Obowiązkowy celibat i czystość seksualna księży rzymskokatolickich w wyobrażeniach i ocenach licealistów i studentów w Polsce

Józef Baniak

Streszczenie w języku polskim


W artykule tym ukazuję postawy i oceny młodzieży licealnej i akademickiej wobec obowiązkowego celibatu i czystości seksualnej księży rzymskokatolickich. Podstawę do tej prezentacji stanowią wyniki moich badań socjologicznych, które zrealizowałem wśród respondentów dobranych technikami statystycznymi reprezentujących obie kategorie młodzieży w drugiej połowie XX wieku i w drugiej dekadzie obecnego wieku. Łącznie we wszystkich badaniach uczestniczyło 976 licealistów (637 kobiet i 339 mężczyzn) i 546 studentów (327 kobiet i 219 mężczyzn), a ogółem – 1522 respondentów, w tym 964 kobiety i 558 mężczyzn. Respondenci w obu sytuacjach reprezentowali pierwszy i trzeci rok nauki. Badania wykazały, że większość licealistów i studentów sprzeciwia się obejmowaniu obowiązkowym celibatem wszystkich księży, a jedna trzecia opowiada się za dobrowolnym jego wyborem przez księży, którzy odczuwają w sobie predyspozycje do życia poza małżeństwem i rodziną,  w samotności i do trwałej abstynencji seksualnej. Z kolei księża odczuwający w sobie powołanie do małżeństwa i rodziny powinni mieć możliwość do łączenia tego powołania z powołaniem do kapłaństwa. Większość respondentów zaznacza, że obowiązkowa bezżenność księży przyczynia się do systematycznego regresu liczby kandydatów do kapłaństwa, a także do porzucania kapłaństwa przez wielu księży. Ten sam odsetek respondentów akceptuje księży żonatych i ich rodziny. Koszty utrzymania takich księży i ich rodzin należą, zdaniem respondentów, do biskupa i parafian. Obowiązkowy celibat połączony z abstynencją seksualną i całkowite posłuszeństwo władzy kościelnej naruszają wolność osobistą i autonomię decyzji księdza. Płeć nie wnosi istotnych różnic do nastawienia większości respondentów do obowiązkowego celibatu i nakazu czystości seksualnej księży. Większe zróżnicowanie w tym względzie powoduje szczebel ich edukacji  – średniej i wyższej: studenci są częściej krytycznie nastawieni do obu tych zjawisk niż licealiści. Największy wpływ na krytyczne lub pozytywne nastawienie do celibatu mają deklaracje wiary i niewiary oraz praktyk religijnych licealistów i studentów. Respondenci głęboko wierzący i systematycznie praktykujący rzadko krytykują obowiązek celibatu, a liczniej opowiadają się za jego koniecznością. Respondenci obojętni religijnie i niewierzący oraz niespełniający praktyk religijnych zdecydowanie częściej sprzeciwiają się w ogóle celibatowi księży i widzą w nim wyłącznie czynnik naruszający wolność i godność osobistą księdza, jak też osłabiający lub uniemożliwiający samodzielność jego decyzji w życiu zawodowym i osobistym.

Słowa kluczowe


celibat kapłański, obligatoryjność i powszechność celibatu, celibat fakultatywny, czystość seksualna księży, model kapłana katolickiego, Kościół rzymskokatolicki, postawa, ocena, licealiści, studenci.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Adamczyk, J. (2006). Celibat duchownych w dyspozycjach Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku. Roczniki Nauk Prawnych KUL, 16(1), 333-350.

Augustyn, J. (2000). Wychowanie do czystości i do celibatu kapłańskiego. Kraków-Ząbki: Wydawnictwo M i Apostolicum.

Augustyn, J. (2002). Celibat. Aspekty pedagogiczne i duchowe. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.

Babbie, E. (2007). Badania społeczne w praktyce (tłum. W. Betkiewicz i inni). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Baniak, J. (1992). Celibat księży świadomości młodzieży licealnej i akademickiej w Polsce. W drodze, (3), 81-94.

Baniak, J. (1997). Dynamika powołań kapłańskich i zakonnych w Kościele rzymskokatolickim w Polsce w latach 1900-1994. Studium socjograficzne. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Baniak, J. (2002). Celibat ewangeliczny – jego istota, cel, sens, realizacja. Przegląd Religioznawczy, (2), 75-88.

Baniak, J. (2012). Powołania do kapłaństwa i do życia zakonnego w Polsce w latach 1900-2010. Studium socjologiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Baniak, J. (2013). Portret księdza w wyobrażeniach i ocenach polskiej młodzieży. Studium socjologiczne. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Barszcz, W. (2001). Prawny wymiar ślubów. Vita Consacrata, (1), 48-54.

