: Ludwig von Mises Institute.

Schulman, Daniel. 2014. Sons of Wichita: How the Koch Brothers Became America's Most Powerful and Private Dynasty. New York: Grand Central Publishing.

Schumpeter, Joseph. 1995. Kapitalizm, socjalizm, demokracja. W arszawa: PWN.

Sloan, Alfred. 1964. My Days with General Motors. Garden City: Doubleday.

Simon, Herbert. 1991. Organizations and Markets. „Journal of Economic Perspectives", nr 5, s. 25-44. Wren, Daniel i Bedeian, Arthur. 2009. The Evolution of Management Thought, 6th ed. Hoboken: Wiley.



Data publikacji: 2020-11-16 17:54:31
Data złożenia artykułu: 2020-11-15 14:39:30


Statystyki


Widoczność abstraktów - 700
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 155

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Włodzimierz Gogłoza

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.