Czy starość Panu Bogu „wyszła”? Refleksje na temat starości w odniesieniu do wybranych pism literatury sapiencjalnej Biblii Hebrajskiej
Streszczenie w języku polskim
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
(AEL) Ancient Egyptian Literature. An Anthology. (2001). Austin: University of Texas Press.
Biblia Hebraica Stuttgartensia. (1990). wyd. 4. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft.
Brzegowy, T. (2003). Pisma mądrościowe Starego Testamentu. Tarnów: Biblos.
Clifford, R. J. (1998). The Wisdom Literature. Nashville: Abingdon Press.
Crenshaw, J. L. (1988). Ecclesiastes: A Commentary. London: SCM Press.
Crenshaw, J. L. (2013). Qoheleth: The Ironic Wink. Columbia: University of South Carolina.
Dorsey, D. A. (1999). The Literary Structure of the Old Testament: A Commentary on Genesis-Malachi. Grand Rapids: Baker Books.
Fox, M. V. (1999). A Time to Tear down „and a Time to Build up”: A Reading of Ecclesiastes. Grand Rapids: Eerdmans.
Frydrych, T. (2002). Living under the Sun: Examination of Proverbs and Qoheleth. Leiden–Boston–Köln: Brill.
Harris, J. G. (2008). Biblical Perspectives on Aging: God and the Elderly (2nd ed). New York: Routledge.
de Jong, S. (1994). Qoheleth and the Ambitious Spirit of the Ptolemaic Period. Journal for the Study of the Old Testament, 64, s. 85-96.
Kaiser O. (1995). Qoheleth. W: J. Day, R. P. Gordon, H. G. M. Williamson (eds.), Wisdom in Ancient Israel (83–93). Cambridge: Cambridge University Press.
Kamano, N. (2002). Cosmology and Character: Qohelet’s Pedagogy from a Rhetorical-Critical Perspective. Berlin, New York: Walter de Gruyter.
Krüger, T. (2004). Qoheleth: A Commentary. Hermeneia. Minneapolis: Fortress Press.
Lohfink, N. (2003). Qoheleth. A Continental Commentary. Minneapolis: Fortress Press.
Miller, D. B. (2002). Symbol and Rhetoric in Ecclesiastes: The Place of Hebel in Qohelet’s Work. Leiden, Boston, Köln: Brill.
Murphy, R. E. (1992). Ecclesiastes.”Word Biblical Commentary 23A”. Dallas: Word Books.
Murphy, R. E. (1993). Recent Research on Proverbs and Quoheleth. Currents in Research, (1), 119–140.
Piwowar, A. (2014), Marność ludzkiego życia w Księdze Koheleta? Verbum Vitae, 24, s. 39-72.
Ravasi, G. (2003). Kohelet. Najbardziej oryginalna i „skandaliczna” księga Starego Testamentu. Kraków: Salwator.
Rosik, M. (2003), Apologia Koheleta. Próba interpretacji הֶבֶל u Eklezjastesa. Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne, 4, s. 247-259.
Salyer, G. D. (2001), Vain Rhetoric: Private Insight and Public Debate in Ecclesiastes. Sheffield: Sheffield Academic Press.
Seow, Ch.-L. (2008). Ecclesiastes: A New Translation with Introduction and Commentary. New Haven–London: Yale University Press.
Smolarz, S. (2015). Pozytywne i negatywne odcienie starości w Biblii hebrajskiej. Theologica Wratislaviensia, (10), 99–108.
Stagg, F. (1981). The Bible Speaks on Aging. Nashville: Broadman Press.
Synowiec, J. S. (1997). Mędrcy Izraela, ich pisma i nauka (wyd. 2). Kraków: „Bratni Zew”.
Wright, A. G. (1968). The Riddle of the Sphinx: The Structure of the Book of Quoheleth. The Catholic Biblical Quarterly, (3), 313–334.
Data publikacji: 2020-10-23 11:33:56
Data złożenia artykułu: 2020-09-23 10:59:47
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Sebastian Smolarz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.