Powołanie czy zawód? Religijny i świecki wymiar kapłaństwa hierarchicznego w świadomości młodzieży polskiej

Józef Baniak

Streszczenie w języku polskim


Kapłaństwo hierarchiczne jest przedmiotem badań nauk humanistycznych i społecznych, w tym socjologii religii. Kapłaństwo hierarchiczne jest również przedmiotem zainteresowania zwykłych ludzi, szczególnie tych, którzy wierzą głęboko w Boga i są religijni. W tym artykule ukazuję nastawienie, postawy i krytyczne oceny młodzieży polskiej do kapłaństwa i do księży. Zbiorowość uczestniczącą w badaniach stanowią uczniowie wybranych liceów ogólnokształcących i profilowanych w Kaliszu (456) oraz studenci Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania w Poznaniu z czterech kierunków: socjologii, pedagogiki, informatyki i zarządzania (426). Badania te zrealizowałem w 2011 roku, a celem ich było poznanie postaw i ocen licealistów i studentów do kapłaństwa i do księży w Polsce. W okresie badań naukowych w Polsce zaszły istotne zmiany społeczno-polityczne i ekonomiczno-gospodarcze, które miały też wpływ na pozycję, miejsce i rolę Kościoła katolickiego w państwie i na jego akceptację w społeczeństwie. W związku z tym należy zapytać, czy te transformacje ustrojowe wpłynęły też na postawy i oceny młodzieży polskiej wobec kapłaństwa hierarchicznego i księży parafialnych? Na to pytanie odpowiadam w tym artykule, wykorzystując w tym celu wyniki własnych badań socjologicznych. Ogólnie rzecz ujmując, licealiści i studenci objęci badaniami są pozytywnie nastawieni do kapłaństwa, a kapłanów postrzegają jako czynnik pomagających ludziom w wypełnianiu obowiązków religijnych i moralnych. Pomoc tę świadczą kapłani w różnych środowiskach kościelnych. W ocenie tych respondentów, kapłaństwo hierarchiczne jest w szczególności powołaniem religijnym, a zarazem szczególną pracą (zajęciem), która wymaga od księży poświęcenia, odwagi, empatii i wiary w Boga. Studenci częściej dodają, że te cechy kapłańskie powinni przejawiać już kandydaci na kapłanów. Bez wątpienia, młodzi Polacy wiedzą, że niektórzy księża nie mają tych cech i nie potrafią sprostać wymaganiom stanu kapłańskiego. Kapłaństwo osiągnęli oni w niewłaściwy sposób, często bez powołania religijnego. Licealiści i studenci objęci badaniami w dominującej większości (78%) odnieśli się krytycznie do obowiązku celibatu księży parafialnych, kwestionując go jako bezzasadny i nieżyciowy. Oni są przekonani, że księża parafialni powinni mieć własne żony i rodziny, podobnie jak w innych Kościołach chrześcijańskich, a jednocześnie służyć ludziom swoimi kompetencjami religijnymi w Kościele. W ich ocenie, celibat lub małżeństwo powinny być przez księży wybierane całkowicie dobrowolnie i dostępne, co dzisiaj jest jeszcze niemożliwe. Obowiązek celibatu księży, zdaniem tych respondentów, nie ma związku z istotą kapłaństwa i nie jest sprawdzianem ich powołania kapłańskiego. Wręcz przeciwnie, nierzadko uniemożliwia realizację powołania mężczyznom wybierającym kapłaństwo i trwanie w stanie duchownym. Respondenci uważają, że nie każdy ksiądz ma osobiste predyspozycje do życia w celibacie i w samotności, bez własnej rodziny, chociaż odczuwa autentyczne powołanie do kapłaństwa. Kapłaństwo instytucjonalne, w ich przekonaniu, jest ściśle związane z powołaniem Bożym, a nie zależy istotowo od celibatu i samotności księdza. Kapłan żonaty i mający własną rodzinę, ich zdaniem, także może przykładnie służyć Bogu i ludziom w strukturach Kościoła. Jednak musi być człowiekiem głęboko wierzącym i religijnym, oddanym ludziom w swej posłudze, szanującym ich wszystkich jako własnych parafian. Dla takich księży powinno być miejsce w Kościele, twierdzą ci respondenci.


