Po co nam media – po co my mediom? Funkcje i oddziaływanie mediów masowych w społeczeństwie
Streszczenie w języku polskim
Tekst jest syntezą teoretycznych rozważań autora, zawartych w szerszej pracy na temat roli społecznej, wartości oraz cech mediów, i analizy rzeczywistości medialnej, zawartej w pracach z zakresu komunikacji medialnej. Podstawowym pytaniem zadanym w tekście jest pytanie o funkcje, jakie pełnią media masowe w codziennym życiu społeczeństw ponowoczesnych na poziomie odbiorcy masowego, a także o to, jakie potrzeby odbiorców spełniają i jak przebiega mechanizm ich działania (ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania na odbiorców).
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Adorno, T. (1990). Tezy na temat socjologii. W: K. Sauerland (red.), Sztuka i sztuki. Wybór esejów (s. 13-21). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Adorno, T. (1990). Prolog do telewizji. W: K. Sauerland (red.), Sztuka i sztuki. Wybór esejów (s. 58-67). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Baran, S., Davies, D. (2007). Teorie komunikowania masowego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bohner, G., Wanke, M. (2004). Postawy i zmiany postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Baliszewski, T. (2014, 29 maja). Polskie szwadrony śmierci na Ukrainie. Pobrane z: http://natemat.pl/104309,polskie-szwadrony-smierci-na-ukrainie-radoslaw-sikorski-ostrzega-przed-rosyjskapropaganda
Dąbala, J. (2011). Pozorowanie wartości w mediach. Zeszyty Naukowe KUL, 54(3), 3-11.
Dziadzia, B. (2007). Wpływ Mediów. Kraków: Impuls.
Fowler, J., Rodd E. (2014). Web 4.0: The Ultra - Intelligent Electronic Agent is Coming. Pobrane z: http://bigthink.com/big-think-tv/web-40-the-ultra-intelligent-electronic-agent-iscoming
Kaczmarczyk, M. (2011). Lokalne dziennikarstwo obywatelskie. Pobrane z: http://www.sbc.org.pl/Content/24114/kaczmarczyk%20lokalne%20dziennikarswto.pdf
Kępa-Metrak, J. (2009). Rola mediów w społeczności lokalnej. W: D. Detka, I. Sinkiewicz-Potaczała, M. Niewczas-Sochacka, J. Kępa-Mętrak (red.), Media w procesie kształtowania wspólnot lokalnych (s. 9-25). Kielce: UMWŚ.
Kołodziejczyk, A., Kubicka, D. (2007). Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania. Warszawa: Impuls.
Kozłowska, A. (2006). Oddziaływanie Mass Mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Kraszkiewicz, K. (2010, 14 wrzesień). Funkcjonalizm w ujęciu Mertona [Wpis na blogu]. Pobrane z: http://popproblemy.blogspot.com/2012/12/funkcjonalizm-w-ujeciu-mertona.html
Luhmann, N. (1993). Communication and Social Order. Risk: A Sociological Theory. New Jersey: Transaction Publishers.
Luhmann, N. (2007). Systemy społeczne. Kraków: NOMOS.
McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN.
Nass, C., Reeves, B. (2000). Media i ludzie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Parsons, T. (1968). The Structure of Social Actions. Nowy Jork: New York Free Press.
Rosiński, M. (2014, 25 maj). Rosyjska propaganda w sprawie Ukrainy. Pobrane z: http://geopolityka.net/rosyjska-propagandaw-sprawie-ukrainy
Szpunar, M. (2005). Internet jako pole poszukiwania i konstruowania własnej tożsamości. W: E. Hałas, K. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego (s. 380-406). Warszawa: Scholar.
Szpunar, M. (2017). Medialna widoczność jako emanacja hiperobecności, Zeszyty Prasoznawcze, 60(3), 494-504. DOI: 10.4467/22996362PZ.17.030.7327
Turner, J. (2012). Współczesne teorie socjologiczne. Warszawa: PWN.
Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Warszawa: Scholar.
Data publikacji: 2020-07-03 01:36:12
Data złożenia artykułu: 2020-07-02 21:20:20
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Bartosz Kicior
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.