Wartości życia rodzinnego i małżeńskiego młodzieży maturalnej Sandomierza
Streszczenie w języku polskim
Autorka zwraca uwagę na to, czy w przekazie międzygeneracyjnym wartości istnieje ciągłość czy zmiana. Jak badani postrzegają konieczne warunki i skuteczność tego procesu? Tradycyjne wartości moralne odnoszące się do życia małżeńskiego są wyjątkowo narażone na zmianę pod wpływem prądów liberalnych i permisyjnych. W ramach analizowanej problematyki postawiła autorka kilka pytań. Czy moralność życia małżeńsko-rodzinnego badanej młodzieży jest bardziej konserwatywna czy bardziej liberalna? Czy akceptowany model moralności badanej młodzieży jest nacechowany relatywizmem, utylitaryzmem i zwątpieniem w istnienie obiektywnej prawdy? W jakiej relacji, w świadomości młodzieży, pozostają katolickie normy moralności seksualnej i akceptowane zachowania w tej dziedzinie?
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Grygielski, M. (1989-1990). Identyfikacja młodzieży z rodzicami na tle przemian społeczno-politycznych. Roczniki Filozoficzne, 37/38(4), 59-69.
Jan Paweł II. (1995). Encyklika „Evangelium vitae”. O wartościach i nienaruszalności życia ludzkiego. Warszawa: Katolicka Agencja Informacyjna.
Jan Paweł II. (1994). Przemówienie, Znaczenie naturalnych metod Planowania Rodziny. L’Osserwatore Romano, 16(3), 43-44.
Jasińska-Kania, A. (2008) Wartości i normy moralne a procesy przemian. W: J. Mariański, L. Smyczek (red.), Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie (s. 15-33). Kraków: Wydawnictwo WAM. Polskie Towarzystwo Socjologiczne.
Luckmann, T. (2006). Komunikacja moralna w nowoczesnych społeczeństwach. W: A. J. Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne (s. 938-947). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Makselon, J. (1994). Wolność a młodzież. Homo Dei, 63(2), 70-78.
Mariański, J. (2001). Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Mariański, J. (1995). Młodzież między tradycją a ponowoczesnością. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Data publikacji: 2020-10-31 20:36:04
Data złożenia artykułu: 2020-10-31 20:18:20
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Urszula Bąk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.