Rehabilitacja dzieci z implantami ślimakowymi w Ukrainie w nowoczesnych warunkach
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest rozważenie problemu rehabilitacji dzieci z implantami ślimakowymi na obecnym etapie rozwoju systemu edukacji specjalnej w Ukrainie. Autor porusza problematykę wszczepiania implantów ślimakowych, rehabilitacji i treningu prowadzonego z dziećmi z implantami ślimakowymi w nowoczesnych warunkach, a także przedstawia dane statystyczne Państwowej Służby Statystycznej Ukrainy, główne aspekty wykrywania ubytków słuchu w różnym stopniu, wczesną pielęgnację (badanie przesiewowe) słuchu oraz wykorzystanie nowoczesnej technologii w rehabilitacji osób z wadą słuchu (implantacja ślimakowa). W artykule opisano główne wskaźniki rozwoju słuchu u dziecka po wszczepieniu implantu ślimakowego oraz znaczenie kompleksowego podejścia do rehabilitacji, której ważnym elementem jest przeszkolony specjalista. Autor zwraca uwagę na fakt, że w Ukrainie z roku na rok wzrasta liczba użytkowników implantów ślimakowych, ale szkolenie specjalistów do pracy z tą kategorią dzieci prawie nie istnieje, ponieważ w procesie kształcenia surdopedagogów ten obszar jest traktowany powierzchownie. Dlatego przy wsparciu organizacji pozarządowej powstał projekt „Rehabilitacja osób z implantami ślimakowymi w Ukrainie”, którego celem jest szkolenie specjalistów do pracy z takimi dziećmi. Dziś wiedzę w tym zakresie otrzymuje około 500 specjalistów. Autor opracowania podkreśla konieczność wdrożenia programów korekcyjnych rehabilitacji dzieci po wszczepieniu implantu ślimakowego, opracowanie zaleceń metodycznych dla specjalistów i rodziców oraz literatury dotyczącej kwestii wychowawczych i rehabilitacyjnych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Koroleva, Y.V., Yann, P.A. (2011). Dety s narushenyiamy slukha: Knyha dlia rodytelei y pedahohov. Sankt-Peterburh: KARO.
Lenkhardt, M. (2010). Universalnyy neonatalnyy skrynnyy slukh: obovyazkovyy, fakultatyvnyy chy zovnishniy? (Doklad na Konhresse otolarynholohov v Erevane 23 noiabria 2010 h.). Erevan. 2.
Martynchuk, O.V. (2017). Spetsialna pedahohika. Navchalnyi posibnyk. Kyiv: Universytet imeni Borysa Hrinchenka.
Moroz, B.S., Ovsianyk, V.P., Lutsko, K.V. (2008). Korektsiini tekhnolohii u slukhoprotezuvanni ditei. Kyiv.
Rakhmanov, V.M. (1990). Medyko-sotsialni aspekty vykhovannya i navchannya ditey z porushennyam slukha. Kharkov: Osnova.
Tkach, O.M. (2020). Lohopedychna robota z ditmy doshkilnoho viku pislia kokhlearnoi implantatsii. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky), 16(1).
NETOGRAFIA
Kozak, O.A. (2019). Fizychna reabilitatsiia ditei z porushenniamy slukhu. Pobrane z: https://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/62-tridtsyat-persha-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/768-fizichna-reabilitatsiya-ditej-z-porushennyam-slukhu (dostęp: 10.10.2021).
www1: Vady slukhu. Pobrane z: https://uk.wikipedia.org/wiki/Вади_слуху (dostęp: 10.10.2021).
www2: Zakhvoriuvanist naselennia. Pobrane z: http://www.ukrstat.gov.ua (dostęp: 10.10.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.155-163
Data publikacji: 2022-09-05 09:51:01
Data złożenia artykułu: 2022-03-25 19:21:26
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Władimir Szewczenko
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.