Słowa kluczowe


powołanie kapłańskie; księża parafialni; młodzież polska; licealiści; studenci; kapłaństwo hierarchiczne; celibat księży

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Audet, J. P. (1970). Priester und Laie in der christlichen Gemeinde. W: J.P. Audet i inni, Der priestliche Dienst. (s. 116-175). Freiburg – Basel – Wien: Herder.

Babbie, E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Baniak, J. (1986). Powołania zakonne w Polsce – analiza socjologiczna. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, (1), 279–300.

Baniak J. (1987). Model kapłana diecezjalnego w Kościele katolickim – analiza socjologiczno-teologiczna. Człowiek i Światopogląd, (8), 72-86.

Baniak, J. (1989). Aksjologiczny wymiar zawodu księdza. Studia Socjologiczne, (4), 21 –233.

Baniak, J. (1993). Ksiądz w oczach młodzieży. Obraz kapłana w świadomości młodzieży licealnej i akademickiej (na przykładzie Kalisza). Studium socjologiczne. Poznań: W drodze.

Baniak, J. (1994). Obraz kapłana w świadomości katolików świeckich. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Baniak J. (1997). Dynamika powołań kapłańskich i zakonnych w Kościele rzymskokatolickim w Polsce w latach 1900-1994. Studium socjograficzne. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Baniak, J. (2000). Wierność powołaniu a kryzys tożsamości kapłańskiej. Studium socjologiczne na przykładzie Kościoła w Polsce. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Teologicznego UAM.

Baniak, J. (2000). Dynamika nie-kapłańskich powołań zakonnych w Polsce: 1900-1994. Studium socjograficzne. Przegląd Religioznawczy, (2), 63-87.

Baniak, J. (2000a). Kapłaństwo hierarchiczne w świadomości licealistów i studentów – analiza socjologiczna. Studia Gnesnensia, (14), 285-304.

Baniak, J. (2000b). Dlaczego księża w Polsce rezygnują z kapłaństwa? Przegląd Powszechny, (5), 158-176; (6), 317-324.

Baniak, J. (2001). Rezygnacja z kapłaństwa i wybór życia małżeńsko-rodzinnego przez księży rzymskokatolickich w Polsce. Studium socjologiczne. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Baniak, J. (2007). Czynniki kryzysu tożsamości kapłańskiej wśród księży rzymskokatolickich w Polsce. Studium socjologiczne. Teologia Praktyczna. (8), 209–263.

Baniak, J. (2012). Powołania do kapłaństwa i do życia zakonnego w Polsce w latach 1900-2010. Studium socjologiczne. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Baniak, J. (2013). Portret księdza w wyobrażeniach i ocenach polskiej młodzieży. Studium socjologiczne. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Baniak, J. (2013a). The Image of the Priest in the Awareness of Polish Youth. A Sociological Study. Berlin: LIT.

Blalock, H. M. (1977). Statystyka dla socjologów (tłum. M. Tabin i inni). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Boff, L. (1980). Die Neuentdeckung der Kirche. Mainz: Mathias – Grunewald – Verlag.

Ciupak, E. (1965). Kapłaństwo: powołanie i zawód. W: E. Ciupak (red.), Kult religijny i jego społeczne podłoże (s. 391-429). Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Congar, Y. (1971). Die Lehre von der Kirche. Freiburg – Basel – Wien. Herder Verlag. GmbH.

Cuber, J. F., Kenkel, W. F. (1954). Social Stratification in the United States. New York.

Dingemans, L. (1962). Przyczynek do socjologii powołań. W: F. Houtart (red.), Socjologia religii. Wprowadzenie (s. 145-165). Warszawa: Biblioteka Więzi.

Duhler, Ch., Ginberg, J. (1960). The Vocational Maturity of Ninth-Grade Boys. New York.

Głowa, S. (1968). Kapłaństwo według myśli Soboru. W: H. Bogacki, H. Moysa (red.), Kościół w świetle Soboru (s. 184-212). Poznań: Pakkottinum.

Greshake, G. (1983). Być kapłanem: teologia i duchowość urzędu kapłańskiego (tłum. K. Wójtowicz). Wrocław: Wydawnictwo Księgarni Archidiecezjalnej.

Gy, P. M. (1974). La theologie des preetres anciennes pour l’ordination des eveques et des pretres. Revue des sciences philosophiques et theologiques, (58), 586-618.

Hahn, F. (1973). Neutestamentliche Grundlagen fur eine Lehre vom kirchlichen Amt. W: F. J. Hahn i inni (red.), Dienst und Amt (s. 28-43). Regensburg.

