Ponowoczesność jako odrębna cywilizacja w świetle koncepcji cywilizacyjnej Feliksa Konecznego

Marcin Szabelski

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest spojrzenie na przemiany cywilizacyjne jako na zmiany kultury i przemiany wyznawanych systemów wartości. Feliks Koneczny, polski historyk i historiozof, twórca oryginalnej teorii cywilizacyjnej, w nowatorski sposób określił swój sposób rozumienia, czym jest cywilizacja i jakie prawa nią rządzą. Niniejszy artykuł ma stanowić próbę spojrzenia na współczesny kryzys społeczny zachodzący w Europie Zachodniej na podstawie dorobku historiozoficznego Feliksa Konecznego. Niniejszemu artykułowi będzie przyświecać teza mówiąca o tym, że we współczesnej Europie Zachodniej nie tyle mamy do czynienia z przemianą wartości, ile z dwoma różnymi, antagonizującymi się systemami wartości, które wynikają z dwóch odrębnych cywilizacji. Następuje konflikt między cywilizacją łacińską a cywilizacją ponowoczesną. Obie istnieją obok siebie i stanowią dwie metody organizacji życia społecznego. Zgodnie z jednym z praw cywilizacyjnych Feliksa Konecznego cywilizacje dążą do ekspansji, a to prowadzi do konfliktów i wojen między cywilizacjami, podczas których przeważnie młodsze cywilizacje wygrywają z starszymi. Obecny kryzys cywilizacyjny jest tego skutkiem.

Słowa kluczowe


cywilizacja; kryzys; system wartości; kultura; ponowoczesność

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Barker, C. (2005). Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bauman, Z. (2012). Nowoczesność i zagłada. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman, Z. (2017). Etyka ponowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Białkowski, I. (2007). Idea ścierania się cywilizacji według Feliksa Konecznego a bezpieczeństwo współczesnej Europy. Krzeszowice: Dom Wydawniczy „Ostoja”.

Bokiej, A. (2000). Cywilizacja łacińska. Studium na podstawie dorobku historiozoficznego Feliksa Konecznego. Legnica: Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Legnickiej.

Dziamski G. (2003). Co po nowoczesności? Dwie perspektywy postmodernizmu. W: M. A. Potocka (red.), Postmodernizm. Teksty polskich autorów. Kraków: Inter Esse.

Eisenstadt, S. N. (2006). Nowoczesność jako odrębna cywilizacja. W: A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Elias, N. (2011). O procesie cywilizacji. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Foucault, M. (1999). Narodziny kliniki. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Gellner, E. (1997). Postmodernizm, rozum i religia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość: "ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Giddens, A. (2006). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Huntington, S. (2008). Zderzenie cywilizacji. Warszawa: Muza.

Koneczny, F. (1991). O ład w historii. Warszawa: Wydawnictwo Michalineum.

Koneczny, F. (1997a). Państwo i prawo w cywilizacji łacińskiej. Komorów: Wydawnictwo Antyk.

Koneczny, F. (1997b). Prawa dziejowe. Komorów: Wydawnictwo Antyk.

Koneczny, F. (1997c). Rozwój moralności. Komorów: Wydawnictwo Antyk.

Koneczny, F. (2002). O wielości cywilizacji. Kraków: Wydawnictwo Antyk.

Koneczny, F. (2003). Chrześcijaństwo wobec ustrojów życia zbiorowego. Krzeszowice: Dom Wydawniczy "Ostoja".

Koneczny, F. (2004). Etyki a cywilizacje. Krzeszowice: Dom Wydawniczy "Ostoja".

Koneczny, F. (2011). Polskie Logos a Ethos. Roztrząsanie o znaczeniu i celu Polski. Krzeszowice: Dom Wydawniczy "Ostoja".

Napieracz-Karnat, A. (2009). Tożsamość, czyli świadomość redivivus. Kraków: Wydawnictwo Akademia Krakowska.

Polak, E. (2009). Globalizacja a zróżnicowanie społeczno-ekonomiczne. Warszawa: Difin.

Skoczyński, J. (1991). Idee historiozoficzne Feliksa Konecznego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Skoczyński, J. (2000). Feliks Koneczny dzisiaj. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Spengler, O. (2001). Zmierzch Zachodu. Zarys morfologii historii uniwersalnej. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Strinati, D. (1995). Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Szacki, J. (2006). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Świerkocki, M. (1997). Postmodernizm. Paradygmat nowej kultury. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Toffler, A. (1996). Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Toynbee, A. J. (2000). Studium historii. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Wielecki, K. (2012). Kryzys i socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Wielecki, K. (2003). Podmiotowość w dobie kryzysu postindustrializmu. Warszawa: Centrum Europejskie UW.

Zagórski, Z., Kamykowski, S. (red). (2016). (Nie)ład a (od)budowa cywilizacji. Wrocław: Wydawnictwo UWr.

Zdziechowski, M. (1993). Jak upadają cywilizacje. W: M. Zdziechowski, Wybór pism. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Znaniecki, F. (1921). Upadek cywilizacji zachodniej. Poznań: wyd. KON.



Data publikacji: 2020-10-31 20:36:02
Data złożenia artykułu: 2020-10-31 19:34:26


Statystyki


Widoczność abstraktów - 659
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 235

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Marcin Szabelski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.