Rytuał protestu jako czynnik zmiany społecznej

Magdalena Tendera

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest uzasadnienie tezy, że rytuały społeczne - postrzegane zwykle jako konserwatywne formy działania kolektywnego społeczeństw prostych - w istocie grają kluczową rolę w procesach zmiany społecznej w epoce ponowoczesności. Teza o wpływie rytuałów na zmiany społeczeństw została uzasadniona w oparciu o analizę klasycznej literatury przedmiotu oraz uzupełniona o analizę konkretnego przypadku, ponowoczesnego rytuału społecznego, jakim jest protest społeczny. Zdaniem autorki potraktowanie protestu społecznego jako rytuału stało się możliwe dopiero po nastaniu epoki ponowoczesnej, w której protesty weszły trwale do kanonu rytuałów interakcyjnych społeczeństw cywilizacji zachodniej. W epoce modernizmu protesty uchodziły za zjawisko marginalne, symptom dysfunkcji systemu politycznego i w konsekwencji obawy przed chaosem były konsekwentnie tłumione. Zdaniem autorki świadczy to o fakcie, że protest może być postrzegany w dwojaki sposób. Część społeczeństw - cechujących się wysokim poziomem inercyjności struktur - postrzega protest analogicznie do rewolucji, której celem jest absolutna wymiana struktur rządzących, w innych zaś, społeczeństwach zachodniej demokracji, protesty są doskonale tolerowane i stanowią narzędzie reakcji na zmianę społeczną. Protest wydaje się być tym fenomenem, który godzi potrzebę stabilności w kulturze i ciągłą zmianę społeczną. Współcześnie obserwowana intensyfikacja protestów może być zatem rozumiana jako eskalacja form rytualnych na skutek silnych zmian społecznych. Będąc częścią procesów kulturowych, protesty pozostają tym samym elementem szerokich, społecznych procesów interakcyjnych.

Słowa kluczowe


rytuał; zmiana społeczna; protest społeczny

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Barthes, Roland. 1970. Mit i znak. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Baumann, Gerd. 2003. Ritual implicates 'Others': rereading Durkheim in aplural society. W: D. de Coppet (red.), Understanding rituals, London and New York: Routledge.

Berger, Peter i Thomas Luckmann. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

de Coppet, Daniel. 2003. Understanding rituals. London and New York: Routledge.

della Porta, Donatella i Diani, Mario. 2009. Ruchy społeczne. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Douglas, Mary. 2008. W obronie zakupów. W: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienno­ści. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 334-354.

Dubin, Robert. 1959. Deviant Behavior and Social Structure: Continues in Social Theory. "American Sociological Review", nr. 24, s. 147-164.

Eliade, Mircea. 1998. Aspekty mitu. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Eliade, Mircea. 2008. Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Eliade, Mircea. 1966. Traktat o historii religii. Warszawa: Książka i Wiedza.

Geertz, Clifford. 2005. Interpretacja kultur. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Goffman, Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. Warszawa: PWN.

Goody, James. 1977. Against „Ritual": Loosely Structure Thoughts on a Loosely Defined Topie. W: S.F. Moore, B.G. Myerhoff (red.), Secular Ritual, Assen-Amsterdam: Van Gorcum.

Koselleck, Reinhard. 2009. Dzieje pojęć. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Lipsky, Michael. 1968. Protest as aPolitical Resource. "The American Political Science Review", vol. 64, nr 10, s. 1144-1158.

Levi-Strauss, Claude. 1970. Antropologia strukturalna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Merton. Robert. 1938. Social Structure and Anomie. "American Sociological Review", vol. 3, nr. 5, s. 672-682.

Rappaport. Roy. 2007. Rytuał i religia w rozwoju ludzkości. Kraków: «NOMOS».

Parkin, David. 2003. Ritual as spatial direction and bodily division.

W: D. de Coppet (red.), Understanding rituals. London and New York: Routledge.

Strathern, Marilyn. 2003. Część i całość. Przeobrażenia związków w świecie postpluralistycznym. W: E. Nowicka, M. Kempny (red.), Badanie Kultury. Warszawa: PWN.

Tilly, Charles. 1983. Speaking Your Mind Without Elections, Surveys, or Social Movements. "The Public Opinion Quarterly", vol. 47, nr 4, s. 461-478.

Turner, Ralph. 1969. The Public Perception of Protest. "American Sociological Review", vol. 34, nr 6, 815-831.

Turner, Victor. 2010. Proces rytualny. Struktura i antystruktura. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Turner, Victor. 2005. Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

van Gennep, Arnold. 2005. Obrzędy przejścia. W: L. Kolankiewicz (red.), Antropologia widowisk. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.



Data publikacji: 2020-11-11 01:48:50
Data złożenia artykułu: 2020-11-10 21:36:54


Statystyki


Widoczność abstraktów - 390
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 377

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Magdalena Tendera

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.