Selected Demographic Variables as a Different Factor for the Personal Identity Components

Izabela Gątarek

Abstract


This study brings together theoretical considerations on the one hand, and presentation of the research process analysis on the other. The aim of the study was to present the selected demographic variables and their relationship to the variables that form the three essential components of a sense of personal identity. For the purposes of this analysis, it was assumed that when talking about demographic variables, the respondent's gender, structure of the respondent's family, and education of the respondent's parents will be taken into account. The question to be answered was how in the light of the changing reality and challenges facing the modern family the relationships of the above-mentioned variables with the variables forming the three basic components of the sense of personal identity are formed. The latter were identified as: self perception in the present time, self perception in the future and the value system of a respondent. The research processtook place in several stages, using four different research tools. The analysis of the acquired material showed that the indicated demographic variables in various areas significantly differentiate the variables adopted as components of the sense of personal identity. 


Keywords


gender; age; family structure; sense of personal identity

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bakiera, L., Stelter, Ż. (2011). Leksykon psychologii rozwoju człowieka (T. 2). Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Bardziejewska, M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznawać potencjał nastolatków. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bielan, Z. (2004). Zagrożenia i kryzys współczesnej rodziny. W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 246-250). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Bielska, E. (2001). Konteksty społeczeństwa globalnego a perspektywy tożsamości. Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Białystok: Trans Humana.

Buchner, Ch. (2003). Ja chcę być po prostu ważny. Co dzieci chcą nam powiedzieć przez swoje zachowanie. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Brezinka, W. (2007). Wychowywać dzisiaj. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Christopher, C. J. (2004). Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Chrobak, S. (2017). Kulturowa tożsamość szkoły salezjańskiej podstawą wychowania ku życiu wartościowemu. Forum Pedagogiczne, (2), 209-224. doi: 10.21697/fp.2017.2.15

Cybal-Michalska, A. (2006). Rozwój autentycznego ,,Ja” – elastyczne i otwarte formy jednostkowej identyfikacji. W: A. Cybal-Michalska (red.), Jednostka, społeczeństwo i edukacja w globalnym świecie. Leszno-Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie.

Cywińska, M. (2017). Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym. Objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Danilewicz, W. (2016). Doświadczenie miejsca w przestrzeni globalnej – perspektywa pedagogiczna. Pedagogika Społeczna, 1(59), 81-93.

Denek, K. (2003). Wartości jako źródło edukacji. W: B. Dymara (red), Dziecko w świecie wartości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Dodziuk, A. (2005). Czy trudniej jest łatwiej żyć? Punkt widzenia głównie kobiecy. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Doliński, A. (2004). Zachowania młodzieży w sytuacjach społecznych jako transmisja wzorów rodzinnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Drwal, R. Ł. (1989). Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydział Pedagogiki i Psychologii.

Dymara, B. (1999). Dziecko w świecie marzeń. Kraków: Impuls.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2014). Wspomaganie rozwoju umysłowego a zamierzone i niezamierzone wychowywanie dzieci. W: I. Kust, J. Michalak-Dawidziuk (red.), Autokreacja innowacyjna w procesie wychowawczym Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Menedżerskiej.

Gurnik, G. (2006). Szkoła szans. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Janke, A. W. (2008). Wychowanie rodzinne w teorii i praktyce. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.

Kopciewicz, L. (2007). Rodzaj i edukacja. Studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre,a Bourdieu. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Kozakiewicz, M. (1998). Młodzież – Teorie młodzieży. W: W. Szewczuk (red.), Encyklopedia Psychologii. Warszawa: Fundacja Innowacja.

Kozłowska, A. (2005). Zaburzenia życia uczuciowego dziecka problemem rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Leppert, R. (2004). Tożsamość młodzieży w społeczeństwie naśladowczym, Teraźniejszość jako źródło wyzwań edukacyjnych. Materiały konferencyjne, Wrocław: PTP.

Liberska, H. (2007). Specyfika kształtowania się tożsamości współczesnej młodzieży. W: E. Rydz, D. Musiał (red.), Z zagadnień rozwoju psychologii człowieka (s. 145-146). Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.

Łobocki, M. (2001). Problemy osobliwego wychowania dziewcząt. W: R. Kwiecińska, M. J. Szymański (red.), Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem. Kraków: Instytut Nauk o Wychowaniu Akademii Pedagogicznej w Krakowie.

Namysłowska, I. (2004). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Niezgoda, M. (2014). Młodzież. Kłopotliwa kategoria socjologiczna. Jagiellońskie Studia Socjologiczne, (1), 13-35.

Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nikitorowicz, J. (2005). Mikroświat dziecka w ustawicznym procesie kreowania tożsamości. Problemy Wczesnej Edukacji, (2), 23-30.

Obuchowska, I. (1996). Drogi dorastania. Psychologia rozwojowa okresu dorastania dla rodziców i wychowawców. Warszawa: WSiP.

Opozda, D. (2015). Płeć (nie)odkrytym potencjałem ról rodzicielskich. W: D. Opozda, s. M. L. Opiela, D. Bis, E. Świdrak (red.), Rodzina miejscem integralnego rozwoju i wychowania. Lublin: Wydawnictwo Episteme.

Prekop, J., Schweizer, C. H. (2002). Dzieci są gośćmi, którzy pytają o drogę. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Reber, A. S. (2004). Do jakiego stopnia nieświadome uczenie jest mimowolne? W: G. Underwood (red.), Utajone poznanie. Poznawcza psychologia nieświadomości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Reimann, G. (2007). Dzieci potrzebują uznania. O tym jak właściwie chwalić i nagradzać. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Samborska, I. (2014). Individual and social determinants of valuing in the world of a child. W: E. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Education of tomorrow. Since education in family to system aspects of education (s. 47–56). Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.

Sobol, E. (2003). Nowy Słownik Języka Polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Śledzianowski, J. (2017). Rodzeństwo to więcej niż 500 plus. W: M. Parzyszek, M. Samorańska (red.), Pedagogika rodziny w teorii i praktyce. Rodzina – wsparcie i pomoc. Lublin: Wydawnictwo Episteme.

Trempała, E. (2005). Dziecko w domu i szkole. W: J. Bińczycka, B. Smolińska-Theiss (red.), Wymiary dzieciństwa (s. 97-99). Kraków: Impuls.

Tyszkowa, M., Przetacznik-Gierowska, M. (2000). Psychologia rozwoju człowieka (cz. 1: Zagadnienia ogólne). Warszawa: PWN.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana.

Walęcka-Matyja, K. (2014). Role i funkcje rodziny. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 95-113). Warszawa: PWN.

Wasilewska, A. (2007). Dziecko-teksty-znaczenia. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Wiatrowski, Z. (2008). Rodzina w kontekście globalizacji komunikacji i rozluźnienia społeczno-moralnego. W: A. W. Janke (red.), Wychowanie rodzinne w teorii i praktyce. Toruń: Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.

Wilk, J. (2016). Pedagogika rodziny. Lublin: Wydawnictwo Episteme.

Włodarski, Z. (1975). Rozwój i kształtowanie doświadczenia indywidualnego. Warszawa: WSiP.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2019.7.1.5-23
Date of publication: 2020-01-18 00:00:00
Date of submission: 2020-06-16 21:19:40


Statistics


Total abstract view - 957
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 176

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Izabela Gątarek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.