From the pop-politics to e-populism? Project and activity of the latest contestation movements for the example of Podemos in Spain
Abstract
Populism is one of the most popular terms used to describe the activity of Podemos in Spain. However, understanding of this word is based on dictionary definition. In consequence the phenomenon and the activity gain negative character. In this article, the main reference point to the analysis of political strategy of Podemos is the conception of populism created by Ernesto Laclau. It makes possible to show the key components of this activity as a part of the process, which author classified as positive. Concentration on the form of the transmission: aspect of the Internet (e-populism) and image (pop-politics) is necessary to explain the role and meaning of proper tools in realization the aims adopted by creators of Podemos.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Críticas a Podemos por la elección del rostro de Pablo Iglesias para el logo, www.20minutos.es (dostęp: 12.11.2015).
Fuster Morell, M. De la Ley Sinde a la de Propiedad Intelectual: menos libertad en la red, ¿menor movilización?, www.eldiario.es (dostęp: 22.06.2015).
Goban-Klas, T. 2008. Komunikowanie i media, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Kraków, s. 16–17.
Hasło „populizm”, www.sjp.pl (dostęp: 7.11.2015).
Hasło „strategia”, www.sjp.pl (dostęp: 9.11.2015).
Iglesias: “He regalado al rey Juego de Tronos para que pueda entender la crisis política en España”, www.eldiario.es (dostęp: 21.11.2015).
Laclau, E. 2004. Dlaczego puste znaczące mają znaczenie dla polityki?, [w:] E. Laclau, Emancypacje, Wrocław.
Laclau, E. 2009. Rozum populistyczny, Wrocław.
Machuca, P. Pablo Iglesias (Podemos): “falta gente joven y sobra casta política y económica”, www.huffingtonpost.es (dostęp: 24.07.2015).
Manetto, F. Podemos corona a Pablo Iglesias para liderar la pugna al bipartismo, www.elpais.cocm (dostęp: 24.07.2015).
Morawski, K. 2011. „Niemożliwość społeczeństwa”. Analiza postmarksistowskiego stanowiska Ernesta Laclaua, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ”, nr specjalny 3 (2/2011).
Pablo Iglesias, líder de Podemos: “Me compro la ropa en Alcampo”, www.divinity.es (dostęp: 12.11.2015).
Przyłęcki, P. 2013. Założenia teorii dyskursu Ernesta Laclaua i Chantal Mouffe, „Przegląd Socjologiczny”, nr LXII/4.
www.europapress.es (dostęp: 12.11.2015).
www.facebook.com/Cs.Ciudadanos/?fref=ts (dostęp: 12.11.2015).
www.facebook.com/IglesiasTurrionPablo/?fref=ts (dostęp: 12.11.2015).
www.facebook.com/Podemos-269212336568846/?fref=ts (dostęp: 12.11.2015).
www.facebook.com/pp/?fref=ts (dostęp: 12.11.2015).
www.facebook.com/psoe/?fref=ts (dostęp: 12.11.2015).
www.movimiento15m.org (dostęp: 10.11.2015).
www.play.google.com (dostęp: 24.07.2015).
www.twitter.com/ahorapodemos?lang=pl (dostęp: 12.11.2015).
www.twitter.com/pablo_iglesias_ (dostęp: 12.11.2015).
https://twitter.com/ahorapodemos?lang=pl (dostęp: 12.11.2015).
www.youtube.com/watch?v=BXS5zqijfA4 (dostęp: 10.11.2105).
www.youtube.com/watch?v=g--DQAHoLwU (dostęp: 24.07.2015).
www.youtube.com/watch?v=-q9oxr54X_Y (dostęp: 9.11.2015).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2015.22.2.137
Date of publication: 2016-06-30 20:09:03
Date of submission: 2015-12-01 22:10:26
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Weronika Górnicka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.