Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Edukacja w czasie pandemii
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi menedżerów, naukowców i praktyków placówek oświatowych specjalnych i włączających, a także rodziców i przedstawicieli organizacji publicznych na problemy edukacji w sytuacjach kryzysowych, w tym długoterminowej kwarantanny najsłabszej populacji każdego kraju, tzn. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci niepełnosprawnych. Pokrótce scharakteryzowano ogólne aspekty reformowania i przesunięć w dziedzinie edukacji oraz nakreślono problematyczne zagadnienia dotyczące organizacyjnych, treściowych i metodycznych aspektów zapewniania funkcjonowania efektywnego systemu nauczania na odległość organizowanego dla takich dzieci. Jednocześnie dużą wagę przywiązuje się do zapewnienia organizacyjnych i merytoryczno-metodologicznych aspektów psychologiczno-pedagogicznego i korekcyjno-wychowawczego wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kształceniu na odległość oraz zwraca się uwagę na wzmocnienie roli rodziny, z uwzględnieniem środowiska domowego, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i reżimu pedagogicznego. W artykule przedstawiono również dane na temat najnowszych osiągnięć edukacyjnych i metodologicznych oraz opisano konkretne kroki podjęte w celu zapewnienia efektywnej realizacji nauczania na odległość, a także zarysowano szereg problematycznych zagadnień i zaproponowano podjęcie działań mających na celu optymalizację tego procesu.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Literature
Zasenko, V., Prokhorenko, L. (2018a). Educational Development Priorities for People with Special Needs in Ukraine. Education: Modern Discourses, 1, 161–167. DOI: https://doi.org/10.32405/2617-3107-2018-1-15
Zasenko, V., Prokhorenko, L. (2018b). The New Ukrainian School – a Strategy for the Development of Education for Children with Special Needs. In N. Nyczkało, J. Kunikowski, G. Wierzbicki (Eds.), Nauka, edukacja, wychowanie i praca (pp. 149–258). Warszawa – Siedlce: AKKA.
Netography
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2016). Concept of “New Ukrainian School”. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/tag/novaukrainska-shkola (access: 17.04.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.123-130
Data publikacji: 2022-04-29 12:30:03
Data złożenia artykułu: 2022-02-22 09:52:10
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Viacheslav Zasenko, Lesia Prokhorenko
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.