Blalock, H. M. (1997). Statystyka dla socjologów (tłum. M. Tabin i inni). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Blaza, M. (2001). Kapłaństwo a celibat. Przegląd Powszechny, (5), 142-157.

Bujak, J. (2012). Historyczne i duchowe aspekty celibatu w Kościele. Tarnowskie Studia Teologiczne, 31(2), 27-38.

Cekiera, C. (2008). Psychologiczne kryteria dojrzałości do celibatu i stanu duchownego (badania kandydatów do życia konsekrowanego). Edukacja. Teologia. Dialog, 5, 109-120.

Cis, B. (1960). Społeczna rola celibatu. Ateneum Kapłańskie, (3), 313-327.

Gryglewicz, F., Łukaszyk, R., Sułowski, Z. (red.). (1989). Encyklopedia Katolicka (T. 2). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Graczyk, M. (2009). Ofiarniczy wymiar życia celibatycznego. W: I. Werbiński (red.), Celibat znakiem płodności duchowej w Chrystusie. W 40-lecie encykliki „Sacerdotalis Caelibatus” (ss. 89-104). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Grochowina, M. (2012). Zobowiązanie duchownych do celibatu według Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku. Kościół i Prawo, (1), 11-24.

Guarinelli, S. (2013). Celibat. Dlaczego nadal go wybierać? (tłum. K. Stopa). Kraków: Wydawnictwo Salwator.

Heid, S. (2000). Celibat w Kościele pierwotnym. Początki obowiązku wstrzemięźliwości dla duchownych na Wschodzie i na Zachodzie (tłum. S. Stańczyk). Tuchów: Wydawnctwo Redemptorystów.

Jabłońska, A. (2014). Celibat w Kościele rzymskokatolickim. Geneza, ewolucja i konsekwencje (maszynopis pracy magisterskiej w archiwum). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Jonaczyk, Z. (1976). Socjologiczne badania powołań kapłańskich w Polsce. Colloquium Salutis. Wrocławskie Studia Teologiczne, 8, 207-222.

Kożuch, M. (1995). Wychiwanie do dojrzałego celibatu. Życie Duchowe, (2), 13-23.

Król, L. (2009). Celibat w Kościele katolickim, w Kościołach protestanckich i w Kościele prawosławnym. W: I. Werbiński (red.), Celibat znakiem płodności duchowej w Chrystusie. W 40-lecie encykliki „Sacerdotalis Caelibatus” (ss. 123-134). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Malinowski, D. S. (2005). Franciszka Mirka koncepcja socjologii humanistycznej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Mojek, S. (1996). Jaki jest sens celibatu kapłańskiego? W: M. Rusiecki (red.), Problemy współczesnego Kościoła (ss. 483-492). Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Pastuszko, M. (2008). Sakramenty święte. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Pawlina, K. (2002). Kandydaci do kapłaństwa trzeciego tysiąclecia. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.

Pociecha, J. (1974). O zastosowaniu współczynnika zależności stochastycznej. W: K. Zając (red.), Problemy statystyczne i demograficzne. Wrocław-Gdańsk: Wydawnictwo Ossolineum.

Postawa, A. (2005). Powołania kapłańskie w Towarzystwie Salezjańskim w Polsce. Studium socjologiczno-pastoralne. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Rondet, M. (1995). Celibat ewangeliczny we współczesnym świecie (tłum. A. Kuryś). Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.

Ryś, G. (2002). Celibat. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Saj, M. (2010). Świadectwo życia i wiary osoby konsekrowanej. W: J. Wroceński, H. Pietrzak (red.), Ars boni et aequi. Księga Pamiątkowa dedykowana Księdzu Profesorowi Remigiuszowi Sobańskiemu z okazji osiemdziesiątej rocznicy urodzin (ss. 467-482). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.

Sikorski, T. (1989). Szkic do teologii celibatu. Biuletyn Wychowania Seminaryjnego, 23(32), 3-11.

Sosnowski, P. (1997). Wokół ofiarniczego życia w celibacie kapłańskim. Seminare, 13, 121-133.

Stawniak, H. (2011). Celibat diakonów i prezbiterów w dyscyplinie Kościoła łacińskiego. Seminare, 29, 47-59.

Strojnowski, J. (1972). Celibat w aspekcie psychologicznym. Więź, (11), 87-96.

Szauer, R. (2017). Między potrzebą doznań a trwałością postaw. Religijność i moralność uczniów szkół średnich i studentów uczelni wyższych w diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Studium Socjologiczne (maszynopis rozprawy doktorskiej w archiwum). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.



Data publikacji: 2020-10-23 11:35:24
Data złożenia artykułu: 2020-09-15 19:44:27


Statystyki


Widoczność abstraktów - 570
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 152

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Józef Baniak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.