Hiller, E. T. (1947). Social Relations and Structure: A Study in Principles of Sociology. New York: Harper & Brothers,

Hoffmann, H. (1974). Reprasentation. Studium zur Wort – und Begriffsgeschichte von der Antike bis 19. Jahrhundert. Berlin: Duncker&Humbolt.

Holbock, F. (1961). Der eucharistische und mystische Leib Christi. Rom: Fidelis.

Ichheiser, G. (1937). Zagadnienie selekcji zawodów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kilmartin, E. J. (1975). Apostolic Oficce: Sacrament of Christ. Theologie Studium, (36) 243-264.

Kowalewski, M. (1959). Mały Słownik Teologiczny. Poznań-Warszawa-Lublin: Księgarnia Św. Wojciecha.

Kung, H. (1971). Wozu Priester? Zurich-Ainsiedeln-Koln: Benziger.

Kurpas, J. (1966). Charakterystyka dekretu “De presbyterorum ministerio et vita. Ateneum Kapłańskie, (69), 183-203.

Leclercq, M. (1965). Un examen de conscience. W: La vocation, eveil et formation (s. 22-34). Paris: Éditions du Cerf.

Legrande, H. (1977). La presidence de l’eucharistie selon la tradition ancienne. Spiritus, (69), 409-432.

Lipset, S. M. (1951). Social Status und Social Structure. The British Journal of Sociology, (2), 3-12.

Mariański, J. (2005). Emigracja młodzieży z Kościoła? Socjologia Religii, (3), 167-182.

Marliangeas, B. D. (1978). Cles pour une teologie minister. Paris: Beauchnese.

Midali, M. (1968). Crisi del sacerdozio e risporta del Concilio. W: A. Favale (red.), I sacerdoti nello spirito del Vaticano (s. 307-345). Torino: Leuman.

Ossowski, S. (1986). O strukturze społecznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Pawlina, K. (2000). Kandydaci do kapłaństwa trzeciego tysiąclecia. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.

Piwowarski, W. (1963), Księża w opinii parafian wiejskich. Homo Dei, (2), 85-112.

Piwowarski, W. (1973). Religijność miejska w warunkach uprzemysłowienia (na przykładzie Puław). Studia Warmińskie, (10), 427-443.

Piwowarski, W. (1977). Religijność miejska w rejonie uprzemysłowionym. Studium socjologiczne. Warszawa: Biblioteka Więzi.

Postawa, A. (2005). Powołania kapłańskie w Towarzystwie Salezjańskim w Polsce. Studium socjologiczne. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Pottmeyer, H. J. (1980). Der Papst, Zeuge Jesu Christ der Nachfolge Petri. W: K. Lehmann (red.), In der Nachfolge Jesu Christi (s. 58-91). Freiburg: Herder.

Przybylski, B. (1968). Wprowadzenie do dekretu „O posłudze i życiu kapłanów”. W: Sobór Watykański II: Konstytucje, dekrety, deklaracje (s. 476-486). Poznań: Pallottinum.

Rahner, K. (1970). Theologische Reflexionen zum Priesterbild von heute Und morgen. Schriften zur Theologie, (9), 370-384.

Rankin, R. P. (1963). Professionalization of the Calling Implication. Social Compass, (2), 112-124.

Scharmann, T. (1956). Arbeit und Beruf. Tubingen: Verlag.

Schreuder, O. (1965). Le caractere professional du sacerdoce. Social Compass, (2), 12-15.

Szczepański, J. (1963). Referat wygłoszony na konferencji socjologów zawodów w Warszawie 22 lutego 1963 roku. Studia Socjologiczne, (3), 253-259.

Świątkiewicz, W. (2004). Portret księdza. W: W. Zdaniewicz, S. H. Zaręba (red.), Kościół na początku trzeciego tysiąclecia w opinii Polaków (s. 107-120). Warszawa: Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego.

Taras, P. (1972). Społeczne uwarunkowania i motywy wstąpienia do zakonnego seminarium duchownego. Warszawa: Wydawnictwo Pallottinum.

Trawińska, M. (1965). Motywacje decyzji studiowania i wyboru zawodów. W: A. Sarapata (red), Socjologia zawodów (s. 263–295). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.



Data publikacji: 2020-07-03 01:39:53
Data złożenia artykułu: 2020-06-27 23:43:46


Statystyki


Widoczność abstraktów - 718
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 238

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Józef Baniak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.